Article Image
Hrr Possessionater och Landtbrukare! Som undertecknad, efter inhemtad kännedom genom resor af mina medhjelpare om utlandets nyaste och förbättrade konstruktioner å maskiner och redskap för landtbruket, under, sednaste tid äfven egnat mig åt tillverkning af Tröskverk, för att Jomte Locomobiler eller fasta Ångmachiner vid behof och till reqvirenters beqvämlighet, som från samma ställe önska göra sina beställningar, äfven kunna tillhandahålla dylika verk, så får jag härigenom till underrättelse för Hrr Possessionater och Landtbrukare tillkännagifva, att vid min Mekaniska Verkstad tillverkas såväl stationära, som transportabla Tröskverk af ny och ändamålsenlig konstruktion. Till stationåra Tröskverk, hvartill träarbetet efter fullständiga arbetsritningar verkställes af reqvirenten, lemnas ifrån Verkstaden endast sjelfva maskineriet af smidt och gjutet jern, hvilket, i ritningar öfver träarbetet, i händelse af önskan, äfven kan erhållas till transportabla verk, hvilka eljest fullständigt färdiga med träställning finnas att tillgå. För Tröskverkens sammansättning lemnas likaså vid behof och efter önskan en skicklig person, som, i händelse Locomobil tillika reqvireras, på samma gång kan verkställa uppsättningen deraf, och lemna undervisning om machinens skötsel. hörsade konstruktionen å ifrågavarande Tröskverk anser jag mig böra meddela, att de äro s. k. enkeltrensande, som lemna i det närmaste ren säd, hvilken, för att vara fullt salubar, endast behöfver genomgå en sorteringsharpa. På ser af vunnen erfarenhet vågar jag nemligen uttala den ÖRA gr att mera sammansatta s. k. dubbeltrensande Tröskverk, som äro afsedda att lemna fullkomligt ren säd, ej för vårt lands förhållanden äro lämpliga, alldenstund de, till följd af de särskilda delarnes sammanträngning, oåtkomlighet och hastigare förslitning medföra olägenheten af dryga underhållsoch reparationskostnader, utan att det afsedda indamålet vinnes, då en slutlig fengöring af säden i alla händelser svårligen kan undvikas, till följd af omöjligheten att frånskilja det damm, som vid tröskning inom loge alltid uppkommer: I utlandet, der tröskningen vanligen verkställes på fältet, då dammet af vinden till största delen bortföres, kunna deremot ifrågavarande verk med mindre olägenhet begagnas, isynnerhet som skickliga skötare derstädes öfverallt kunna erhållas, och vid inträffande behof af reparation sådan lätt kan wverkställas till följd af beqvämare kommunikationer och större tillgång på machinverkstäder, hvarigenom ifrågavarande olägenheter till stor del försvinna. Då deremot sorteringsharpan är afskiljd, kan verket betydligen förenklas och dimensionerna af det hela förminskas, på samma gång detta oaktadt utrymme erhålles för större slagtunna, som, då halmen är lång, dessutom är af fördel. A nyssnämnde dubbeltrensande verk är RE slagtunnan vänligen endast 21 högst :22 tum i diameter och måste således rotera cirka 850 å 900 hvarf i minuten, hvilken omloppshastighet nödvändigt måste förorsaka hastig förslitning af alla rörliga delar. Ölver de nya Tröskverk, som jag på ofvan framställda grunder konstruerat, tager jag slutligen friheten bifoga nedanstående, benäget lemnade intyg. Eskilstuna Mekaniska Verkstad i Februari 1862. THEOFR. MUNKTELL. Under den förflutna sommaren bar jag, enligt ritningar af Hr Direktören och Riddaren Munktell, härstädes låtit uppsätta ett komplett Ångtröskverk, hvars alla delar äro fasta. Det består af en 8 Hästars machin med Tubularpanna, Gnisterhus och 52 fots hög skorsten, Slagtunna med runda 437, tums tuber, som lemna säd och halm fullkomligt okrossad, Halmskare, lutande plan och fläckt med en harpa, och får jag, med afseende på effekten, upplysa att det lemnar 40 t:r Hvete, 9 t:r Råg, 42 t:r Korn och 45 t:r Hafre itimmen, och då åtgången af bränsle är så ringa, att de vid byggnaden fallande stickor och stockändar räcka till 2 års trösk, så får jag härmed förklara min synnerliga belåtenhet med nämnde Tröskverk, som otvifvelaktigt är ett af de bästa i landet. Manometern har aldrig visat öfver 352 T:s tryck. Träarbetet är förfärdigadt här på stället, jern och gjutgods vid Eskilstuna verkstad. Örebro Åkerby den 4 December 4861. G. von Hofsten. Undertecknad, som denna sommar erhållit ett af Direktören och Riddaren Th. Munktell tillverkadt, Syttbart Tröskverk, som drifves af en Locomobil om 40 Hästkrafter, Jikaledes tillverkad å Direktör Munktells verkstad, får på begäran upplysa, hvad tröskverket beträffar, att det lemnar föga öfrigt att önska. Verket utmärker sig genom enkelhet, styrka och en hastighet, som gifvit det resultat, att med 50 å 60 b:s tryck å Ångmachinen 8 t:r Råg och 40 å 44 tr Vårsäd i timmen urtröskats, hvarvid bör anmärkas att säden lemmnats nästan fullkomligt ren. Ioccmobilen arbetar mycket väl lätt skött och bar den väsentliga fördelen af alt fordra högst litet bränsle och detta sednare af ganska Jitet kostsam beskaffenhet Det bränsle jag uteslutande begagnat har bestått af cokes och grankottar, hvaraf för 8 timmars begagnande åtgången utgjort 4 t:a af det förra och 5 t:r af det sednare. Engsö den 42 December 1861. Axel Piper. Af Hr Direktören och Riddaren T. Munktell erhöll jag förlidne höst en 8 hästars Locomobil jemte flyttbar Tröskverk; Locomobilen har gått väl, varit litt skött och fodrat litet bränsle. Tröskverket har, efter fortsatt trösknving, gifvit det resultat, att under 37 timmar 325 tunnor diverse sorter vårsäd aftröskades. Säden behöfde efter tröskningen endast genomgå en sorteringsbarpa. Såväl Locomobil som Tröskverk synes mig vara af utmärkt beskaffenhet, Surahammar den 20 December 41861. W. Zethelius.

3 mars 1862, sida 4

Thumbnail