Article Image
farvattnet vid våra egna och våra grannars kuster. Till understöd åt dessa fartyg vid anfall, men hufvudsakligen till försvar har ansetts ändamälsenligt att anskaffa mindre pansarjartyg, eller såkallade bepansrade kanonbåtar, och af dessa kan man ej hafva färre än sexton. Utom dessa bataljfartyg måste flottan hafva snabbgående avisooch transportfartyg; af. förra slaget ämnar man anskaffa tre och af det sednare fyra. Vid valet af alla ofvannämnda fartygs storlek och beskaffenhet har man tagit i betraktande våra farvattens egendomliga natur. Iförening med dessa bataljfartyg som byggas af jern skola, när det behöfves, äfven de förandenvarande skrufkanonbåtarne af träframgent kunna användas med fördel; men man ämnar ej öka deras antal. Hvad nu engår de fartyg, som egentligen äro ämnade till uppfyllande af handelsvolitiska ändamål, så anser regeringen att de hädanefter som hittills böra byggas af trä, emedan botten å jernfartyg i tropiska farvatten blir så besatt med musslor och sjöväxter att de derigenom förlora i segelhastighet samt derföre attjernfartygen blifva ohelsosamma för besättningen under längre expeditioner i följd af temperaturvexlingarnes starka verkan å metallen. Tolf fartyg anses böra byggas för detta ändamål. Blutligen bör flottan ej sakna de för personalens undervisning och utbildning alldeles oumbärliga öfningsfartygen. Det är för tillfället det mest angelägna, det mest oeftergifliga kraf för flottans utveckling. Till detta ändamål äro segelfartyg med tacklage, som tjenar till manskapets kroppsliga utveckling, de aldra lämpligaste. I gårdagens nummer ha vi uppgifvit kostnaderna för flottans åstadkommande. Hvad kostnaderna för segelkorvetterna angår uppger sig regeringen ha beräknat dem efter egen erfarenhet, men till grund för kalkylerna rörande pansarfartygen ligger Frankrikes och Englands erfarenhet. Man måste vidare vara betänkt på anläggandet af örlogskamnar, hvilka äro lika oundgängliga vilkor för en flotta som fartyg och deras tillbehör. Det torde knappt vara något tvifvel om nödvändigheten att i Ostersjön hatva en hamn :ill fartygens byggande och utrustande, till förvarande af materielen till anstalter f Tr utbildande af hela den militära, tekniska och förvaltningspersonalen. Men preussiska flottau kan, enligt hvad förut är anfördt, aldrig komma att intaga en tillbörlig ställning utan en hamn i Nordsjön, ja det är icke möjligt att den kan vinna en god utveckling derförutan. --Nordsjöhamnen skall att börja med. ej. anläggas för koostruktion af örlogsfartyg, utan endast vara beräknad på reparationer: och utrustning. Hvad Östersjöhamnen angår så har resultatet af de nog rannaste undersökniogar blifvit att ön Rigen med den stora Jasmunder Bodden erbjuder ett läge som i maritimt, strategiskt och fortifikatoriskt hänseende tillfredsställer alla fordringar på en örlogshamn med tillhörande etabli-sementer. Den stora Jasmunder Bodden är en ansenlig, djup bassin, synnerligen passande att rymmaörlogsfar tyg af största klass, Den skall på ändamålsenligaste sätt förenas medelst en kanal med Tvcomper Wyk. I strategiskt hänseende är i positionen så till vida vigtig; som man derifrån beherrskar Beltet, Sundet och -passagen på ömse sidor om Bornholm. Alla omkostnaderna för bamnarne beräknas till högst 13 millioner Thaler, fördelade på 10 år. PHvad beträffar nordsjöhamnens anläggande, så är Preussen nödvändigt hänvisadt till Jahde. Utom att det knappt skulle vara möjligt att erhålla någon annan plats, så lämpar sig nordsjökusten ej på något annat ställe till en örlogshamn och erbjuder ingen så gynnande belägenhet. — Utan att inlåta 0ss på dess politiska betydenhet erinra vi blott ur strategisk och nautisk synpunkt om att en tillräcklig sjöstyrka skulle blifva i stånd att från Jahde beherrska och försvara alla de tyska flodmynningarne samt att bugten nästan hela året igenom är öppen för ångbåtsfarten. Enligt gjordt öfverslag stiga FIRAR till 9,725,000 thaler.? KRT DONE DEINFASA DAR I UP R IR RA

28 augusti 1862, sida 2

Thumbnail