nast förflutna riksdagarne hafva dock, måhända tydligare än någonsin, gjort behofvet af ett snart slut på detta elände så påfallande, att numera icke många lära önska att detsamma länge skall fortfara. — En -riksförsamling som genom sina ståndsintressen är så söndrad inom sig sjelf, att dessa icke sällan göra sig gällande framför det allmännas väl, hvarigenom många nyttiga reformer undertryckas och många ohödiga anslag beviljas, större än som motsvarar landets förmåga att dem bära, kan aldrig vara gagneligt för det hela. — Hvad sjelfva arbetssättet angår, så ärdetta så inveckladt och så tidsödande, att äfven den ihärdigaste slutligen måste tröttna och blifva liknöjd, helst man oftast ser all sin möda vara alldeles onyttigt förspilld, och kanske dertill icke sällan får förebråelser för att man ingenting uträttat. — Hvyarje ng blir genom de många marscherna fram och tillbaka emellan utskott och alla stånd ofta så sönderen och utsliten, att det icke blir annat än appverk, hvarom tid efter annan utkomna författningar nogsamt vittna; knappast hafva de börjat att tillämpas innan en otalig mängd brister förefinnas, som fordra förändringar och förklaringar, och ju mera man ändrar, ju sämre blir det. — Man tänke sig nemligen en allmän frågas behandling i vanliga fall. 1:o Skall den en å två gånger bordläggas; 2:o diskuteras och anmärkningarne jemte frågan till utskottet remitteras; 3:o i utskottet bordläggas eller remitteras till en afdelning; 4:o der 1å 2 gånger bordläggas; 5:o utarbetas; 6:0 till utskottets plenum återlemnas för att 1 å2 gånger bordläggas; 7:0 företagas till pröfning och kanske till afdelningen Ååterremitteras; 8:o efter omarbetning återlemnas till utskottet för att 1 å 2 gånger SSE och slutligen afgöras efter många ordstrider; 9:o uppsättas och tryckas betänkande som inlemnas till de 4 stånden; 10:0 1 å2 gån-. 8 der bordläggas; 11:o diskuteras och afgöras, å ett stånd kan bifalla, ett annat afslå och 2 återremittera till utskottet, då 12:0 utskottet skall frågan omarbeta; 13:o uppsätta och trycka ett nytt betänkande; 14:0o för andra gången inlemna detsamma till stånden för att 1 å 2 gånger bordläggas; 15:0o till förnyad pröfning företaga, då, om olika beslut fattas, 16:0 utskottet skall utfärda inbjudningar, och om icke dessa antagas, 17:o uppsätta voteringspropositioner, 18:0o inlemna dessa till stånden, som deröfver kunna göra anmärkningar, då nya måste uppsättas af utskottet; 19:0 med dem till stånden nkomma; 20:0o anställa voteringar i förstärkt utskott; 21:o inlemna resultatet af desamma till 1tskottet; 22:0 utskottet desamma till stånden nlemna; 23:o uppsätta förslag till underdåni; krifvelse; 24:0 Hotta till stånden inlemna, och pm anmärkningar deremot göras, densamma till utskottet återlemna, som då får uppsätta ett ytt förslag o. s. v. Många afvikelser ifrån lenna marsch gifvas naturligtvis allt efter frå;ornas natur och beskaffenhet, men jag har geom, denna utredning blott velat visa huru det allmänhet tillgår för att få en fråga utagerad. — En annan olägenhet består deruti, att under let somliga stånd t. ex. presteoch boörgaretånden tro så fåtaliga, att de ofta icke kunna ylla alla rummen 1iutskotten, så är.deremot ondeståndet så talrikt, att nära hälften af dess edamöter icke få plats i utskotten, utan måste å sysslolösa. — Hi idderskapet och adeln kän tundom bestå af 2 å 300 ledamöter och stunom 30 å 40. — Detta gör att det är ett jemnt mbyte i utskotten, hvilket måste verka menligt id frågornas behandling. — Då nu härtill komrer att ett stort antal samhällsklasser äro utelutna från all representationsrätt, under det att e andra äro sjelfskrifna endast på grund af örd eller embete, antingen de ega de egenskaer som erfordras eller icke, så måste alla skäl ara förhanden att söka åstadkomma något ättre; och är det för detta ändamål som teckingslistor komma att blifva tillgängliga å tid ch ställe, som framdeles skall tillkännagifvas ä det hvar och en må hafva tillfälle att me tt namns underskrifvande bidraga till det störa ndamålet: En förbättrad representationsordning.