Article Image
vore så förvissad, att företaget na kund utföras utan att denna teckning skulletaga: i anspråk, att han ville teckna 4 gånge flera garanti-aktien än ban tecknat aktier eller 100; ja, hamn ville, om så erfordrades teckna ända till 200 sådana förbindelser. En teckningslista framlades och tecknin gen började, uppgående inom en kort stunt ull öfver 2000 aktier (af de 4000, som er fordras). Under tiden valdes revisortr i bolaget, hvartill utsågos: för Borås bandl. Rudgren. för Mark hr Malm och för Göteborg grossbandl. H. Frisell; samt till revisorernes sup ieauter hrr Bergendahl och 5. A. Hedlund. Justeringen af dagens vigtiga protokoll ONE ät rektor Hollender och major itfall. Vid förfrågan: när arbetena å banan kunde begynna? svarade ordföranden: Xi dag? ock nbjöd de närvarande att öfvervara dess öppsande, hvartill förberedelser blifvit träffade: hvarefter han, uppstigande, förklarade, ati han nu ansåg sitt värf såsom ordförande i Borås jernvägsbolag i det närmaste fullbordadt. Hans ställumg såsom landshöfding -jorde det för honom omöjligt, att fortfa rande stå i spetsen för ett indusirielt företag, hvaröfver han egde att utötva kontroll. Dock ville han ej afeå från sin plats, förrän allung vore i ordning till den omedelbara verkställigheten al arbetena, frågande emellertid de närvarande om de önskäde nu utse en ordförande i hans ställe. Sedan hr Rudgren, under uttryckande af ledsnad öfver den oväntade förklaringen, besärt att frågan om nytt val till ordförande måtte uppskjutas, och de närvarande i denna mening mstämt, uttalade hr Hedlund, på derom erhållet uppdrag, bolagets tacksamhet ill direktionen lt särskilt dess ordförande, som med oförtröttadt nit, med många mödor och bekymmer bragt saken dit den nu k:mmit, och derifrån man borde hoppas, att den skulte lyckligt fortgå, sedan frågan blifvit afgjord med en i jernvägsstridernas historia sällspord enighet. Bolagsstämman förklarades upplöst cch de församlade afiågade, med en musikkår i spetsen, till en utanför staden belägen kulle, genom hvilken jernvägsarbetena skulle gå, hvilken plats än blefve iör den blitvande bangården bestämd, der, under kanonsalut, försla spadtaget i jorden togs af. grefve E. Sparre, hvarefter direktionens öfriga ledamöter och flertalet af de närvarande fyllde och aflastade en och annan skottkärra under zlädje och skämt. Till sist samlades en stor mängd personer å en af stadens restaurationer, der, efier middagen, skålar tömdes för konungen, föreslagen af grefve Eric Sparre, för landshöfdingen grefve Bparre, löreslagen af fabrikören Sven Eriksson, för kapten Adelsköld, förslagen af verkställande direktören i bolaget hr Alsing; m. fl. Alla föregående meningsskiljaktigheter voro likasom bortblåsta, och der fanns blott en känsla af belåtenhet och hopp om gagn och lycka för orten och landet af det beslutade företaget.

8 oktober 1861, sida 3

Thumbnail