Article Image
Lutning af 1 : 100, den största som på statsbanorna är tillåten, förekommer på en sammanräknad längd af icke mindie än 10 mil 23.000 fot, således på mer än hälften af den 17 mil 9209 fot länga sträckan mellan Sjöberg och Linköping. Hvad kurvorna beträffer, så visa äfven dessa att terrängen är en bland de svårare för framdragande af en jernväg, alldenstund af denna sistnämnda linie en längd af 2!4 mil är utlagd i kurvor af 1500 till 2000 fotsradie samt 1 mil 35,085 fot i kurvor af mer än 2000 till 5000 fots radie. För en noggrannare jemförelse mellan alternativerna vester och öster om sjön Som men mellan Sjöberg och Linköping är föl jande tabell upprättad: I l —T td SS 7 I : SR 2 Re pd : Så Ee 23 sk LE 33 ford NE 2 (od S 73 P3 j ES 353 LE 7 -— yr SoS LIN fs ee ee sleal å S H 5 Ej 5 -(Sol Al m EJ e LC 2 3 3 3 jr (ee) Pq a : food eS E 8 Bjöl Hj 22 vf — la bej 38 (20 a 8 glor) 3 f18S, 2 NM rr år FÖ Fm 5 2 RR 3 I 2 RA 2 218: Ey s Ex ER cn li 3 8 2 I o8 fr I 8 STERPEE I 3 bt ERS 28 FER ag ör 2 I 3 28 33 3 Slå ä eu S bu Häraf synes att längden af banan öster om sjön Sommen är något mera än 4; mil kortare än vestra linien, men då de så betydligt längre lutningarne och det större antalet krökar, som förekomma på det östra alternativet, tagas i betraktande, så ligger fördelen ögonskenligen på den vestra sidan; ty för det första är den tidsförlust, som uppkommer vid passerandet af de störrelutningarne och de flera krökningarne på östra alternativet, större än den tidsvinst, som uppstår genom den blott något mer än M, mil kortare väglängden, och för det andra skulle materielen af samma orsaker slitas mycket mera på den östra än på den vestra linien, äfvensom den förstnämnde af dessa båda linier, under dessa förhållanden, skulle komma att trafikeras med jemförelsevis min: dre säkerhet än den sistnämnda. Det kan visserligen icke motsägas, att der förlängning af hnien Jönköpiug-—Nässjö. som skulle förorsakas genom det östra alternativet, i en framtid skulle förkorta er bibana från östra stambanan till hafvet vid Oscarshamn, men för det första är det obestämdt om och när denna bibana komme: att anläggas, och för det andra synes det obestridligt, att den förlust i tid och pen ningar, som uppstår för södra Östergötland och norra Småland i dessa landsd-lars förbindelser med de vestra orterna, samt vestre orterna och mellersta Sverge i förbindelserns med södra orterna och utlandet, genom förlängning af banan Jönköping—Tenhult—Näs sjö, är så betydande och af så öfvervägande vigt, att den vinst i banbyggnad, som skulle uppkomma vid utläggning af en bana mot östra kusten, måste anses som en fråga al jemförelsevis ringa vigt. Hvad kostnaden angår, så synes af ofvan stående tabell, att denna för det östra alter nativet är 547,142 rdr bögre än för det vestra, och då härtill kommer att linien från Falköping öfver Jönköping och Tenhult, för att träffa östra alternativet, måste förlängas med1 mil 10,000-tot, til följd hvaraf.ev förökad kostnad af omkring 820,000 rå skulle uppkomma, så blir verkliga prisskilnaden till fördel för vestra linien 1,367,142 rdr, och en besparing vinnes i underhållsoch driftkostnad för en banlängd af nära 1 mil. Den genom enskilda bidrag bokostade, nu utförda undersökningen har emellertid hafi det goda med sig, att den vigtiga frågan om östra stambanans rätta läge blifvit närmare utredd, och hvad som i en nära fram tid för sydöstra Östergötland och norra delen af Kalmar län är af synnerlig vigt, frågan om en kanalanläggning: mellan: Linköping ochssjön Rengen, med, utsträckning genom sjöarne Järnlunden, Åsunden, Juttern och Krönen till inemot Wimmerby måste senom jernvägsfrågans utredning framträda med ökadt intresse, ty den redan vidgjorda ch icke obetydligt påkostade kommunika

10 november 1862, sida 2

Thumbnail