Article Image
Eurir från Köpenhamn. Den 23 Mars. Innehåll: Köpenhamnarne lukta vårvind och för bereda sig till sommaren. — Till kapitlet on Lyststeder.. — Dyrehaven och trafiken på Strand vägen. — Hvad en viss hr Skram har räknat ut. — Dagens brinnande fråga. — Paradisets glädje fö: godt köp. — Språng till Marienlyst. — Tillbak: till Christiansborg. — Hvad H. Maj:t ämnar och hvad kammarherre Berling bedrifver. — Ex Cor sarchefen Goldschmidt i en ny ställning. Det är någonting för köpenhamnaren ka: rakteristiskt, att knappast har den första strå. len af en mild vår ol genombrutit den bistra Marshimlens envisa moln, knappast hal snön börjat smälta undan på slätterna rundtomkring bufvudstaden och gräset åter börjat visa sig på den lilla inhägnade squaren, 38 Kongens Nytorv, förrän man redan allmänt börjar fundera på sommarutflykterna till Skoveh, på landtställen vid Strandvägen och på förlustelserna i det ojemförliga Tivoli; och icke endast fundera i denna riktning, utan äfven spekulera! Till spekulationerna höra dessa hundratals annonser, hvilka redan fylla Adressc-Avisens, spalter. om Lyststeder i närheten af Bellevue, i Valdby, i Lyngby och på andra håll, hvor Omnibusser jevnlig passere forbi, lustställen med den yndigste Beliggenhed och till ett pris, som — för det mesta likväl hålles hemligt i annonsen, lustställen med Adgang til en skyggefuld Have, med omedelbar ingång till Dyrehaven eller Söndermarken, lustställen med Veranda og med Balecr ud til Landveien, lustställen med eget badhus och med egen Kjökkenhavenx, lustställen der den eller den utländske ministern bodde i fjor, lustställen alltnog af alla möjliga kategorier och i alla upptänkliga genrer! Till spekulationerna hör denna vår icke minst det stora förslaget om en amerikansk s. k. trainway från hufvudstaden ut till Klampenborg. Ni har måhända sjelf en sommar besökt Köpenhamn och då äfven gjort turen härifrån ut till Klampenborg och Dyrenaven. Ni vet då hvad det vill säga, denna sommartrafik förmedelst otaliga öppna holsteinervagnar, i allmänt tal kallade kapervogne, från morgon till qväll förande tusentals passagerare å 32 skilling personen strandvägen utåt till denna Dyrehave, visserligen icke Stockholms Djurgård, visserligen och framförallt icke egande rikedomen af denna sednares omvexlande natur, men likväl med rätta älskad af Köpenhamns invånare, gamla och unga, för sin herrliga bokskogs djupa skuggor och vissa partier af en obestridlig romantisk skönhet. Det finnes en person vid namn Skram — han har tidigare varit direktör för den sällandska jernbanan — hvilken roat sig med att vid en af bommarna på vägen förl.den sommar hålla räkning öfver antalet af alla de passagerare, som under en veckas tid färdats fram och åter mellan hufvudstaden och )Skoven.. Han har fått dem tiil icke mindre än 45,000 för de sju dagarne, deraf för söndagen allena hela 18.000 menniskor. Lefvande sjelf i gamla jernvägsminnen, bar hr Skram då fått en ide. Låtom oss slå alla dessa Kapervognenx ihjäl!

30 mars 1860, sida 3

Thumbnail