STOCEHOLM dea 8 Nov. Landet firar i dessa dagar en national. högtid af stor betydelse. Konung och ständer inviga en anläggning, genom hvars full. bordande Sverge tillegnat sig i större omfattning ett af den nya tidens mäktigaste redskap för böjande af ett lands kultur och utveckling. Svenska folket bestämde sig sent för jernvägsanläggningar i landet. Under en följd af år åsågo vi overksamt andra länders företag och ansträngningar för erhållande at detta nya kommunikationsmedel, intagna, såsom vi voro, af en utan vidare pröfning allmänt såsom rigtig antagen åsigt, att jernvägar i Sverge voro så godt som en omöj lighet. Vårt land var alldeles för kuperadt för att jernvägar här voro tänkbara, åtminstone utan oerhörda kostuader; !andet var för glest befolkadt för att ringaste utsigt skalle finnas ati jernvägar här någonsin skulle kunna bära sig, och vi voro, först och sist, alltför fattiga för att kunna tänka på anläggningar, som slukade så många millioner. Dessa voro de tre trosartiklar, som svenska folket bekände intill början af 1850 talet, då åtskilliga fosterlandsvänuer — och med något skäl bör främst ibland dem nämnas grefve Adolf Eugåne von Rösen — dristade ett försök att visa, att ett och annat kunde invändas emot de nämnda satserna, och att vi, genom att fortfarande omfatta dem med en blind tro, skulle stadna bakom hela den öfriga civiliserade verlden, Det är icke vår afsigt att här uppdraga en historik öfver de ansträngningar, genom hvilka grefve Rosen sökte visa i handling riktigheten af sin öfvertygelse om jernvägars möjlighet i Sverge, ej heller att redogöra för de motgångar och missöden, som träffade det första större jernvägsföretaget här i landet. Icke heller ämna vi taga iöfvervägande huruvida den länge herrskande trögheten icke alltemellanåt varit på väg att efterträdas af den bekanta hetsigheten. Nog af, isen var bruten. Man hade fått se,-att jernvägar kunde byggas äfven i Sverge; man hade börjat hoppas att de skulle kunna betala sig, om ej just direkt, så åtminstone indirekt, och man insåg, att med anlitande af den mäktige bundsförvandten krediten äfven Sverge kundebereda sig tillgångar att bygga jernvägar. Och så grep man det stora verket an med kraft och allvar. Svenska folket bör tacksamt erkänna att det allthitintills haft stor lycka med sig vid företagets utförande. Lugna och normala förhållanden ha medgifvit dess oaforutna fullföljande och i spetsen för detsamma har stått en man, hvars ovanliga förmåga att ordna och leda i hög grad främjat dess raska fortskridande. Sålunda har händt, att denna vestra stambana, som för knappt åtta år tillbaka börjades, i närvarande ögonblick sträcker sin gördel a! jern från Nordsjön till Östersjön, och att landets hufvudstad och vestkustens förnämsta handelsplats numera befiona sig på endast tretton å fjorton timmars väg från hvarandra. ; Med trygghet kan man motse, att det gama svenska ordspråket: väg bryter ygd4, skall, såsom allthitintills, visa sig: innefatta en sanning och man vet följaktligen :itt den nya väg, som pu genomskär. riket, skall öppna för odlingen vidträkta landområden och kraftigt bidraga till lande:is lyftning och förkofran. Den 26 September 1332 firades, vid Götba kanals fullbordan, för första gången Nordsjöns och Östersjöns förening. Den 3 och. 4 November 1862 firas för andra gången en dylik fest. Dessa data kunna med släl