NR AR STR SIARSN Re me Ångbåtsslussningen på Göta kanal. Till redaktionen af Aftonbladet! I anledning af en i tit. tidning meddelad, ur Jönkö ingebludet hemtad underrättelse, att Göta kanaldirektion icke alls haft någon: del i eller ens vetskap om tillkomsten af kongl. förordningen den 12 nästl. Januari, som inskränker ångfartygsbefälhafvares, hufvudsakligen sjelftagna, rätt, att ingå i slussar med så stark fart, att fartyg icke kan stadnas med -mindre än att ångmaskin måste användas till backning — har jag, till närmare belysning af denna fråga, ansett mig, böra till redaktionen härjemte öfverlemna vidimeradt utdrag af Göta kanaldirektionens,.den 12 Maj 1860, till kongl. styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader aflåtna skrifvelse, hvilken utvisar, att bemälde direktion haft både del i och vetskap om den kongl. förordningens tillkomst. Stocktiolm den 2 Mej 1561: Otto Modig. Till kongl. styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader! Uti skrifvelse af. den 29 nästlidne Augusti har kongl. styrelsen meddelatratt, i anledning såväl af Göta kanaldirektion den 6 förutgångne Maj gjorda underd. framställning om åtskilliga ändringar uti det för farten å kanalen gällande reglemente, som ock af en utaf nya Trollhätte kanalbolags direktion sedermera gjord underd. ansökning om ändring i trafikreglementet för denna kanalled, K. M:t befallt styrelsen att, efter kanaldirektionens vidare hörande afgifva underdånigt förslag till de förändringarireglementena för begge kanallederna, hvartill omständigheterna kunde föranleda, — — — — — — Med anledning häraf — — — — — — får direktionen — härmed vördsamt anhålla, att kongl. styrelsen ville. hos K. M:t i underdånighet tillstyrka nådigstadfästelse å en förändring af samma S mom: 2, entd hvilken detsamma skulle erhålla följande lyelse: Vid ingående från sjöar, hamnar och kanaler till enkla eller sammanbygda slussar får farten icke vara starkare, än att ångbåten må kunna stoppas med trossar eller lina i land, utan backning eller begagnande af maskin. Vid passerandet ur en till annan af sammanbyggda slussar är det tillåtet att begagna maskin för att sätta fartyget i gång, men med så ringa kraft, att stoppning äfven då må kunna ske medelst begagnande af trossar. utan anlitande af maskin. Iakttagas icke dessa föreskrifter och har farten icke blifvit i rätt tid så förminskad, att stoppningen med trossar utan svårighet låter sig göra, och ängbåtens hastighet, för att icke stöta emot slusströskel eller port, måste med tillhjelp af maskin stoppas, bötes, i sådant fall, äfven om ingen skada sker 20.rdr rmt. — — — — Stockholm den 12 Maj 1860. På Göta RB PER vägnar. Henning Hamilton. I. af Kleen. Gust.. De Geer. Rätteligen transumeradt från den hos styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader förvarade hufvudskrift intygar. Ex officio. Alfred af Woetterstedt.