SS Ag nat verksamhet. Om sålunda den vid 1857 års slut in träffade handelskrisen snarare stärkt än försvagat både det inbördes örtroendet på platsen och andr: handelsplatsers aktning för Göteborgs köpmansk så hafva dock alla efterverkningar af samma kris icke upphört så fort, som man velat hoppas. Hi har i allmänhet rådt en frsigtighet, som ofta kun nat kallas försagdhet, i fråga om ingående af nya entråpriser, .och mer-än ett anbud på en fördelaktig affär har, till följd deraf, blifvit tillbakavisadt. Denn: förstämning uti affärslifvet på platsen har dock haft sin hufvudsakliga grund uti penningetilgångens knapp het, hvilken, med föga afbrott, varit rådande hel: året om, och hvilken särdeles vid dess slut nådde den punkt, att tillståndet näppeligen var svårare unde: sjelfva vkrisen, På det nya året bafva dock ljusar utsigter äfven härutinnan inträdt, sedan den politiska stä lningen i Europa, särskildt med afseende i händelsfördraget mellan England och Frankrike, företett en större trygghet, samt efter det förboppningarne stadfästat sig om upptagande af ett större utländskt jernvägslån för svenska statens räkning. I förhållande till utlandet :hafva våra affärer varit lifligare än do varit-alltsedan 1856. Sjöfarten på utrikes orter har t.-o. m. öfverträffat hvarje föregående år, då den för året företer ett antal af 1556 utklarerade fartyg (inberäkhadt ångbåtarnel om 107,674 läster, under det samma antal 1856 (det högsta ditintillskända belopp) uppgick till1554, med en samman!agd drägtighet af 29,056 läster. Inklarerade fartyg från utrikes orter uppgingo 1859 til 1643 om 108,026 läster; 1836 utgjorde antalet 1691 fartyg om 102,817 läster. Af exporten framstå trävaror och spanmål; de förra företeende en utskeppning af plankor, bräder och battens till 294,702 tiftr, under det 185G exporterades 259,550 tlftr, den högstalexport, som ditinti!ls egt rum. Af spanmål utfördes 2,218,185 kub.fot; denna export utgjorde 1858 1,826,555 kub.fot och 1856 182,729 t:r. — Jernexporten bar uppgått till 969, 130 ctr, under det den 1856 utgjorde 266,655 sk. importens tillväxt vittna tullintraderna, hvilka för 1859 utgjort 4338,014 rdr, eller högre än alla föregående år, med undantag af 1855 och 1856, hvilket sistnämnde år den företedde det betydliga beloppet ai 5,391,133. Det är sålunda på exportens sida den största till växten faller, och den hade blifvit ännu större, der est icke sistlidne sommars ihållande torka hade vål lat dels svag skörd, dels missväxt uti just de provinser, från hvilka Göteborg räknat sin största tillförsel, ett förhållande, som ock måste komma ati menligt inverka på innevårande års spanmålsexport Med lättade penningeförhållanden — för hvilka räntans frihet dock framstår sösom det enda fwlt betryggande vilkoret — samt med grundade förhoppningar på ett vänskapligt förhållande mellan Europas stormakter, äfvensom på nedsatt tull å svenska trävaror i England och svenskt jern i Frankrike, äro utsigterna för det nu ingångna året gynnsamma, särdeles då dertill lägges, att det ymniga snöfallet bör hafva betryggat våra både jernbruk och sågar omm vattentillgång til en liflig afverkning. Vi meddela här följande uppgifter om Göteborgs handel och sjöfart samt affärslif i t: Vexclomsättning.n på härvarande börs, hvilken 485f öfverstiger omsättningen under 1858 4,346,803 rdr rat, utgjordes af: 4828; Sterl B ko m:k 40, Frs 4, H.C: 0. hvilka belopp för år 1853 ec till vo. År 1858 omsattes voxlar för 4857 D Re. M ä Till ledning för bedömmandet af hvilka pe mor, som remitterats till och från Göteborg, äfvensom a! stadens korrespondens till och från inoch utrikes Orter år 1859, meddelas följande uppgift af Göteborgs postkon tor, utvisande korrespoadensen till och från Inoch utri kes orter under sanima år: Af.ände bref till inoch utrikesorter utgjorde 492.773. Anlände från dito dito Jernvägstrafiken på Vestra stambanan ( (Göteborg—Töreboda) har. under året utgjort: För 499.929 passagerare . . . . Rdr Rmt SVL877: O7 586028 centner.gods . . . -486,985: 01. Extra inkomster (magasinshyra mem) oo... sov 2291: 61. Rör Rmt. 401,151: 69. Biverse inkomster: telegrafering, . hushyror m.m. ss 4,976: 30. Balkan inkomst Rär mi 405,127: 99. hvilket utgör i medeltal för år räknadt å hvarje sv nsk mil en trafik-inkomst af 56,000. Tulluppbörden härstädes var: år 4839 Rdr Rmt 4658.014. 248353 i 4857 ,4856 a oP 4855 M SOT 4854 4 5724. Kl Göteborg egde vid 4859 års sit 155 fartyg, otgörande tillsammans 24,601 läster. 5 fartyg om 515 läster ha under året blifvit nybyggde och 5 om 4004 dilfo inköpte. Under samma tid ha förolyckats 3 fartyg om 375 och försålts 2 dito om 4092 läster. ? I Göteborgs sjöassuransförening hafva afhr tillhörande fartyg varit under loppet afonämnde är försäkrade 410, til ett ssmmanlagdt värde af-4,545,009 rdr rmt. Götoborgs sjöfart: Frakterna, hviika voro låga på våren,dlikasom vid samma tid föregående året, bibehöllo denna ståndpunkt under sommaren till sednare på hösten, då de blefvo något förmånligare.. För den kommande seglationstiden äro utsigterna ej särdeles lofvande, då förrådet af för skeppning passande plankor är på platsen vida dre än liktidigt förra året och få order ännu lära ingått samt fraktsökande fartyg utbjudas till ungefär sammå låga frakter som då, utan att någr a frakfs slut att omnämna ännu lära egt rum: Ar följande noteringar inhemtas do hofvudsakligasteurder år 4253 afstutade frakter: Våren. Sommaren. Hösten. Loadon pr Pibg Stå 53 s. D:o qr bafra 48. då2s a Ful Pibg Stl Dn Newcastle Hartlepool (CC ed ana Cd Fe Siecnut 18 sd or ör NE a ps På vimouih Bristol shoreham Porer Gaiernsey 0. Sersey Wisbeach Grimsby Brissel Caen Bordeaux Rouen Honfleur srrvs ty 538 S7å08 s. 50 s. B5 fra, 53 fre. 70 fras. 89 fre. 80 fre. 74 fre. 65 frs. 67 fra. Calais . BBA BG fra 57 frö Havre Eu Dieppo Fecamps 5 fre. 80 å 60 fis. Cherbourg 62 frs. Libourne Bö frs. Marseille 90 frs, 80 frs. Algier 89 frs. Antverpen 48349 fre 50 fra. BB 3 55 frs. Newyork — ton jern 6 dol. Boston,N.A. 4 dol. h 7 do. 86 frs. EB fra. 55 frs. vyrsvrerfdövervvrr Australien on