Article Image
tterhgare läneunderstod, och värtiden detta r var banan, äf omkring 1, mils längd, ärdig med sina ändpunkter vid Smedjebacken ich vid Ludvika bruk, Anläggningen är utörd af en norrman, hr Hejerdal; och lärer ba ostat, jemte materiel -för trafiken, omkring 550.000 rdr eller vid pass :200,000 rdr:mer in kostnadsförslaget upptagit. -Den har 4 fots pårvidd och befares med lokomotiv. För de resande väntade å Smedjebackens pangård ett passageraretåg af ganska egenlomligt utseernde, men företeende derjemte len hugneliga anblicken af-ett svenskt lokomotiv och. en i Sverge tillverkad passagerarevagn. Lokomotivet Wesman, åf omkring 50 hästars kraft, har utgått. från br Munktells verkstad :i Eskilstuna; den :passagerarevägn iter, i hvilken konungen och de förnämsta sästerna-skulle färdas, är byggd på jernvägsbolagets egen söickareverkstad (dock på vanigt engelskt godsvagns-underrede) och klädd nvändigt af en från Stockkolm förskrifven sadelmakare. Den är inredd såsom en omnibus, med siten längs båda låpgsidorna och ngångsdörrar från båda ändarna; målad inoch utvändigt i ek-imitation samt klädd med brunt sammet med bruna och gula kordonver och fransar. Jag omnämner särskildt ifrågavarande lokomotiv och. passageravagn,: emedan de utgöra vittnesbörd, att man -ändtligen här i landet så småningom börjar gripa sig an med att sjelf tillverkasjernvägsmateriel. Det gör eljest ett ganska eget intryck att hos oss i jernlandet, och framför allt här i sjelfva jernbygden, man ser all jernvägsmateriel föra skyltar och stämplar, häntydande på ursprung trån Manchester, Birmingbamseller Leeds, och dertill vet sig åka på :skenor likaledes från England, Förhållandet med denna engelska jernvägsmateriel blir ännu anmärkningsvärdare, då man erinrar sig, att det myckna trövirke, som ingår.t. ex. i godsvagnarna, -synverligast de stora, som på Gefle-Dala-banan användas till ttävaru-transport, efter all anledning kommit från Sverge, tilläfventyrs från samma hamn, dit det sedan återvändt i form af godsvagnar o. s v. Anblicken af br Munktells aktade firma å lokomotivet Wesman låter dock hoppas att den tid iicke skall vara alltför långt aflägsen, då vi å vår jernvägsmateriel, liksom å våra ångbåter, skola nästen uteslutande se namnen på våra pgna uatmärkta verkstäder, och vår allmoge icke längre behböfva stafva på de konstiga firmorna Beyer, Peacock å C:i m. fl., som hittills fourverat våra svenska banor med rörelsemateriel. Men jag återkommer till det kungliga festtåget. Med undantag af den nämnda ende passagerarevagnen, utgjordes de öfriga af godsvagnar, apterade att föra resande genom anbringande af enkla omålade träbänkar och öfvertäckta med soltält af hvit segelduk samt dessutom rikt löfklädda. Tre sådana tillfällighetsvagnar voro Kopplade framför och tre efter den kungliga vagnen, och det hela tog sig, såsom man -lätt kan föreställa sig, ganska fantastiskt ut. NV Det var sannerligen ingen lätt uppgift för trafikehefen vid Smedjebacken att från banan aflägsna den påträngande mängden; allt aflopp dock lyckligt och tåget ilade åstad: Troligen skall iman få leta länge innan man finner en jernvägsbit på blott en och en half mil, hvilken har en sådan rikedom på vackra och leende taflor. Banan framgår hela vägen invid eller mellan sjöar, och det är blott få minuter under färden som man icke ser vatten på någondera sidan om. vägen; ganska ofta deremot har man sjö på ömse sidor, och den dalgång, i hvilken man färdas fram, begränsas på icke alltför stort afståndraf vackra KRUG kullar, under det sjelfva dalen på flerå ställen är ganska väl odlad. Knappast en enda kal punkt upptäcktes under hela vägen. Efter att ha lemnat Smedjebacken löper banan först på norra sidan om den ström, som förer sjön Lerans vatten ned till Barken och korsar denna ström i närheten af Risingsbo bruk. Derförinnan har man likväll: till venster och på andra sidan strömmen skymtat Morgården, der en mekanisk verkstad under de sista åren blifvit anlagd, an-agligen med afseende på närbelägenheten till jer.banan. Från flodöfvergången vid Risingsbo löper banan längs venstra stranden af sjön Leran tills hon i trakten af Lernbo går öfver den ström, som tillförer -hämnde sjö dess vatten från Nedre Hillen. På en sträcka af omkring en half mil har man nu sistnämnde sjö och dess motliggande vackra stränder till venster, passerande dervid på en bank ef af dess djupare inskärande vikar, som korsar den för banan utstakade riktning. Denna bank lärer ha haft det gemensamt med sina syskon på andra orter, att det dröjt :emligen länge innan den funrit för godt ait stanna på fast botten, och cen lärer ha varit bland de svåraste arbeten denna anläggning erfordrat. Kort derefter passeras åter: en bro, förande öfver, den ström, som förbinder Nedre och Öfre Hillen, lemnande man sistnämnde sjö til höger och för att ila fram genom en skogstrakt till. banans ändpunkt, :beägen alldeles invid den vackra sjön Wesmans utlopp genom. den: ström som drifver de ansenliga verken vid Ludvika. På Ludvika oruk hade jernvägsbolaget låtit anordna förfriskningar för de väntade gästerna, som der uppehöllo sig omkring en timma och sedan på banar återvände till Smedjebacken omkring kl. 10 på aftonen. Af den här församlade menniskomassan skingrades nu denstörsta de!en på olika vägar; men åntalet af. främmande, som stadna:e qvar öfver natten för att i dåg på morgonen se ångbåtarnes afförd, var l.kväl så ansenligt, att platsens vanliga res: surser för herbergerande af resande voro långt ifrån tillräckliga; hvarföre mången måste taga 1 anspråk gammaldags svensk gästfrihet i en: skilda boningar, der den också ganska villigt erbjöds. Man bade något hum om, att afresan skulle ega rum omkring kl. YV,7 i dag på morgonen. och temligen mycket folk samlades också omKring denna tid å bangården, dit Dalregementets musik-kår :fven YA uppinarschera och , n den ena vagnen efter den andra sägs anlända a a TT a FR RT SPN SRA mylla ar ggn AT RS VA kd nt AA Vt nn RA

11 juli 1860, sida 2

Thumbnail