Article Image
a EST ED ligen förlorat; det är följaktligen ett ie som ensamt genom att derpå fästa domrar nes uppmärksamhet kan småningom öfver vinnas. Af andra länders lagskipning t för öfrigt i detta som i flera andra afseendei mycket att lära. kräver Oase Vestra stambanan. (Slut fr. gårdagsbl.) Falköpings station, belägen på 31,9 mils afståad från Stockholm och 10,7 mil från Göteborg vid foten a vämnde berg eamt 4000 fot från den gamle staden Falköping. Genom en ny ändamålsenligt anlagd oct utförd väg, med trottoirer och alleer, är staden förbunden med bangården. Tätt här: invid har genom ett bolag en hotellbygga med fullständig restauration blifvit uppförd. Fortsättande vägen från Falköpings station, genomgår tåget till en början några kalkstensbrott, hvarefter, omedelbart till ven ster, den härifrån påbegynta nordligaste delen af södra stambanan afviker ät Jönköing, derutaf 37, mil, från Falköping till dullsjö station, öppnas till -allmänt begagnande på samma dag som den vestra stambanan eller den 8 November. Från Mullsjö, der postoch diligensfarten mot Skäne samtidigt med banans öppnande vidtager, är afståndet från Jönköping endast 2, mil, och äro äfven på denna sträcka ganski betydliga arbeten redan verkställda. Tåget passerar härefter Redberg all samt genomskär i närheten af Marka kyrka en ansenligare kulle. Vestra stambanan nog nårbär sin högsta punkt, belägen nära 760 fot öfver hafvet. I nästan rak linie fortgår härefter töget genom den rika Falbygden fram till och förbi Sörby station. Från den ljunghed, hvarpå denna station är belägen, sänker sig nu jernvägen ned mot Lidans dalgång, öfvergår de samma vid Snipebro på gränsen mellan Skaraborgs och ltsbores län, samt fortsätter derpå genom vidsträckta mossar fram till den 3. k. Foglaviksbanken, ett af jernvägens mest framstående arbeten af detta slag. Den häller i längd ej mindre än 2200 fot med höjd af ända till 46 fot, och dess hela volym uppgår till inemot 25,000 kubikfamnar. UR omedelbart härefter inträffar tåget Vi Foglaviks station, 34,3 mil från Stockholm och 8,1 mil från Göteborg. De flera nya byggnaderna omkring denna station vittna om en mera befolkad bygd än man af de närmaste omgifningarne kan förmodas Alla dessa byggnader, så väl som de vid nästa station Wärgårda, hafva tillkommit efter :jernvägens anläggning. På andra sidan om Foglavik inkomm:r banan på kronoallmänniagen Edsmären, der en vacker ungskog vittnar om vård och jordmånens växtlighet. Ån Nossan, som framflyter i den täcka dalen, hvilken om: gifver Herljunga kyrka, passeras på en solid. granitbro., Herljunga blifver föreningspunkten emellan vestra stambanan och den under anläggning varande bibanan till Borås. Den blifvande stationen, som bygges af Borås jernvägebolag, kommer följaktligen-att inrättas för omlastning af gods och omflytthing af passagerare. Härefter förbifares Ahbltorps gård samt längre fram Tarsleds och Remmene små kyrkor, hvarefter tåget ytterligare passerar den på en kulle till höger belägna Bråtensby kyrka och stannsr 4, mil längre fram vid Wårgårda station, belägen 36,1 mil från Stockholm och 6,2 mil från Göteborg, i hörnet afen utaf dessa jdsliga, ofruktbara ljuöghedar, som erhållit det betecknande namnet Svälterna, och hvilka sträcka sig flera mil bortåt. För öfrigt möta här landsvägar från såväl Lidköping och Alingsås, som Borås och Ulricehamn. Med Algutstorps kyrka samt Wiårgärda herregård till venster, och. Sköfde sockenkyrka till höger kommer man, efter några minuters färd, från en i allmänhet ful trakt, in på Lagmansholms egor, öfvergår här för. örsta gången den långa och slingrande Säfvein, samt passerar kort derpå förbi Lagmansholms station, 37,1 mil från Stockholm och 5,6 mil från Göteborg samt ungefär 6 mil från WenersBOT. Täget inträder härefter ånyo på kala och lacka trakter, passerar till en början en beydligare inskärning i den 8 k. Hobl-höjien, hvarifrån till venster ses kyrkan af amma namn samt till höger på något aftånd. Lena kyrka. Längre fram samt varmare vägen framträder Torps herregård. bätveån öfyerfares härefter för andra. gånsen vid Rolfs. kulle eller Torebacken-på en pro med-öiverbyggnad af trä efter ameritanskt system samt tre 45 fots spann på virer af granit. Efter attytterligare en gång mafva passerat Säfveån samt straxt derpå len 8. k. Lillån, anländer tåget till Alingsås stationshus. Afständet från Stockholm utgör nu 35,4 mil ch från Göteborg 4,3 mil. Från och med Alingsås vidtager: en för ernvägens anläggning svär terräng, å hvilsen terrasseringsarbetena, näst dem emellan Stockholvr och BSodertelje, varit de kostammaste på så väl vestra som södra stamoanorna. Å egorna till det straxt utanför stalensipå högra sidan belägna: Skafveryd togs ien 30 April 1855 det försia spadtaget å staens vestra bana, och till minne häraf finner man till venster i jordskärningen en sen, med inskrift. 18455. Här börjades arbetat å vestra stambanan. Den kuperade terräng banan härefter genomgår, med sjön Mjörn till töger samt längre fram Bäfveängen till venster, är särdeles omvexlingsrik och nå samma gång vacker. Vid Nar.

6 november 1862, sida 3

Thumbnail