Article Image
bedöma beskaftenheten af de skäl, som grefve von Rosen ansett sig böra begagna mot mig. Hvad först tiden för lånet af Bridzes Adams bok beträffar, så var det på senhösten är 1857, vid ett besök af mig hos grefve v. Rosen, som jag fick låna denna bok på samma gång jag till grefve v. Rosen lem nade ett exemplar af min redan i Augusti ånad samma år tryckta brochyr. Vidned skrifvendet af denna har jag således icke haft Bridges Adams brochyr till vägledning. utan äro de i min broschyr uttalade åsigter vunna dels på grund af den erfarenhet jag förvärfvat här i landet vid byggandet af en jernväg med 3 fots spårvidd och enannay med 4 fots spårvidd, och dels genom at: studera författare i detta ämne, samt slutligen genom de iakttagelser jag hade tillfälle göra under en år 1857 företagen utrikes resa. I och för sig kan det visserligen var: af föga vigt nr jag at grefve v. Rosen fick låna Bridges Adams broschyr; men likgil tigt för mig är det icke att blifva beskyld för att hafva plöit med en arnans kalf, så: som grefve v. Rosen låter påskina att för hållandet skulle vara. Beträffande åter det förmenta af mig be gångna misstaget att hafva förordat de: amerikanska systemet, hvilket, såsom grefve v. Rosen sjelf uppgifver, skulle vara mindre efterföljansvärdt, särdeles för de dryg reparationsoch trafikkostnaderna, så ha: denna uppgut om mitt misstag förmodliger tillkommit endast af okunnighet om hvac min broschyr egentligen innebåller; ty had grefve v. Rosen rådfrågat densamma, som han fått af mig, skulle han deri hafva fun nit att jag icke tillstyrkt det amerikansk: systemets tillämpning här i landet, utan at! jag derom yttrer mig på följande sätt på sidan 7: Intet af nu uppräknade trenne systen (det engelska, tyska och amerikanska) ä af den beskaffenhet att det med-fördel torde kunna tillämpas här i landet. Ty hvarken behöfva vi anlägga jernvägarne med så stark öfverbyggnad, som i allmänhet finne: på de engelska, franska och tyska; ej hel ler,kan det vara förmånligt att tillämpa den amerikanska provisionella metoden, utar torde ett system böra antagas, som lämpar sig efter våra förhållanden; och det syne: otvifvelaktigt, att ett dylikt skulle hafva bä sta utsigterna för sig att bereda landet de: gagn, man väntar af dessa nya kommunika tioner. På sid. 13 skrifver jag vidare: Det amerikanska systemet är gränsen för den ena ytterligheten och det engelska för den andra; men mellan båda dessa kunni systemer uppgöras att välja på, allt efie ändamålet med den jernvägsanlägsning som tillämnas. Häraf torde få dragas den slutsatsen att åtminstone icke jag tillstyrkt det amerikanska systemet, såsom serefve v. Rosen likväl uppgifver. . vad slutligen angår det af grefve v. Ro sen omnämnda klandret; som min broschyr skulle ha varit utsatt för och hvilket klan ber skulle ha varit så stort att jag dera funnit mig tvunsen taga broschyren ur bok handeln, så har åtminstone jag aldrig föroummit ett sådant klander, ej heller harjag förmärkt den minsta ovilja eller olägenhet deraf att jag öppet uttalat min åsigt i en rent teknisk fråga. För att emellertid tags greive v. Rosen ur denna villfarelse och visu att hans förmodan är fullkomligt oriktig, så har jag åter i bokhandeln utlemnat dennr broschyr, hvaraf tills dato endast några 1å Os fMar blifva sålda, hvilket varit orsaken att jag omkring ett år efter utgifvandet återtog densamma ur bokhandeln. Örebro den 18 Okt. 1861. : Gustaf Nerman.

24 oktober 1861, sida 3

Thumbnail