Article Image
— Kreutzbergska menageriet skulle den 24 Sept. föras från Hamburg till Bremen. Vagnarne stodo i ordning med de inneslutna djuren, då plötsligt ur den ena af burarne rusade ut det vackra, väl dresserade lejonet ?Prinz? och kastade sig öfver en af de för vagnen spända hästarne, vid hvars bröst och strupe det bet sig fast. En i sadeln på samma häst sittande karl, som vid lejonets språng blef obetydligt rifven i benet, sprang hastigt af hästen och hade den sinnesnärvaron att genast rycka från vagnen ett starkt tåg, hvilket han kastade om halsen på lejonet, som begärligt sög blodet ur den stackars hästens hals. Med biträde af tillskyndande personer drogs tåget nu så starkt ät kring halsen på lejonet, att det släppte sitt tag i den af mattighet på knä nedsjunkna hästen och stryptes. Den illw sargade hästen hemtade sig snart och kunde efter en timme äta al det honom gifna fodret. Kreutzberg gjorde en stor förlust genom dettadejons död. Den modiga karlen erhöll af polisen belöning för sin raska handling. ——— — Dagbladet berättar att de för Stockvlms vattenladning vid Skans tull anlagda ngoch pumpmaskiner blifvit sistlidne onsag afsynade af generalmajoren friherre F. Wrede, och att de, efter hvad vid besigtningstillfället tillkännagafs, befunnos omsorgsfulh ch med noggrannhet förfärdigade samt fullt ändamålsenliga. Dagbladet nämner icke huravida besigtningen äfven sträckt sig till vattenbassinen å Rackarbergen, hvilket dock icke torde ha varit alldeles obehöfligt, enär sedan flera veckor tillbaka densamma för märkts läcka på flera ställen, så att vatten ramsipprat från murbeklädnaden, ett förhållande som icke torde vara utan sin våda ör detta arbetes bestånd, då vid inträffande köld det framsipprande vattnet förvandlas ill is och måhända frånspränger stenar i beklädnadsmuren. Vi känna således icke om besigtningen: sträckte sig åt. detta nåll, än mindre om det at oss antydda för vållande ådrog sig besigtningsmannens uppmnärksamhet, men Dagbladet omnämner. hvad äfven vi hört uppgifvas, att vattenledningens öfverstyrelse för några dagar sedan, på hemställan af vattenledningsdirektionen. beslutit tillägga öfverstelöjtnanten F. W. Leyonancker ett icke obetydhgt penningexelopp (vi ha hört sägas 10,000 rdr) såsom irskild vedergällning för det nit och den kicklighet han, i egenskap af öfveringeniör, ådagalagt vid utförandet af detta arbetsföre tag. Det kan måhända sättas ifråga huruvida det är så formelt riktigt, att en myndighet, som fått uppdrag att å-kommunens vägnar -ombestyra oci öfvervaka verkställigheten af en anläggning, företager sig att på detta sätt och till sådana belopp bevilja gratifikationer: utöfver. den kontraherade er sättningen till. dem; som utfört arbetet, men äfven om öftverstyrelsens befogenhet i detta hänseende skulle medgifvas; synes det icke ha varit ur vägen alt med beslutet anståtl ill nästa år, då flera delar af arbetet (exempelvis den nyssnämnda reservoiren samt rörledningen öfver Norrbro) äro af den beskaffenhet, att cet först under och efter en vinter kan visa sig om anläggningen blifvit på ett ändamålsenligt och tillfredsställande sätt utförd. Slutligen omförmäler Dagbladetäfven, att, på det också den fattigare delen af befolkningen må kostnadsfritt komma i åtnjutande af fördelarne utaf en vattenledning, direktionen förordnat att s. k. vattenutkastare oför dröjligen skola anbringas inon: olika delar af hufvudstaden, och komma nu till en början 3:ne dylika vattenhemtningsställen att inrättas, nemligen ett vid hörnet af Tjärhofsgatan och Reenstjernas gränd, ett vid Nytorget samt ett vid Qvarngatan å Ladugärdslandet. ——A — I förutseende af att passagerareirafiken på ångbåtslinierna mellan England och Frankxrike under nästa år, dels i följd af de tilltagande handelsförbindelserna och dels med. anledning af verldsexpositionen, kommer att betydligt tilltaga, har South-EasternRailway-Company i London gått i författning om byggande af nya ångbåtar på linierna emellan Calais och Dover samt mellan Boulogne och Folkestone: Dessa ångbåtar äro beräknade att i snabbgående öfverräffa. alla hittills bygda. Den första, som redan är färdig, Victoria?, gjorde den 19. i förliden månad sin första proftur mellan Boulogne och Folkestone, och har i verkligheten ej blott uppfyllt utan äfven öfverträffat de löften man gjort sig om densamma. Under mycket ogynsam vind tillsyggalade den den 30 engelska mil långa sträckan öfver Kanalen på 1 timma och 33 minuter, och skall således med gynsam vind kunna göra öfverfarten på 80 minuler, så:edes med en fart af 20 engelska mil itimman PR FD 3 svenska mil). Den nämnda ångbåten är större än de som Hittills besörjt postoch passaceraretransporten öfver

1 oktober 1861, sida 2

Thumbnail