Ett rykte vill veta, att hr Delands deyutroll å den kungliga scenen skall blifva i Popelii så rättvist omtyckta skådespel CEfer; femtio år. — I musikaliska akademiens sednaste sammankomst återvaldes, vid anstäldt direktionsjedamotsval, tvenne åf de afgående ledamöterna, hrr Bauck och G. Mankell. Räntmästaren Schlytern valdes i stället för den tredje afoående ledamoten, hr Cronhamn, som sjelf föreslagit, att någon annan måtte väljas i hans ställe, då han i egenskap af akademiens tillförordnade sekreterare vore sjelfskrifven ledamot af direktionen. — Prof. Palmstedt gaf ett ganska in;ressant föredrag rörande en större musikfest, som i Aachen firats under hans dervaro denna sommar. Atven omtalade hrP. en i Frankrike nyligen uppfunnen förenklad metod för undervisning 1 harmonivetenskapen samt öfverlemnade till akademien en prospektus deröfver, till utrönande af sakens halt. — Akademiens t. f. bibliotekarie hr Bauck tillkännagaf, att han afslutat nyordnandet och katalogiserandet af akademiens s. k. gamla bibliotek, ett göromål, hvarpå han användt en stor del af sommaren. Hr B. redogjorde närmare för beskaffenheten af denna hittills temligen obekanta del af biblioteket, som innesluter många sällsynta konstskatter. (D. A.B — Sistlidne torsdag afprofvades den i Maria kyrka anlagda värmeledningen, hvilken befanns vara i allo tillfredsställande och ändamålsenlig. Äfven gasledningen är fullbordad, så att allenast sammanbindning n med de å tillstötande gator nedlagda hufvudrören återstår, för att jemväl denna kan afprofvas. Det återstår således endast att renovera de målningsoch förgyllningsarbeten inom kyrkan, som blifvit skadade. Början härmed är redan gjord, så att man antager det gudstjensterna åter kunna taga sin början i slutet af denna eller början af nästa månad. (Frih. V.) — Den ångbåt, som vid Motala mekaniska verkstad blifvit förfärdigad för k. postverkets räkning och som ankom hit från Motala den 23 Aug., undergick besigtning sistlidne torsdag. Till besigtningsmän voro förordnade: kaptenerna vid flottans mekaniska kår E. Sasse och V. Ri. gheim, kaptenlöjtnanten vid flottan H. Sabelfelt samt, såsom magistratens ombud, assistenten 5. A. Abrahamsson och, såsom ombud för Motala. mekaniska verkstad, kaptenen J. Jeansson. Fartyget i sin helhet omtalas i besigtningsinstrumentet såsom väl arbetadt och bygnar den omsorgsfullt utförd; det är försedt med fyra vattentäta skott af jern från kölen upp till öfra däcket, och trossdäcket vattentätt. sammansatt af -jernplåt samt försedt med vattentäta nedgångsluckor, der så erfordras, och emellan trossdäcket och kölen äfvensom emellan nämda däck och öfra däcket äro vattentäta tvärskeppsskott på flera ställen anbragta. Af den närmare beskrifning, som besigtningsinstrumentet innehåller, upptaga vi här blott, att bastingeringen är så lormad för och akter, att (vid krigstillfällen) kanonerna kunna skjuta öfver relingen; att kollårarnes inre väggar äro afsedda att tjena som ricochetthvalf och skydd för maskineriet och pannorna; att alla derför nödiga luckor äro 1 möjligaste mån gjorda vattentäta; att å däck alla luckor och kappar äro af jern; alt lavettpivoterna och svängrailerna för kanonerna äro behörigen anbragta, omsorgsfullt fästade och de sednare gjorda af metall. Angpannorna äro trenne till antalet och försedda med tvenne separatorer med nödiga venti!er och kränar, så att ångpannorna sinsemellan kunna förenas och afskiljas från hvarandra; att tvenne ångpumpar finnas anbragta, en i hvartdera eldrummet; att fartyget, i stället för tvenne länspumpar, såsom kontraktet bestämmer, blifvit försedt med fem stycken mindre pumpar, placerade i de särskilda vattentäta rummen; en förändring, som måste anses för högst ändamålsenlig. Vi hafva förut nämnt, att maskineriet består af tvenne direkt verkande ångmaskiner om 200 hästkrafter. Med det afsedda trycket af 50 å 60 skålp. pr qvadrattum och 2, expansion utöfvade det full kraft, arbetade väl och befanns starkt sammansatt och fästadt i fartyget. Under de 10 timmar, som profturen varade, dels i Stockholms skärgård och dels till sjös. då det var nedlastadt med 1000 skeppun jern och fullt kolförråd af 400 t:r, erbölls följande resultater: Med 45 å 50 skålp. ångtryck gjorde maskinen 78 slag i minuten; brände 6 t:r kol i timmen och gjorde 11,2 knop i timmen. Med 60 skålp. ängtryck gjorde maskinen 88 slag i minuten, brände tr kol i timmen och gjorde loggad fart 13 knop, eller enligt distans å land 12,6 knop i timmen. Då maskinen blir tillnött bör man sålunda kunna förvänta en fart på detta ångfartyg af 14 knop eller måhända deröfver. Det berättas, att när det nya postfartyget kommer i gång 1700 rdr skola hvarje resa kunna inbesparas af de kostnader, som åtgå för den nuvarande postångbåten Nordstjernans resor, på samma gång resan tillryggatill trots för allt, derpå tviflade hon icke det minsta — men skulle det stå i hennes