te, och som är beklädt med tunga plåi af massivt jern, visar sig lika lifligt och flytande som den lättaste jakt, som nå: 200sin glidit .ram på vattnet. Det tyckes i sanning, som om: icke en ång det snab bäste af Englands avisgångfartyg, oaktadt lessa enkom äro byggda iör snabysegling, skall öfverträffa denna ogenomträngliga frei. 2aatt i snabbhet. Den kan klyfva böljorna! ned en hastighet af 16 (eng.) mili timmen; och den kan manövreras med-lika stor lättI net som ett Themsångfartyg. Dess förji någa i denna rik!ning har i sanning blifvit sult på ett svårt prof, ty det är för närvarande ett lika stort Hvimmel på floden som The Strand, och Warrior mäste bana sig väg mellan en massa fartyg på samma itt som en udroska, hvilke: från Templebar ar till banken. Ingenting skalbi så hög grad örvåna åskådaren som den skicklighet, hvarned detta fartygs otroliga styrka blifvit föresad medögonskenlig lätthet och behagi form: I Man uppkallrr för sin föreställning bildenaf tt fruktansvärdt flytande batteri, så fruktansvärdt, att man till och med förvånas-öfver, utt det på det hela taget kan flyta på vattiet, under det verkligheten ar ett ståtligt kepp, som blott i storlek och skönhet kiljer sig från andra skepp. De nya uppinoingarne ha framgått med så väldiga eg, att vi, i stället att, såsom man förutsatte, i vår törsta jernbepansrade fregatt ha ippoffrat snabbhet för styrka, tWertom ha rhållit det vackraste och mest lättseglande .rtyg i britiska flottan. Det är nästan öfverväld gande att tänka sig dimensionerna i ett scepp, hvars blotta ångmaskiner öf-ergå hela drägtigheten af en gammal ostundiefarare: af första rangen. Vi ha ändtlien en gång lupit förbi. alla våra rivaler och ia åstadkommit den största model man intills känner. Under sista kriget ilade merikanarne förbi oss genom vatt bygga -egatter af hittills okänd styrka och soliditet; aen den största af dem var blott en slup i arhållande till The Warrior! The Pre ident mätte omkring 1500 tons; The Cheipeake? var omkring 1109 tons. Det är också klart, att vi ieke kunna anses bortsasta våra pen ingar eller: framgå i orätt iktning, ty The Warrior är ögonskenli en icke endast vårt i hvarje hänseende vackraste skeppy utan äfven vårt utmärkta!e fartyg i andra hänseenden: Det fattas nov blott, att det blir pröfvadt i hårdt väler, för att dess fullkomlighet. såsom ångartygblir häfdad;y ty när jernbepansrade kepp icke blott i sjeifva verket äro osårvara, utan derjemte starkare och mera nabbseglande än andra, då är träskeppens id förbi. Hvad man befarade var, at: sjölugligheten i allmänhet och snabbheten isynnerhet skulle komma att. uppoffras i de ya modellerna, och att våra pansarskepp i yckligaste fall endast skulle vara lämpliga utt tjen tgöra i Engelska Kanalen. Naturigtvisär profvet ännu icke afslutadt, men i te särskilta afseenden, i hvilka The Warrior hittills blifvit profvad, har den gått segrande ur striden. Resultatet har vändt ippsoch ned på alla vå a gamla föreställningar om flytande batterier?; ty det är xlart, att ett flytande batteri af den förfärligaste styrka kan. byggas likaså lätt, likaså vackert och likaså prydligt som en lustskonert. Ingen som betraktar The Warr.or: på något afstånd, skall mottaga något )medelbart intryek af dess styrka... För att få ett sådant, måste man gå ombord och blicka utgenom dess styckeportar, med sidor så tjocka och-så väldiga som murarne i ett gammalt fångtorn, man måste mätadess ångmaskiners dimensioner och uträkna huru många kubikfot teakträ och jern, som bifvit använda i dess skrof.. På några hundra dnars afstånd får man alldeles ingen föreställning derom, och hvad som visar sig för åskådarens öga är rätt och slätt en välbygd fregatt, något längre, prydligare och tydligen mera. snabbgående än andra. Såvidt vi kunna bedöma kan den lyckliga utgången således sägas vara fullständig, men glädjen deröfver dämpas dock något genom vissa mindre behagliga betraktelser. Omkostnaderna vid dessa nya fartyg äro fruktansvärda, och ännu känna vi dem icke ens i hela deras omfång. Skepp fordra dockor, och för hela: vår nya flotta ha:vi blott en brukbar docka. Fransmännen ha såsom vanligt ilat förbi oss utivimsigten om hvad som erfordrades, och de äro. nu sysselsatta att bygga åtskilliga dockor af tillräcklig slorlelg för de nya skeppen. Dockor äro emellertid mycket dyrbara arbeten, och det är ganska svårt att låta dem hålla jemna steg med skeppen. Det kostar proportionsvis obetydligt att förlänga ett skepp, men utomordentligt mycket att förstora en docka. Det är emellertid mer än sannolikt, att det blir nödvändigt för oss, att på ett eller anvat ställe skalfix oss ett etablissement, lämpadt efter nutidens flottor. Vi ha visserligen ännu blott eit skepp af den nya sorten utrustadt och-segelklart, men vi ha många, med hvilket det skrider raskt framåt, och ingen tid. skall förspillas för deras fullbordan, — — Inalles äro tretton skepp efter den nya metoden antingen färdiga, ller under byggnad eller påtänkta, och om än andra mariner öfverträffa vår i antalet af sådana skepp, så öfverträffas de otvifvelaktigt af våra i hvad angår de särskilta delarnes styrka och kraft.? UTRIK ES.