Article Image
aASIBL 2 Irdgad OM SLaLbdliblagtt — SdSvll: OC VI förra sammankomsten blifvit öppet uttaladt — ville talaren dock antaga att man verkligen erhölle hela statsbidraget, ehuru man ej egde egen materiel. Äfven under denna förutsättning stod affären på den punkt, att tillgångarne gingo icke mer än nätt och jemt ihop med de påräknade utgifterna. Kunde man, under sådana förhållanden,, erhålla de erforderliga 4000 garantiaktierna? Talaren hade derom hört sig för hos icke få af dem, som intresserade sig för saken, och hade erhållit sådana svar och upplysningar, att han ansåg en sådan teckning omöjlig. et tjenade således till intet att göra detta påyrkade försök med en förfrågan hos regeringen och riksäldskontorets fullmäktige, enär, äfven om de bifölle framställningen, arbetet likväl ej kunde komma till stånd. Afven utan att göra af nödvändigheten en dygd, hade talaren, under dessa sednaste dagar, kommit till den ståndpunkt i saken, att han numera trodde det nödvändigheten här varit för bolaget och landet nyttig; ja, om man i denna stund egde tillgångar att utföra den bredare banan, vare sig med materiel, då kostnaden blefve 400.000 rdr större, eller utan materiel, då man skulle förhyra en sådan, skulle talaren vara mycket tveksam huruvida icke den smalare och billigare spårvidden vore att föredraga. Detäromlastningen, hvarpå allt hänger. Utan att vilja förringa betydelsen af de härmed förbundna svårigheter, borde dock erinras: 1:o att för passagerare saken är utan vigt; 2:0 att för godset kostnaden icke bör uppgå till 5000 rdr för året. Man betänke blott att derest der användas i medeltal 10 arbetskarlar, å 1 rdr pr dag, så Ungar dock denna kostnad ej till mer än 3000 rdr för året, och med denna arbetsstyrka bör, derest allt ordnas på det bevämaste, en högst betydlig godsqvantitet kunna örflyttas ur den ena vagnen i den andra. Den smala dT medför åter många besparingar i trafiken, af hvilka den icke blifvit förr omnämnd, som ligger i den mindre ränteoch slitningskostnaden af den billigare öfverbyggnaden (räls och slipers), hvilken besparing ap: a Adelsköld kalkylerat till 12,000 rdr för.denna ana. Ännu en omständighet är här att betrakta. Om, vid byggande efter kapten A:s förslag, oförutsedda svårigheter skulle öka kostnaden, så har man dels ett öfverskott af 73,000 rdr, dels en utväg att något minska den rörliga materielen. Om åter, genom en god ekonomi och lyckliga konjunkturer, ett större öfverskott skulle uppstå, så har man dermed tillgångar till anlä guide af en större mekanisk verkstad i Borås, hvilken, utom arbetena för jernvägens räkning, kunde utföra extra arbeten åt fabrikerna, allt till bolagets och ortens stora gagn. Då sålunda den billigare anläggningen syntes vara förenad med fördelar, som uppvägde olägenheterna, och då den utomdess och framförallt vore den enda nu möjliga; så yrkade talaren så mycket heldre på bifall till direktionens förslag, som, derest saken nu ej komme till stånd, man kunde vara viss derpå att frågan om en jernväg ) till Borås komme att för långliga tider falla. Talaren upplyste tiil sist, att likasom han, vid . förra sammanträdet, hade så bestämda instruk-tioner att rösta för den breda mot den smala j spårvidden, så att han, derest det kommit till omröstning, icke kunnat begagna sina fullmakter, sedan hans enskilta mening blifvit genom diskussionen förändrad, så hade han nu lika bestämda instruktioner att rösta för den bana, som vore möjlig. Grosshandlaren E. Heyman lemnade ytterligare upplysningar rörande opinionen i Gö1 teborg, sådan den uttalats vid ett i denna stad hållet utlyst sammanträde, och ansåg att alla önskade i första run:met att en bana måtte komma till stånd. Der funnos till och med flera, som syntes omfatta den billigare anläggningen, äfven om båda voro lika utförbara. Dr Elmlund ville att man i dag skulle fatta ett afgörande beslut, hvarefter rektor Hollander, såsom fullmäktig för Borås stad: redogjorde för sta.ens innevånares dagen förut fattade beslut, erinrande att man gåtve ) vika blott för den påstådda nödvändigheten, utan att frångå utsigten rörande de olägenheter, hvarmed -omlastningen, särdeles atl effekter, såsom kalk, stenkol och dylikt, vore förenad. Då ordföranden, efter slutad diskussion, : ville såsom en föregående proposition fram-: ställa: om boligsstämman ville i dag fatta det afgörande beslutet i frågan, påyrkade hr Rydin att nej-propositionen måtte innefatta hans förslag, att arbetena borde ofördröjligt begynna, men afgörandet mellan den smala eller breda spårvidden uppskjutas på en tid af högst 2 månader, skreds till votering, hvilken utföll så, att 1590 röster (afgifna af 45 personer) röstade ja, met 25 röster (af 3 personer) för nej, dervid likväl bör märkas, att hr Rydin, medi afseende å den tydligt uttalade opinionen: samt på fullmaktens ordalag, icke velat il denna votering använda sina från Göteborg erhållna fullmakter. Den andra propositionen blef nu på bifall till direktionens förslag (banans byg gande enligt kapten Adelskölds plan), hvil-1 ken proposition bifölls utan votering, anmä lande hr Rydin ti!l protokollet den i fullmakten från Göteborg uttalade åsigt. Hr Rydin begärde ytterligare att såsom amendement till beslutet måtte läggas den af bolaget uttryckta önskan, att vid banans i: byggande sdana åtgärder måtte vidtagas, ; som underlättade banans framtida utlägande till bredare spårvidd, då dessa åtgärder utan för stora kostnader läte sig verki ställas, hvilket förslag äfven understöddes af hr Hedlund. Med anledning häraf upplystes, att kapten Adelskölds förslag redan innebure sådana åtgärder, i fråga om brobyggnader m. m., vid hvilket förhållande och sedan majoren Lilliehöök äfven yttrat sig i ämnet något vidare beslut ej ansågs nödigt än att de uttalade önskningarne skulle i protokol let införas: Sedan direktionen erhållit bemyndigandel att med kapten Adelsköld uppgöra rörande hans anställning såsom öfveringeniör för byggnadsföretaget, tackade kaptenen för förtroendet och bad att det måtte fort:arande honom egnas, då han ville använda all kraft att utföra sitt värf på bästa sätt, väl kännande det ansvar han ådragit sig genom framläggande och beiftande af den nu antagna planen, hvilken äfven innebure en principfråga, som vore vigtig för hela Jandet; och lyckönskade kapten Adelsköld ältvan ur donna svnnuunkt — ur svnounkten aj

8 oktober 1861, sida 3

Thumbnail