Article Image
ch bort ilade de små båtarne, snart försvinande bakom holmarne i Norra Barken. På tervägen från embarkeringsställethhåde man illfälle skåda åtskilliga långa ansigten; tillvörande personer, som enkom qvarstannat för tt se affärden, men, icke egande någon föree ällning om kung Carls punktlighet vid tilllen sådana som detta, icke väntat få se hosom i rörelse så tidigt på morgonen efter gårlagens sena resa. Man har sagt mig att äfven ett par officiella personer, som skolat uppvakta eller medfölja, jag vet ej rätt hvilketlera, äfvenledes hade: försofvit sig och komvit just lagom föratt se ångbåtarne försvinna vå andra sidan Barken. : Innan jag lemnat kapitlet om Wesman3arkenjernvägen bör jag tillägga att denna vig, ehuru blott 1!, mil i längd, likväl öppnar lätt tillgång till ofvanom belägna vidträckta trakter, enär oafbruten båtkommunikaion eger rum mellan Wesman och de ofvanför lensamma belägna vatten ända fram till Saxhyttan å-den-ena sidan och till Grangärde å len andra. Någon regulier passageraretrafik eger ännu cke rum å Wesman-Barken-jernvägen, raen man lärer ha för afsigt att etablera en sådan efter let: mansfram -mot-hösten erbållit ett från hr Vunktells verkstad bestäldt ytterligare lokomotiv, em tredjedel starkare än det nu lever-erade första. Passagerare medtagas likväl reJan nu, ehuru denna trafik, enligt hvad man lätt inser af ofvan lemnade beskrifning på ;örelsematerielen, ännu befinner sig i sin barniom. Man räknar derföre icke: beller så noga med en timmas uppebåll mer eller mindre vid irainernas afgång, men gör deremot sitt bästa atttaga skadan igen, sedan man väl satt i gång, då man, utan ätt så noga gifva akt på destörre eller mindre kurver, man pässerar, eller om tet bär öfver broar eller bankar, rutsöbar af med en fart, som synes vara något starkare än som kan vara behöfligt på en för .godstransport hufvudsakligen afsedd bana. Men — det är jernvägsbolagets affär; den resande tycser sig aldrig färdas för fort, och blott det icke :knycker allt för mycket vid igångsätningen och stoppniogen, har han för öfrigt :ngenting att anmärka. Till fullständigande af uppgifter rörande dessa :bergslagers kommunikationsanstalter bör jag slutligen nämna, att från det vid sjön Åmänningen belögna bruket Engelsberg äfven blifvit anlagd en jernväg af omkring 1!,, mils längd upp till Norbergs rika malmfält. Genom de nya tillflöden af trafik, som sålunda blifvit -öppnade till den ombyggda Strömsbolms kanal, lofvar rörelsen å densamma att tå en ansenlig tillökning och den kan således anses ha blifvit öppnad under särdeles gynnsamma auspicier. ;

11 juli 1860, sida 2

Thumbnail