dens enkla melodier. Men det är dock icke allt. Midt i den kufvade, men likväl etarka känglan af menniskans värdighet.och stolthet, kommer hastigt en aning om döden; under den högsta höjd döljer sig oftast en sorgsen grundion — gyllene taflor på svart grund. Men denna aning om döden ökar endast lifvets fullhet. Floder, skogar, berg, lefva ett sjelfständigt lif, fresta oss med nuturens ljuivaste, mäktigaste och doldaste tjusningskraft, eller förkrossa oss med sin jättestyrka; de äro inga blinda makter,inga blotta skapeleer af vidskeplig fasa, utan lifvade af en högre ande, som det väl höfves väsenden, skapade af ett bögsint folk. Och midt ibland dessa toner, förskräckande eller hemlighetsfulla, höres. den ljufva; klockformiga blommans klara såog, ackompagnerad af gräset på ängen. Detta kan gifva er ett begrepp om Huldrorna, nordens feer. Söderns: musik. består blott af ljud som smeka örat, men nordens melodier söka att berätta oss vårt eget bjertas hemligaste saga. Det var Huldran som. Ole Bull ville återlifva i tonerna af sin violin; men då han kände hvad som rörde sig inom honom, kände hvilken själ af toner som fordrade en form, en kropp, en. röst, voro violinen i hans: hands och reglorna: för: dess användande ganska otillräckliga medel för problemets lösande. Derföre nedsteg han från hänryckningens höjd och började studera de första grunderna, och framför allt dem, efter hvilka de gamla violinerna — de gamle violinmästarnes — voro konstruerade. Man har sagt att dessa instrumenter hafva endast sin ålder att tacka för sin godhet. Håoru kommer det sig då att samtidig efterapning från Tyrol ete. nu äro värda ingenting? Hvarföre passa Nicolao Arnatis rika och mjuktoniga violiner så väl att uttrycka erotiska känslor, medan Antonio Stradiva rios bättre uttala det stora, det rörande och stätliga, samt Giuseppe Guarinis ljuda oroligt,. lifligt-ochgenomträngande? Antingen italienarne arbetade omedyetet efter rikliga