samt huru vidsträckt kunskapen om de-; samma utbredes. 2) Innan en dylik forskning kan börja, måste en tviflets, en skepticismens anda göra sig gällande, hvilken till en början leder rorskningen, men sedermera ledes af henne. 3) De sålunda gjorda upptäckterna förstora intellektuella (logiska, filosofiska) sanningars inflytande, men förminska relativt, om också icke absolut, moraliska, sedliga sanningars makt, emedan de sistnämnda äro mera oföränderliga än de förra och mindre kunna riktas. 4) Den största fienden till denna framåtskridande rörelse, således äfven till civilisationen, är en — skyddsanda, det personliga statsoch kyrkoskyddet, denna protektiva anda, som tror att samhället icke kan frodas, om icke lifvets angelägenheter nästan vid hvarje tillfälle öfvervakas och af staten och kyrkan skyddas, så att staten föreskrifver menniskorna hvad de skola göra och underlåta, och kyrkan hvad de skola tra. Dessa fyra satser har han i första bandet framställt, försvarat och bevisat. TI det andra och de följande af inledningen till civilisationens historia bevisas dessa sanningar allt mer och mer bestämdt, närmast i Spaniens och Skottlands historia. Han har valt dessa länder, såsom lemnande de mest framstående exemplen på kyrklig fanatism, katolsk såväl som protestantisk. Spanien är en verklig guldgrufva af upprörande, förfärliga bevis för de Buckle ska rosatserna. Ingenstädes ha grundvilkoren för framåtskridande och civilisation svårare och långvarigare blifvit kränkta och hånade än der; ingenstädes har ett strängare och rättvisare straff derför inträdt. I främsta rummet närdes dumhet och vidskepelse genom fysikaliska företeelser, och den åttahundraåriga kampen mot muhamedanerna. Dessa två orsaker inverkade starkt på Ferdinand och Isabella, derefter på Carl V och Filip II. Den sistnämnde, en förfärlig tyrann i statsoch kyrkligt afseende, är likväl en — folkets gunstling, det mest lojala folks i verlden, emedan det är det dummaste samt kyrkligt och politiskt mest skyddade. Idealet för den kristliga staten öfvergick här till den skönaste verklighet: Gud och konung, kyrka och stat, beskyddande allt, noga föreskrifvande all handling och all tro, samt på det fullständigaste sätt bildande folket till det mest lydaktiga i dylik handling och tro. Deraf har skörden Dif. vit: trasor och ohyra, den smutsigaste lätja, den sorgligaste fattigdom på anda och på enningar. Till en början gjordes stora eröfringar genom vidskepelsens, lojalitetens och den allena saliggörande fanatismens förenade makt. Solen gick ej ned i det ärorika, med guld öfverfyllda Spanien — nu går hon ej mera upp. — Detta framåtskridande var blott ett sken och berodde af några kraftiga statsoch kyrko-beskyddare. I England, der välståndet och framåtskridandet beror af nationens arbete och bildning, är det nationen temligen likgiltigt, om Dudleeller Nudlefamiljerna reg:ra. Den engelska nationen har råd — they can afford it — att tåla samt till och med väl betala dåliga regeringar, likasom en allmänt såsom en Kroesus känd: bankir, hvilken hånades och utskrattades för sin dåliga och sluskiga hatt, stolt och vaggande med den tjocka magen sade: Jag har råd att ha en sådan hatt. Ja, de ha råd dertill, emedan ingen verldslig eller andlig påtve föreskrifver dem, hvad de skola göra och tro. De göra desto mera af egen fri vilja. I Spanien gälla blott verldsliga och andliga skyddsmän allt, folket intet. Stora, kraftfulla absolutister gjorde derföre under loppet af sextonde århundradet Spanien till det mest lysande verldsrike, dåliga och odugliga i det sjuttonde funno intet folk att förhindra det hastiga förfallandet. Naturens blidaste ynnest, stora patrioter och lagstiftare, ingenting kunde hejda och hindra det af andlig och verldslig träldom och förmynderskap dödade, stolta spanska folkets utarmande och betryck. Spanien står ännu i dag isoleradt från den öfriga civiliserade verlden, förnagladt, vidskepligt, lätjefullt, tiggarehögfärdigt öfver förgången herrlighet samt blindt af fanatism och lojalitet; det förfärligaste bevis för Buckles fjerde grundsats för civilisationen, att ingenting värre och mera dödande kan vederfaras ett folk än absolut, personligt skydd samt detta andliga och verldsliga polisvälde, som noga föreskrifver, hvad hvar och en skall göra och icke göra, tro och icke tro. Dåliga regeringar — menar han — kunna ingentin bättre göra än — alldeles ingenting. Då äro de till och med goda samt betalas och erhålla lysande och tillbörliga honorarier för sin stora förtjenst att ingenting göra och lemna folket i fred. Skottland och Spanien voro och äro i lojalitetsafseende mycket olika, men i kyrklig inskränkthet mycket beslägtade. Buckle söker visa, att den största politiska liberalitet, förenad med stupiditet i kyrkliga angelägenheter, är det karakteristiska draget i Skottiands historia. Jordens och omgifningens egendomliga beskaffenhet, invasioner på grund af detta lockbete, främmande herravälde utan städer och stadskultur, de a 1 at 1 1 Areva OZ TR Te RV FR ns IS SÄ N NN