Le LUCETIRL EU Frågan om inhemskt jernvägsmateriel Till redaktionen af Aftonbladet. Uti en i förgår afton i Nya Dagligt Allehanda meddelad notis, der det heter, att chefen för statens jernvägsarbeten redan för ett helt år sedan uppmanat svenska mekaniska v.rkstäder m. fl. att söka deltaga uti leveranser af hvarjehanda för desamma erforder liga artiklar förmäles, att sent omsider en enda verkstad, nemligen Nyköpings faktori, inlemnat anbud å leverans af cirka 10.000 skeppuud skenor och 10 stycken lokomotiv Att detta anbud eger sin riktighet bestrides icke, och det vore i sanning en stor fördel, om priser och andra vilkor kunde så sammanjemkas, att dylika arbeten kunde bli föremål för en vidsträcktare tillverkning inom landet; deremot synes uttrycket sent omsider, röja en allt för stor enfald och okunnighet för att utan lämplig tillrättavisning få passera. Har nemligen chefen för statens jernvägsarbeten först för ett år sedan afgifvit ifråga varande uppmaning, så vet nog han, lika väl som tusentals andra personer, att enskildta verkstäder, hvilka ej förut tillverkat skenor och lokomotiver i parti, behöfva många månader för förb redande at en stor mängd ätgärder och insamlande af upplysningar om hvarjebanda, som af dylika betydande och ansvarsfulla arbeten påkallas. Då man tala om öfverste Ericsons uppmaning till de svenska verkstäderna, bör det heller icke heta. a:t den skedde redan för ett år sedan, utan fast hellre: först för ett år sedan, ty enhvar vet, att det nu är 4 å 5 år sedan arbetena i statens jernvägsbyggnader började, och enhvar, som har någon kännedom om förhållandena, vet också, att hr öfverste Ericson: ifrågavarande uppmaning, då den för ett å sedan utfärdades, allmänt ansågs af våra jernverksegare hardt när såsom en ironi, enär hva man hade sig bekant, att kontrakter då redar voro afslutna i England om leverans af alb som behöfdes för den då pågående byggnadsperioden... Några kontrakter för den kommande -byggnadsperioden kunde icke gerna ifrågakomma, då -hvarken öfverste Ericson eller någon annan kunde veta om och till hvad belopp rikets ständer skulle anslå mede! till jernvägsbyggnadernas fortsättning. Vid närmare påseende befinnes det alltså, att om någon uppmavng till svenska verkstäder skedde först för ett år sedan, så har man i sanning förspillt en oförsvarligt lång tid innan man benäget behagade påminna sig att den svenska industrien möjligen torde kunna pi antagliga vilkor leverera en väsendtlig del al de jernvägsartiklar, för hvars anskaffande hittills så många millioner riksdaler strömma ut till främmande land. Det torde äfver böra i minnet återkallas, att vid riksdagen: början flera af borgareståndets ledamöter, ock bland dem åtminstone två af bruksegarnes representanter, riktade den bestämda beskyllningen mot den eller dem, som hafva ati skafta med upphandlingen af statens jernvägsmateriel, att de försök, som skett från svenska industriidkares sida, att inleda underhandlingar om leveranser, blifvit bemötta på sådant sätt, att det ingalunda uppmuntrat til; försökens förnyande. Under sådana omständigheter och då ständerna först i dessa. dagar beslutat medels upplåning för anläggningarnes fortsättning. och då först derigenom någon visshet vunnits med afseende på den ungefärliga ut sträckningen af arbetena under den stundande byggnadsperioden, så förefaller det någ oväntadt, att. nu få höra omtalas att det först sent omsider,, som en svensk verkstad oÅiort anbud.