Article Image
ändamåälsenligaste anslutningspunkt till sefle—Dala jernväg, dels ock de fördelar och lägenheter, som kunde anses uppkomma, lå ena idan, om norra jernbanan i Stockholm förenales, på sätt föreslaget vore, med den för vestra tambanan å Södermalm anlagda bangård, och, å ndra sidan, om norra jembanan utan en slik örning eghölle sin utgångspunkt från lämpligt lle å Norrmalm. Under den 17 nästlidne Juni har denna konitå, efter anställde noggranna undersökningar ör erhållande af-möjligaste tillförlitliga uppgifter ingående. folkmängden, arealen.odlad; jord; .spannålsproduktion med flere förhållanden inom ett visst antaget område på ömse sidor om de båda vansträckningarne, till K. M:t afgifyit sitt betänande i ämnet, hvaruti komiterades pluralitet örmält sig anse stambanan norr om Stockholm ra ledas öfver Almarestäke, vester om Sigtunajärden, till Öresurdsbro,, med en grenbana derifrån ill Upsala, samt från Örsundsbro till trakten af: Ses palla kyrka och vidare till Sala, äfvensom från sistvämnde stad till Korsnäs station åGefle—Dala-jernvägen. r det af. komiterade afgifna betänkande it till trycket. beford adt och kommer att land rikets ständer utdelas, vill K. M:t, till undvikande af alltför stor vidlyftighet, här uppaga endast hufvudmomenterne af komitens förslag, med hänvisande i öfrigt till dei betänkanlet derför utförligt utvecklade grunder. Utgående från den grundsats, att, vid bestämmandet: af sträckningen för Norra staribanan, öretädesvis måste öfvervägas och utredas: bes affenheten af den trafik, som denna bana i ta rummet borde underlätta och betjena, hafva komiterade ansett förhållandena inom de orter, som banan komme. att genomskärara, påkalla att denna sträckning, om ej uteslutande. dock hufvudsakligen bestämdes med afseende på landets rg jordbruket och bergshandteringen. Den föreslagna sträckningen vesler om Fetamlarden från Stockholm. öfver Örsundsbro, Sevalla och Sala till Korsnäs skulle, enligt komiterades tanke bättre motsvara detta jernbanans hufvudsakligasyftemål, än sträckningen öster om samma fjärd öfver Upsala och Sala till Robertsholms eller Storviks stationer å Gefle— Dala-jernvägen. Jemte det stambanan i den förra riktningen uppfyllde sin vigtiga bestämmelse att befrämja den stora industriella rörelse, som vetingas af de båda omnämnda kufvudnäringarne, blefve hon-på samma gång mäktig att underlätta och befordra den persontrafik, som, beroende af dessa båda näringar, redan förefinnes och, enligt de vanliga lagarne för.den inre rörelsens utveckling uti ett land, måste i bredd med den ommnärnda stora varutrafiken vidare tillväxa och mångfaldigas. På detta sätt utlagd komme banan att till hela sin sträckning framgå genom den företrädesvis spanmålsproducerande delen af: de landskap hon berör och, hvad särskildt beträffade linien från hufvudstaden till Sala; på ömse sidor om sig ega den rikaste sädesbygd, som -en norr om Mälaren: gående jernväg kan träffa; hvarjemte denna linie äfven i afseende på folkmängden uti och när: mast intill de orter, banlinien: genomgår från Stockholm till Korsnäs, egde företräde. En jembana åter öster om Sigtuna fjärden, från Stockholm öfver Upsela till Sala, måste beröra orter, hvilka med få undantag ända fram till sistnämnde punkt vore de vester om samma fjärd belägna mycket underlägsna både i odling och fruktbarhet, i hvilka afseenden de från Sala till Robertsholm eller Storvik utgående linier stode vida efter Sala-Korsnäs-linten. Medelst den föreslagna grenbanan från Örsundsbro till Upsala komme hufvukstaden och universitetsstaden i en lätt och snabb förbindelse med hvarandra. Denna förbindelse skulle visserligen blifva ändå lättare och snabbare om jernvägen lades öster om Sigtuna-fjärden i så vidt möjligt rak sträckning; men denna omständighet hade komiterade af flere skäl ieke kunnat tillerkänna ett afgörande inflytande i fråga om bestämmandet at banans sträckning. Å Genom banans dragning från Örsundsbro till trakten af Sevalla kyrka blefve väl linien mellan Örsundsbro och Sala något förlängd; men denna förlängning vore dock jemförelsevis obetydlig och utan något menligt inflytande på trafiken mellan sistnämnde punkter: hvaremot, genom banans böjning åt Sevalla, så väl de vestra orternas j mvägsförbindelse med hufvudstaden skulle förkortas, som ockanläggningen af en jernväg mellan: Westerås och Sala underlättas; hvilken jernväg-vore af stor vigt för upp: tagande af trafiken med de från Dalarne och bergslagsorterne kommande tunga vuror; ämnade att från Westerås sjövägen förtskaffas: Vägen från Örsundsbro öfver Sevälla till Sala komme i hela sin utsträckning att genomgå folkrika och fruktbara trakter, i dessa afseenden obestridligt öfverlägsna de orter den å andra sidan föreslagna linien från. Upsala till Sala skulle komma att genomskära. Från Sala till Korsnäs skulle banan. framgå nästan i den uråldriga Dalatrafikens stora strömfåraj och denna linie hade ock en så langt i öster gående riktning; som en jernvig, för att blifva af verkligt gagn för Dalarne, kunde erhålla. Hvarken linien SalaRöbertsholm eller linien Sala— Storvik skulle, i någon väsendtlig grad förmå att motsvara Dalarnes behof af en jernväg i sydlig riktning, helst båda dessa linier, till större delen af-sin längd, komme att gnomgå ofruktbara och o!ändiga trakter: Hufvudsakligaste skilet för förslaget om enderas af dessalinier antagande skulle vara de Norrländska provinsernas behof af en dem mera omedelbart tjenande jernvägsförbindelse med det sydliga lindets inre delar och med hufvudstaden; men då dessa provinsers egentligen stora rörelse hade och måste hafva sin väg. på Östersjön, kunde i förevarande: fall. endast blifva fråga om: den. mindre varutrafiken från Norrland, eller den handel. med. Norrländska produkter; hvilken; för dessas afsättning, söker de inre delarne af Dalarne, äfvensom Westmanland, Upland och hufvudstaden. Denna handel hade icke eller ännu på långt när erhållit den utsträckning, att densamma kunde sägas nästan hufvudsakligen för sin räkning eller sitt intresse fordra anläggningen, af en så dyrbar kommunikation, som en jernväg. Någon på särskild undersökning grundad plan med kostnadsförslag för, de af komiterade föreslagne jernvägslinierna Örsundsbro—Sevalla; Ses valla—Sala och Sevalla—Westerås har icke åts följt det afgifna betänkandet; men på grund af anställde approximativa beräkningar och under förutsättning af stambanans utsträckning från Sala till Westeräs, hafva komiterade ansett det skola leda till en besparing i anläggningskostnaden. af 836,039 rdr, om banan, i stället för att dragas öfver Örsundsbro-direkte till Sala, toge riktningen till trakten af Sevalla:hvarjemte komiterade antagit, att; ren RN ör So opve för linien Stockholm — Örsändsbro— Sevalla—Sala skulle med 1,373,716 rdr understiga kostnaden för linien Stockholm—Upsala—Sala, hvilka bå: da besparingar lemnade full tillgång för grenbanan från Örsundsbro till Upsala, beräknad till 1,597,911 rår. Enligt sedermera till K.. M:t inkomne, af kap:

28 november 1862, sida 2

Thumbnail