uiis, för unga och gamla beräknade, från bjerta till hjerta gående undervisning använde någonting, som egde den ringaste likhet med hvad vi kalla katekesen. Sådant hade utan tvifvel varit for dem sjelfva vida beqvämare; men besvär och mödor var någonting, som af dem aldrig togs med i beräkningen. Evangelium var deras lärobok, och de öfverlemnade åt en sednare tid att skrifva systematiska handböcker. Vår oförgripliga mening är derföre att de, hvilka i.våra dagar ha i uppdrag att varareligionslärare för de unga, gjorde bäst uti att äfven i afseende på metoaen för sin undervisning följa apostlarnes exempel. Hvad som för de första kristna visade sig vara det riktigaste och bästa sättet lärer utan tvifvel äfvenledes bäst passa för barnen, dessa vår tids första kristna, i hvilkas sinen det heliga finner en af sjelfva naturen beredd jordmån, om blott icke deras minnen betungas med sådant, som lämpligare sparas till en mognare ålder. Att sålunda en reform i detta hänseende verkligen är af behofvet påkallad, och att med borttagandet af katekesens utanläsning ingalunda, .som Svensk Kyrkotidning påstår grunden för en fast kristendom skulle undanryckas, tordvara klart för alla dem, som något litet vilja tänka sig in i frågan, och öfvertygelsen härom har ock alltsedan sistförflutne riksdag börjat slå rot så väl bland upplysta lärare som ock bland dem, hvilka ännu ha i friskt minne utanläsningens martyrskap och erfarit de bittra frukter, som upphemtats frå detta slentrianens Döda Haf. Att vidare detta undervisningsämne till följd af clen falska method, som användes vid dess bibringaunde, inkräktar en alltför stor del af den tid, som såväl behöfdes för andra läroämnen , och sålunda mägtigt bidrager till den få mycket öfverklagade öfveransträngningen inom elementarläroverken, äfvensom att den i. icke ringa mån utöfvar samma menliga verkeam på folkskolan, är en allmän erfarenhet, som icke lärer kunna jäfvas. Det bör visserligen erkännas, att ifall ingen annan metod för kristendomskunskap vore möjlig, ingen annan väg vore gifven än genom katekesens trånga port, man för ett sådant mål villigt borde underkasta sig denna och hvarje annan,ännu hårdare pröfning; men då nu sådant icke är förhållandet, utan . metoden icke blott är olämplig och ändamålslös, utan rent af förderflig; och detta ej mindre ur kristlig än ur pedagogisk synpunkt, så har man skäl att af rikets ständer vänta att de utan afseende på det nej, som uttalats af ekonomiutskottets majoritet, -måtte för sin del besluta antagandet af. en ej mindre för folkskolorna än för de lärda så nödig, nyttig och välsignelsebringande reform.