merskiljning framdeles måste af alla de på elfven flottande trävarubolagen gemensamt Betälas: En väsentlig erinran står dock gqvar vid jemförelsen emellan den af korresp. uppgifna flottningsköstnaden på sjöarne cirka 10 mil, d:r timröt gerom menniskolkraft och redskäper måste framdråHas, 211; öre per blöck; och flottningskostnadenh från Lofsån till Ljusdal 16 mil, derunder hela vå ju den rimände floden yralis framskjuter timmerbloå, ST öre, — att nemligen flöttningskostnaden på lugnvatinet skall kunna vara billigare pr mil, och Hö:bungskösmadek 4 det rinnande vattnet dyrare pr mil. -—— Förklara nöjaktigt, den som kan. en sådan bestämmelse, ettsådant mysterium! — Tryggande Oss emellertid i denna fråga, likasom i andrå delär, vid det opartiska sunda omdömet och de Beräkningar detta kan uppgöra och godkänna, hänvisa vi äfven vid detta tillfälle till de skäl för valet af vår väg) hvilka förekomma i vär tryckta prospekt och jemväl innehållas i den uti tidnmgarne Aftonbladet och Dagligt Allehanda införda anmälan om Vestra Helsinglands trävarubolog. Att, såsom derstädes yttras, trävarurörelsen ö Tjusne-elf sent uppköm, derföre att nedersta 10 milen af elfven äro mindre tjenliga för RNE mn att, efter det trävarurörelseb Mm till stånd, de flöttande haft och fortfarande måste hafva relativt större olägenheter öch köst näder för flottningen öfver sjöarne med sina mellänliggande försär, samt derunder lida betydlig timmerspiNning, utgöra här i orten allmäni kända saker, som jemyäl törde kunna inses al den på stället främmande, som blott har någor erfarenhet af tinimerflottning. Det är ju också så naturligt, att det borde icke betviflas än mindre motsägas, att så länge elfven är elf och genöm sin egen Kraft, den nedåtsträfvande vatten! massan, drager med sig, måste timOf gå både fort och för billigt pris. och derunder betyda tio mil ieke så mycket: men när elfven utflyter i: sjöar, der flodens rö felse afstannar, då inträder ett helt olika förhållande för den flottande — då måste han ge nom menniskokraft och medelst åtskilliga inrätt ningar — som aldrig kunna bli jemförliga med kraften eller hastigheten af ett lokomotiv få en jernbana — men som det oaktadt kosta penninggn låta hopsamla och genom lägnyattnet framraga det timmer, som. floden genom sin fart förut framsköt för intet. Lika visst således som det är, att flottningen på sjö eller lugnvatten ä; dyrare än på den framåtilande floden, lika så visst är det också, att flottningen på förstnämda vatten går mycket långsammare eller, såsom pro: spekten omtalar, att timret härstädes uppehålles en ansenlig tid. När man vidare känner, först och främst att Ljusne-elf vårtiden och försommaren, då största timmermassorna nedföras af floden. stiger högst betydligt, stundom ända till 14 fot öfver sitt Vanliga vattenstånd, samt sedermerå att från och med Ljusdal och ned genom Södra Helsingland elfvens och sjöärnes stränder i all: mänhet äro mycket låga och flacka, så att under vårfloden vattnet öfversvämmar det låga lan: det och intager betydligt större dimensioner, sit inses lätt att det i verkligheten icke fordras så obetydliga ansträngningar för att kunna tillhopa: Hålla och öfver dessa vattenytor framdraga tim: mermaåssörna, samt att, då storm uppstår, tim: merflottorna lätt blifva drifna från sin rätta kosa och Bvarvid, genom stormen och sjögången, dei händet att de inom en ringbom sammanslutne flera tusen timmerblock blifva helt plötsligen ut Kastade, kringspridda och UPS ta på land. och hvarigenom årligen uppkommer den ickt Obetydliga timmerspillning, som, oaktadt kost samma strandrensningar sedermera företagas. likväl genom elfvens och sjöarnes högst föränderliga vattenstånd jemte på sina ställen steniga, ojemna stränder tillfogar de flottande: dels en absolut timmerförlust, dels försämring af trämassan, hvilken TE naturligtvis bli större, ju längre timmerblocken bli and på vägen eller ju flera år de blifvit qvarliggande på stränderna. Det är under kännedomen om sådana förhållanden, iakttagna med egna ögom, som vi fått anledning för den nya trävarurörelsen föreslå vår väg, och att sålunda afsluta flottningen i Ljusdal; — ty när man väl derstädes får sinz timmerbleck intagne och afskilde, så eger mar dem i säkert förvar och är fri allt tidsuppehåll. all ovisshet på den nedanför liggande otjenligs delen af flöttleden; — Vi äro innerligt öfvertygade att vi icke förespeglat för mycket då vi; sagt, att detta afslutande af flottningen i Ljus dal oeh begagnande af vägen till Hudiksval! bör lemna trävarurörelsen de vigtiga fördelarnt af minskadt rörelsskapital, hastigare realisering, en til. sin avel bätre prodwk samt säkrare beräkningar. Dem, som reflektera öfver de tillgängliga stor: skogarne och den ifrågasatta nya trävarurörel sem efter Ljusneelf, men befinpas obeslutna : valet-emellan de olika utfartsvägarne till haf vet, tillråda vi att sjelfva fara och se, ty mer skall sannolikt icke behöfvas för att blifva deciderade. I det firegående hafva vi nu punkt för punkt visat. ;beskaffenheten af korrespondentens 3. K anmärkningar och, såsom. vi hoppas, vederlag! hvad derutaf förtjenar vederläggning. Vi hafvz visat-att korrespondentens tal öfver grundkapitalet är --ett, lösligt omotiverade prat; att hans uppgift det vi till: strömrenshingar Upptört i prospekten endast 75,000 rår, är en fals AR gift; ty på samma blad i den tydligt inrättade tryckta prospekten förekommer bland årliga utra den långt mera betydande utgiftsposter 5,000 rdr pr år till strömrensningar och ränne byggnader, som under! de 50 åren uppgår till 1:250,000 rdr; att korrespondentens anmärkning om en stigande timmerutdrifningskostnad är mindre tillämplig på vårt bolag, som får egna och. bättre resurser än de förutvarande trävarubolagen, att reglera och underhålla en jemn timmerutdrifning för billigt pris; hvarförutom likväl prospekten u plager, i händelse af prisstegring, årligen 50, rdr, ehuru äfven härom SER a OR undanhållit allmänheten känneomen; att körrespondentens RSA öfver den at oss kalkylerade flottningskostmad hvilar på en oriktig uppgift och beräkning af. våra skogars lägen och utfartsvägar till hufvudelfven; att korrespondentens uppgift om sågningskostHaden icke stämmer öfverens med erfarenheter vid tidsenligt inrättade sågverk; satt rörande jernvägstransporten korrespondenten. icke begagnat sig af jemförelser och erfarenheter, som kunna leda till ett sannt omdöme saken, utan härutinnan begagnat olämpliga, förvillande jemförelser; ått korrespondenten äfven hvad skeppningskostnaden beträffar lemnat uppgift, som icke sfverensstämmer med erfarenheterna, åtminstone icke med dem, man eger i härvarande samt närmast intill liggande hamnar; att vi anse hans insinnvation öfver den af oss kalkylerade administrationskostnaden vara lika klen för sitt praktiska värde, som afsigten i öfigt varit; eg att de af Korrespondenten insatta försäljningspriser Hvarken hvila på erfarenheter från de oss närmast liggande åren eller ega stöd i en vidsträcktare åskådning af det framfarna sista tioalet, skogarnes närvarande tillstånd eller den id vi g till mötes; att korrespondehten med oss divergerande appgift öfver det sågade virkets qvalite motsä