kelts. ständer sig icke eller böra bevilja de för s densamma af K. M:t äskade medel. 1 Enligt de föreskrifter, som af K. M:t meddef lades den år 1858 i nåder förordnade jernvägs8 komitå, skulle komitens undersökningar omfatta Vv norra stambanan från Stockholm åt Upsala och i Sala, till någon lämplig punkt på Gefle—Dala; Vv jernvägen: På grund af de undersökningar ko-a miten i följd häraf anställt, angående de hufvudn sakliga. riktningarne för varurörelsen inom det Vv landområde, som komme att genomskäras af ä norra stambanan och en derifrån till vestra s stambanan anlagd sammanbindningsbana, här Vv komiten vunnit den öfvertygelse, att hela den t stora rörelsen inom berörde område går i norr i och söder; samt att följaktligen berörde banor ; 1 f 1 1 1 E t 1 E 1 t A måste, för tillfredsställandet af denna rörelses behof, utläggas så, att de dels genomskära mirlten af det spanmålsproducerande landet, dels, särdeles med afseende på bergsbruket, på det sätt beröra dess distrikt, att de så väl kunna uppsamla: större qvantiteter, för att aflemna antingen vid Gefle, Strömsholms kanal; någon af Mälarens hamnar eller andra inre segelleder; som ock inom sjelfvä distriktet biträda med transport Hf råämnen, m. m., äfvensom på det sätt, att de underlätta anläggning af större eller mindre bibanor som kunna dels på kortare väg föra till hamn, dels från aflägsnare, högre upp ilandet belägna och mera produktiva bergslagsorter inleda dessas rörelse på stambanorna. I öfverensstämmelse med dessa åsigter, har ko!1 iten vid Norra stambaänans utstakning antagit i Upsala såsom en punkt, hvilken denna bana unj!1 der alla förhålländen måste beröra, hvarjemte E komiten låtit öfverse och omarbeta ett genom 1 nämnde stads försorg upprättadt förslag till ifrågavarande banas anläggning i rakaste sträckning j1 öster om Sigtunafjärden öfver Järfva, Hammarby I: och Odensala till Upsala, hvilken linie, med i! allmänhet gynnsamma lutningsoch kröknings E K förhållanden, komme att i längd utgöra 6 mil 6100 :ot och beräknats till en anläggningskostnad af 5,004,867 rdr, hvaruti dock äfven inbe-l!l gripas kostnaderna för stationerna i Stockholm i och Upsala. Likaså har komitn, som ansett af :(4 vigt, att Norra stambanan, innan den uppnåri!l Gefle—Dalajernvägen, från Upsala drages genom j det inre landet rakt i vester öfver Sala, låtit it mellan nämnde der undersöka och utstakaj en linie i rakaste rigtning öfver Åland, Wittinge il och -Sörby, öfver en i allmänhet gynsam terräng, I! utom vid öfvergången af Löfstadalen, der be-11 j i ; j tydligare jordarbeten förekomma. Liniens längd är beräknad till 5 mil, 22,500 fot och anläggningskostnaden till 4,217,239 rår. Enligt dessa båda linier skulle sammanräknade väglängden mellan Stockholm och Sala öfver Upsala utgöra 11 mil 28.600 fot, och anläggningskostnaden uppgå till 9,222.106 rår. Då emellertid komitån fått sig öppet lemnadt. att föreslå äfven någon annan sträckning för) Norra stambanan mellan Stockholm, Upsala och: Sala, derest en sådan sträckning skulle befinnas: vara ändamålsenligare, samt det blifvit ifrägasatt, att lela summa bana från hufvudstaden öf1 wer Almarestäke, Örsundsbro eller Giresta tilll Sala, med utgrening från trakten af Örsundsbro till Upsala, har komitån, för att så fullständigt som möjligt kunna framställa den ena eller andra linien i tekniskt och ekonomiskt hä ende, låtit ånyo dels undersöka och till a ningskostnad beräkna den af 1855 års jera . komitå föreslagna linien öfver Järfälla, Stäket och Hjelsta till Örsundsbro och derifrån till Upsala, dels ock i fortsättning från Örsundsbro ut-) staka en ny linie öfver Thorstuna och Altuna: till Sala. För denna bana skulle längden och an äggningskostnaden utgöra : Å Från Stockholm till i Örsundsbro. ..... 6 mil: 260 fot, 4,330,890. Från Örsundsbro till : Sala... ÖS 4 mil 21:450 fot, 3,097,289.1 Från Örsundsbrotill Upsala ...... ...... s2 mil 11.600 fot, 1,597,911. Summa 12 mil 33,310 fot, rdr 9,026,090. Vid jemförelse mellan dessa båda hufvudsträckningar för Norra stambanans utstakning, å hvilka lutningsoch krökningsförhållandena i allmänhet äro gynsamma, visar sig, att. vägen mellan hufvudstaden och Upsala öfver Örsundsbro blifver 2 mil 5760 fot längre, eller mera än en tredj del af direkta linien till Upsala, och Hela vigbyggnaden vester om Sigtunafjärden 1 mil 4710 fot större, än om banan drages direkte öfver Upsala till Sala. Kostnaden för stambanans anläggning efter den östra sträckningen skulle visserligen blifva 196,010 rdr. högre; men. statens årliga utgift för underhållsoch driftkostnaden å den längd af 1! :dels mil, hvarmed vestra linien öfrerskjuter den östra, skulle deremot vida öfverstiga räntan å den större byggnadskostnaden. Komiten har allså ansett sträckningen öster om Sigtunafjärden, såväl med afseende å de tekniska, som ekonomiska förhållandena, ega ett afgjordt företräde framför linien öfver Örsundsbro Beträffande åter frågan om de särskilda bansträckningarnes sannolika framtida trafik, har komiten hufvudsakligen anfört, att komiten, på rund af de under en längre tid. fortsatta undersökningar:och iakttagelser, som komitenlåtit anställa för utredande. af. ve på denna frågas) bedömande inverkande förhållanden, kommit till det resultat, att trafiken öfver Rotebro är mera än dubbelt så stor som öfvet Almarestäke, hvadan äfven från denna synpunkt Norra stambanan borde anläggas öfver Upsala, öster om Sigtunafjärden, uti hvilken Sträckning banani anseende till dess mindre längd, skulle lättare kunna uthärda täflan med sjövägakommunikationen mellan Stockholm, och Upsala; hvaremot, om banan utlades öfver Örsundsbro, densamma komme att passera gerom en af Mälarens vikar nästan kring fluten trakt, samt till hela sin längd framgår utmed segelleder, på högst en half till en mils afstånd. Det vore ock uppenbart, att banan på en så instängd lokal hvarken kunde upphemta någon särdeles stor passagerareeller godstrafik, eller på något sätt gagna det öster om Sigtunafjärden belägna landet. Toge man tillika i betraktande, att trafiken. öfver Almarestäke uppfångar all den rörelse, som kommer både ifrån norr öfver Sala och Örsundsbro samt från ve: ster öfver Ekolsund, så insåges lätt huru ringa den trafik måste vara, som kan tillkomma emellan Örsundsbro och Almarestäke, i jemförelse med den öfver Rotebro. Då banans längd från Stockholm till Örsundsbro vore lika stor som från Stockholm till Upsala, men den förra linien ostridigt hade att påräkha mindre inkomster, måste häraf följa att samma linie egde mindre utsigt att lemna behållning på rörelsen. Vidare har:komitån anmärkt, att, om banan framdrages öfver Upsala till Sala, skulle densamma upphemta icke allenast den större rörelse, som tillströmmar från norr och öster, utan äfven den trafik, som från Sala nu går direkte på Stockholm; hvaremot, om banan lades vester om Sigtuna-fjärden i rakaste riktning från Sala, jernvägen endast kunde påräkna den mindre rörelsen från Sala, men skulle gå miste om den hufvudsakliga från trakterna nordost om Upsala ja och från Stockholms län, hvilken icke kunde i 1 s t 1 söka sig vesterut öfver Örsundsbro för att komma till Stockholm. Ehuru således den raka linien från Sala öfver Örsundsbro till hufvudstaden vore mera än en mil kortare än öfver Up