Sällnda anllorts och med atseend? jJemvaäl a hela I landets daning norr om Stockholm — der befolkningen mellan hafvet och segelleden till Upsala saknar andra kommunikationer än landsvägarne, imen den i vester bosatta deremot till icke obetydlig del omgilves af vattenvägar — vara satt utom allt tvifvel, att norra stambanan, anlagd öfver Upsala, skulle icke allenast i allmänhet blifva af större verkligt gagn, utan ä ven bättre motsvara derpå nedlagda kostnader, än om den utlägges öfver Almarestäke och Örsundsbro Befolkningen utmed den östra linien vore ock talrikare, än invid den vestra, räknad till Örsundsbro: hvarjemte den förra 1. nien skulle i rakaste sträckning framgå mellar de två: städer, den är ämnad att förena, och genom den åke:brukande del af området, som bäst vore i behof af lättade kommunikationer. En sådan förbindelse mellan hufvudstaden med mera än 100.000 invånare och Upsala med nära 10,000,. hvilka ömsesidigt hafva behof af en lifiig kommunikation sins emellau, kunde ej annat än åstadkomma den måhända största passageraretrafik, som på någon lika lång jernväg i Sverge uppkommer; men härtill fordrades det vilkor, som ensamt den östra linien kunde uppfytla, nemligen minsta längd och till följd derar billigaste afgilt. Genom de många vägar, som från flera sidor leda till Ups:!a och äfven från den östra delen af Stockholms län träffa samma linie vid Rotebro och Norrsunda jemte flera ställen, måste denna trafik dessutom väsendtligen ökas i jemförslse m-d den, som tillstöter den vestra linien, hvilken på samma väglängd icke förrän mot ändpunkten träffar de två der sammanfallande landsvägarne från Westerås och Sala. Då sålunda, enligt komitens tanke, alla förhällanden öfverensstämmande visade fördelarne att medelst jernväg öster om Sigtunafjärden förbinda Stockholm och Upsala, vore det. också naturligt; att för norra stambanans fortsättning borde sökas deh kortaste linien till Sala, på sätt densamma blifvit af lomiten utstakad. Denna linie ginge midt igenom ett distrikt, som redan producerade spanmål till afsalu och genom: deromkring varande stora odlingstillfälleninnan kort skulle komma att betydligt öka denna produktion, för hvilken afsättning måste sökas antingen åt norr och nordvest på bergslagsorterna, eller åt söder på Stockholm, och komme denna bana, hvilkendera riktningen varurörelsen än toge, att erhålla ett särdeles fördelaktigt läge, för att så väl från de densamma skärande, i norr och söder gående landsvägar upphemta tillförseln, som transportera varorna antingen direkte till Dalarne och Gestrikland, eller till Stockholm öfver Upsala, Liniens läge, 3 , mil norr om Mälarens strand, skulle äfven blifva gynnsamt för den del af mellanliggande trakter, som halva största behof afkommunikationer. Likaså vore linienbeqvämt belägen för de på dess norra sida befintliga socknarnes j obetydliga afsättning af: trävaror och slöjdalster på Upsala och Stockholm: På alla dessa skäl har komiten föreslagit, att norra stambanan från Stockholm måtte anläggas öster om Sigtunafjärden till Upsala och derifrån i rakaste sträckning till Sala. ; Vidkommande derefter norra stambanans utsträckning från Sala norrut till Gefle—Dalajernvägen, har komiteån låtit utstaka och undersöka en linie från Sala till Brovallen nära Dalelfven, från hvilken punkt två alternativt uppgångna linier blifvit undersökte, den ena öfver Sonbo med öfvergång af Dalelfven vid Brunbäck och vidare öfver Grytnäs och Garpenberg, öster om i Grycken till Robertsholms station på iefle—Dala jernväg; den andra, följande Dalelfvens högra strand öfver Avesta och Hedemora, öfvergår elfven vid Uppbo och fortsätter utmed östra stranden af sjön Runn till Korsnäs på nämnde jernväg. Den förra linien, mellan Sala och Robertsholm, utgör ilängd 8 mil 22,450 fot, med en: beräknad anläggningskostnad af 5491,133 rdr; den sednare linien, mellan Sala och Korsnäs, 9 mil 1080 fot, med en anläggningskostnad af 4,883,730 rdr. Då de: trakter, dessa båda alternativlinier genomga, till stor delligga inom Gefle stads handelsområde, samt, vidjemförelse mellan liniernes teckniska förhållanden. skilnaden i stigningar och krökningar i allmänhet ej vore af den betydenhet, att någondera på grund deraf kunde gifvas bestämdt företräde, har komiten ansett den kortaste förbindelsen me nämnde stad företrädesvis böra afses; och som genom antagandet af linien öfver Korsnäs, en omväg laf något mer än 2, mil skulle uppkomma mellan Brovallen och Gefle, samt denna linie dessutom på omkring två mils längd gåri parallel riktning med och på endast 27, mils afsånd från Stömsholms kanal, Har komiten funnit Robertsholm vara fördelaktigare såsom anslutningspunkt för Norra stambanan med Gefle Dala-jernvägen, hvarjemte komiten, på anförde skäl, förordat anläggning af en föreningsbana rån Brovallen till Frövi station på Köping— Hults jernväg, hvilken bana skulle i längd utgöra 9 mil25,250 fot och i anläggning kosta 7,172,498 riksdaler. Uti -en innevarande år till K. Maj:t ingifven skrift hafva styrelsen och deputerade för det bolag, som: redan förlidne riksdag hos K. Maj:t anhöll oms aflåtande af nådig proposition till rikets ständer för vinnande af den räntegaranti, bolaget då ansåg behöflig för att kunna upplåna erforderliga medel till anläggande af jernväg mellan Stockholm och yr öster om Sigtunafjerden, hos K. M:t anhållit, det nådig. proposition måtte till rikets ständer aflåtas om anvisande af medel för byggånde, genom statens försorg, af berörde för så väl hufvudstaden, som de norr om Malaren belägna provinser särdeles vigtiga jernbana, samt att, derest K. M:t icke skulle finna skäl att. härom: framställa förslag. bolaget i sådant fall, och dåhvarken den tillförene ifrågasatta räntegarantien eller något stats lån till företaget vidare ansågs af nöden, måtte i nåder berättigas att, under benämning Stockholm — Upsala jernvägs-akticbolag, anlägga och trafikera jernväg mellan hufvudstaden och Upsala, öster om Sigwnafjerden, samt att bolaget måtte erhålla samma förmåner, som blifvit Köping—Hults, Gefle—Dala m. fl. andra bolag beviljade; hvarjemte sökandena — under förmälan att bolaget visserligen för sin del ansåge det vara till fullo utredt, att en jernväg norrut från hufvudstaden borde gå rakaste vägen till Upsala, eller öster om nämnde fjärd, men att möjligtvis någon tvekan ännu kunde förefinnas hvilkendera väglinien, öster eller vester om Sigtunafjärden, kunde vara den fördelaktigaste för landet i sin helhet, och det vore att befara, det frågans lyckliga lösning derigenom kunde komma att förhindras eller fördröjas — i underd. hemställt huruvida icke det skulle anses lämpligt att för vin-. nande af en sådan fullständig utredning, som i och -för pröfning: af bolagets gjorda anhållan: kunde finnas erforderlig, åt sakkunnige personer uppdraga anställandet af ytterligare undersökningar i ämnet. Med anledning häraf förordnade K. M:t den 7 sistlidne Mars en komitå VR ersoner, för att. ytterligare utreda de förhållanden i statistiskt. och ekonomiskt hänseende, äfvensom andra på frågan. inverkande omständigheter, som-kunde hägtämma .företrädet . mellan da: två. ifrågmantntta