Article Image
— Vattensfåndet ofvan och nedom Carlstads h sluss är nu så nära lika, att båda slussportarna utan fara kunna öppnas. Vattenböjden i slussen är 10 fot, hvarigenom ångbåtar och större segelfartyg numera uppgå till kanalbron, till mycken hugnad för trafiken. Enligt underrättelser från Wenersborg, har Wenern der uppgått till 161, fot, hvilken höjd den länge baft, men synes nu hafva upphört att stiga: OAS nja AA — Ångfartyget Thunberg, som afgick den 25 dennes kl. 12 middagstiden från Göteborg till Stockholm, träffades några mil uppåt Göta elf af det missödet, att pannan sprang läck, hvadan fartyget måste återvända till Göteborg, för att få densamma lagad. Skadan var dock ej värre, än att reparationen under eftermiddagen verkställdes medan fartyget låg vid ångbåtsbron; hvarpå resan från Göteborg åter företogs samma-dag kl. 8 på aftonen. — Ångfartyget Särö, som afgick härifrån till Göteborg i går afton kl. 9, hade det missödet att vid den s. k. Sjötullen å Mälaren få en läcka å en tub:i pannan, hvarföre det måste, af den mötande lastångaren Brage inbogseras till Riddarholmshamnen. Skadan var dock så ringa och så lätt botad, att fartyget redan kl. I i dag på morgonen kutide åter härifrån afgå. b-—— AA ot Fy RR mt 0 rn — Sedan ångfartyget Berzelius lämpat akterut allt hvad löst var ombord och dessutom lastat akterskeppet med en mängd sten, lyckades det ångfartyget Thule på resan -hit från Haparanda sistlidne torsdag att draga fartyget af grundet. Berzelius, som ej lärer tagit något synnerlig skada och ej ens är läck, har i dag uppkommit på strömmen. ONE — Från Söderhamn skrifves den 27 dennes: Höbergningen har nu något öfver en vecka: varit i full gång i våra trakter oeh har fortgått under det gynnsammaste väder med torra och solvarma dagar. Afkastningen synes i allmänhet blifva god. I går e. m. kom en dugtig regnskur, som uppfriskat. den qväfvande och tryckande luften. — Från Hsrnösand den 26 dennes: Slottern är börjad,; dock ännu icke allmänt. Väderleken gynnsam för höbergningen. Vårsäden, som nu på de flesta ställen axgått, visar: mycket omvexlande utseende, från det mest lofvande till det minst hoppgifvande. — Från Rom skrifver en korrespondent till Dagligt Allehanda: Vi hafva nu kommit så långt, att stadgar för den;blifvande skandinaviska : föreningen äro utarbetade och på en allmän bolagsstämma diskuterade och antagna af de få skandinaver — till antalet endast 12 — som för tillfället äro här. Dessa stadgar jemte förslag till pengarnas användande äro till styrelserna hemsända. Svenska regeringen har tills vidare beviljat bidrag för ett år, den danska för två och norska storthinget för tre år. Sedan lokal blifvit hyrd och möbler inköpta, återstår en ganska tillräcklig summa till böcker, planchverk m. m. I September hoppas man att föreningen skall vara i ordning, såvida ej några oförutsedda hinder mellankomma. Sådana hafva visserligen redan yppat sig, men torde kunna lätt undanrödjas. Vi hade nemligen så godt som bestämt oss för en lokal, som är både billig och för ändamålet lämplig, då egaren — en prins — som är ytterst sträng katolik, tycktes vilja göra till vilkor för dess utbyrande, satt ett kapell för madonnan skulle der inrättas. Att de tre nordiska -nationerna äro sedda med mindre goda ögon af den påfliga styrelsen, är naturligt, då de betraktas såsom affällingar, och i Sverge har ju en subskription skett för Garibaldi och Sicilien. Kardinal :Antonelli har, vid konsul Bravos anhållan om tillstånd för föreningen, till en början-vägrat, men sedan hänvisat till polisprefekten; samt sagt sig ej kunna bevilja, att en klubb existerade, som möjligen kunde få en politisk riktning, men tillagt, att det ju ginge an att-låta saken gå för sig utan hans vetskap.n — Från en person, som befann sig ombord -på ångfartyget Berzelius vid dess påstötning 1 Ångermanlandsskören, ha vi till införande i tidningen mottagit följande berättelse om förloppet vid olyckshändelsen: Närvarande såsom passagerare ombord å ångfartyget Berzelius, när detsamma stötte på grund i norra Ångermanlands skärgård. den 21 dennes, har jag af samvete och billighet funnit mig uppmanad att, med anledning. af de om samma händelse i omlopp satta mångfaldiga, mer och mindre grundlösa berättelser, lemna en: sanningsenlig relation om förloppet af denolyckliga händelsen; under förmodan att redaktionen af Aftonbladet för densamma ej vägrar-rum i. sina spalter. Fartyget afgick från Örnsköldsvik söderut fredagsqvällen den 20 Juli och anlöpte Näske lastageplats. På eftermidnatten fortsattes färden -derifrån vidare söderut. Vi hade klart och vackert väder oafbrutet tills framemot kl. 3,, till 5. Under hela tiden befunno sig kapten, styrman och lots på kommandobryggan. Vid ofvansagde tid observerade Kapten Clason, som härunder var sysselsatt att studera kortet öfver dessa kuster, att en tät vägg af dimma med den sydliga vinden kom drifvande emot fartyget. Till följd deraf kommenderades ankring. Lotsen hemsfällde häremot att vattnets djup på detta ställe ej medgaf ankring, hvaruppå kaptenen intet svarade, utan fort-. satte sitt studium af kortet, under det lots och styrman-vandrade af och an påbryggan. Emellertid :omslötos vi mer och mer af dimman. Fartyget sköt ej särdeles fart, hvilket ock var en stor lycka för oss. Anande föga! Naos rena, hvita täcket, toilettduken, det friska vattnet i. silfverkannan på tvättställningen, utvisade att anordningen hade blifvit vidtagen för någons emottagande, och ehuru rummet i sig vt Rn MEL RR ÖRA RTR rARn ÅA Re

30 juli 1860, sida 2

Thumbnail