— Med anledning af en af mlle EneqvistBiondini i Wisby nyligen gifven konsert yttrar Gotlands Tidning: M:lle Biondini kan man säga uppfyllde alla de anspråk man egde på en sångerska, som för det närvarande är fästad vid en Jyrisk scen, hvilken redan sedan lärge varit ansedd såsom den förnämsta i Europa, och på hvilken ej någon tillåtits uppträda, som ej varit begåfvad meden, genom solida musikaliska studier väl utbildad och uppöfvad särskildt utmärkt röst. — Till hennes rösts naturliga företräden höra en sällsynt ren intonering, klang, styrka och derjemte mjukhet, under det den goda skola, deri den blifvit öfvad, visar sig i förmågan af en alldeles omärklig andehämtning, lagom portamento, ledighet i passager samt en briljant drill. Det var skada att arian ur Sömngångerskan blott var beledsaad af pianoackompagnement. Man märkte här tydligt att både lokalen och ackompagnementet voro för ringa för den förmåga som mile B. här utvecklade; det är på en fullstämmig orkesters brusande ljudvågor och i en rymlig lokal en sådan liflig och stark drill bör frambäras, som nu jemförelsevis till det anspråkslösa ackompagnementsinstrumentet och det inskränktare utrymmet måhända i någons öra dailrade med alltför mycken styrka. Om sångerskan i Valsen af Venzano ådagalade prof på den mest lysande virtuositet, måste man å andra sidan gifva fullt erkännande åt det dramatiska lif hon inlade i den vackra, i ett slags pastoralstil hållna kompositionen af Masset med obligat-oboe, hvilket parti af hr Sauermann väl utfördes på violin i brist på oboe, hvilket instrument hr 5. emellertid lärer exeqvera ika utmärkt som violinen.