utvidgning at kanalen, som efter nya brons anläggning dels för segelleden, dels för lastageDa erfordras, har i det närmaste blifvit fullordad. Inredningen af stationshuset vid Wretstorp fortsattes. Arbetsstyrkan, soldater och privata arbetare, utgjorde i medeltal 2500 man. Den 30 Sept. transporterades arbetskommenderingen ur kongl. Boshusläns regemente, under väg till hemorten ä den nya rälbelagda 83,000 fot långa sträckan till Töreboda och vidare derifrån till Göteborg, der densamma å ångbåtar afgick till hemorten. Sammanbindningsbanan från Hallsberg till Örebro. Den sedan föregående qvartal ännu återstående terrasseringen af en half mils längd fullbordades. Vid Hallsbergs station utfördes grundläggning för ett blifvande boställshus för trafiktjenstemän och Pn af samma hus påbörjades. Vid Kumla pågick planering af stationsområdet; stationshuset grundlades och upptimrades. Grundläg; ST för bron öfver Lundsån fortsattes och fullbordades; uppmurningen af södra landfästet påbörjades. För de båda pelarne till bron öfver Svartån, nära Örebro fullbordades ee och nppmärnjagen verkställdes intill höjden af öfverbygnadens underlag. De båda låndfästena för samma bro voro redan förut till enahanda höjd uppmurade. SAPA af stationshuset 1 Örebro fullbordades; takstolarne hoptimrades och deras uppsättning påbörjades. Godsmagasinet har varit under arbete. Ballastningsarbetet har i sammanhang med utläggning af sliper och räler fortgått från Örebro söderut; och var vid September månads utgång ballastad till full höjd en längd af 57,700 fot och till halt höjd en längd af 6700 fot och rälbelagd en längd af 62,000 fot eller något mer än en och tvåtredjedels mil. 8 vägöfvergångar i banans plan och en vägport fullbordades och stängsel af trä uppsattes på en längd af 3000 fot. Arbetsstyrkan utgjorde i medeltal 460 man. Södra stambanan från Malmö emellan Hessleholm och Diö bruk. Vid terrasseringsarbeten å denna stambana hafva 34,550 kubikfamnar jordarbete och 210 kubikfamnar bergsprängning verskställts. Det anmärkningsvärdaste af detta slags arbete, som under qvartalet pågått, är bankfyllningen öfver den sanka ängen norr om Helgeån, der fyllnads: ämnena måste tagas från sidoskärning, hvilken genom ångpump hölls läns från vatten. Sammanlagda sträckan färdigterrasserade delar ökades under den tid denna rapport omfattar med 1 mil 14,000 fot och utgjorde vid September månads utgång 4 mil 9000 fot, hvadan således icke fullt en half mil vid nämnda tid återstod att terrassera af hela sträckan från Hessleholm till Elmhult. Terrasseringsarbetena norr om Elmhult hafva äfven under qvartalet påbörjats. Knondrstena till bron öfver Alma-ån fullborades. Planering af stationsområdet vid Hästveda pågick. Godsmagasinet vid samma station upptimrades från grunden och fullbordades, hvarNN grundläggningen för stationshuset påbörades. : Grundläggning för bron öfver Helge-ån fullbordades; södra landfästet uppmurades och norra landfästet samt midtelpiren voro under arbete. En mindre bro, hvälfd öfver Dnf-ån vid Wigenstorp grundlades och uppmurades; två andra mindre broar, den ena vid Gundängen, den andra vid Gnubbarp, voro under arbete. För att, oberoende af den permanenta brons vid Alma-ån fullbordan, kunna fortsätta ballastningsarbetet samt pilgeningen af sliper oah räler norrut från nämnda å, dit dessa arbeten under föregående qvartal hade framskridit, uppsattes en provisionel brobygnad öfver samma å. Under qvartalet ballastades till full höjd en sträcka af 16,450 fot och till ytterligare Uning en längd af 32,800 fot; en sträcka af 38,950 fot belades med sliper och räler, så att från Hessleholm norrut en oafbruten längd af 1 mil 22,000 fot kunde vid September månads utgång befaras med lokomotiv. Stängsel af trä uppsattes på en längd af 33,000 -fot och af sten på en sträcka af 20,000 fot, hvarjemte 5700 sträckfot stängsel i form af stödmur upplades. ; om tjenliga bostäder for trafiktjenstemän och betjente icke finnas i närheten af Örtofta station, har det blifvit nödvändigt att vid denna station för nämnde tjenstemän uppföra ett boställshus. En sådan bygnad har under qvartalet varit i arbete: Under Juli månad u OR arbetsstyrkan vid denna stambana till man; under Augustil och September månader utgjorde densamma om-kring 1900 man. De nådigst anbefallda undersökningarna af alal linier i Småland förbi sjön Salen hafva tt. pe Södra stambanan från Falköping. Sedan K. M:t ser nådigt bref af den 15 sistl. Juni gillat det underdåniga förslaget till liniens utstakning från Mullsjön söderut mot Jönköping kunde terrasseringsarbetena på denna linie börja. Dessa arbeten fortgingo under qvartalet emellan Mullsjön och Liabäck, vid Gölhult, å båda sidor om Dom-ån samt i skäringarna enom Markaoch Trånghallabergen, vid hvilka sednare ställen dock endast genomgräfningen af de dessa berg betäckande jordlager medhanns. Qvantiteten jordarbete, sor under qvartalet verkställdes, uppgick till 16,500 kubikfamnar; endast 23 kubikfamnar bergsprängning ifrågakommo. Sammanrtäknade sträckan färdigterrasserade delar emellan Falköping och Jönköping utgjorde vid September månads jG 3 mil 29,000 fot, hvaraf 11,000 fot tillhöra linien söder om Mullsjön: Betäckningslisten inlades på landfästena till bron öfver sjön Stråken, fogstrykning verkställdes och bankfyllningen på båda sidor om bron fullbordades. För en mindre bro vid Gölhult verkställdes grundgräfning. Bällastningen från Falköping söderut fortsattes från Luttra och medhanns till Wartofta station, eller på en längd af 18,500 fot; dock endast till half höjd. Inredning af stationshuset vid Wartofta pågick; plattformen framför samma hus äfvensom godsmagasinet fullbordades. ; Arbete å stationshuset vid Sandhem påbörjades. z För utväljande af lämpligaste läget för Habo station och linien på båda sidor derom hafva Hera detaljundersökningar verkställts. Egaren till Bränninge, å hvilkens mark ifrågavarande stationsområde blifvit utstakadt, har för detsamma kostnadsfritt afträdt en areal af2, tunland. Arbetsstyrkan utgjorde i medeltal 940 man. NORGE. Jurykomitån har nu slutat sina arbeten. Advokaten Dunker skall uppsätta dess utlåtande: