Article Image
Statens Jornvägsbygnader. Chefen för nämnde bygnader, öfverste Ericson, har den 23 Augusti 1859 afgifvit följande rapport öfver artetenas fortgång vid statens jernvägsbygnader från och med den 1 April till och med den 30 Juni 1859. Vestra stambanan från Götebarg. Vid bangården i Göteborg börjades åter, sedan en blidare väderlek inträdt, murningsarbetet å den stora verkstadsbygningen. Detta arbete afslutades de första dagarne at Juni månad, hvarefter de förut hophuggna takstolarne uppsattes samt läktning och skiffertäckning påbörjades. Grundpålning för en större bygnad till förvaring af coakes och stenkol ir påbörjad. För bron öfver den så kallade norra vallgrafven är grundpålningen afslutad och murningen för landtfästena under arbete. En längre rörledning för intagande af rent vatten från Göta elf till vattenstationen vid lokomotivstallarne fortsättes. En betydligare qvantitet grus är på jernväg nedförd för utvidgning af stationsplanet. De återstående terrasseringsarbetena mellan Falköping och Göta kanal afslutades under Juni månad, sedän ytterligare omkring 4000 kubikfamnar jord blifvit utgräfda och i bankar upplagda. Öfverbygnaden för bron öfver Ösaån är uppsatt. Denna består af tvenne så kallade balkar af valsadt jern, hvilka sinsmellan äro sammanfästade genom uppstående korssträfvor; bron har en spännvidd af 100 fot och dess öfverkant ligger 35 fot öfver åns lägsta vattenyta. Bron öfver Hornborgaån, i trakten af Wahltorps kyrka, var vid Juni månads utgång i det närmaste fullbordad och öfverbygnaden, äfven af valsad jernplåt, uppsatt. Tvenne väggenomfarter för banans ledande öfver allmän landsväg samt 20 vägöfvergångar i banans plan äro fullbordade. Omläggning af landsvägar har verkställts på en sträcka af 3560 fot. Ballastning eller banvallens beläggning med grus har fortfarande -verkställts genom på arbetslinien stationerade fyra lokomotiver och fortgått i sammanhang med utläggningen af permanenta sliper och räler. En sträcka af 2?,; mil har under qvartalet genom dessa arbeten gjorts farbar, och vid Juni månads utgång voro af hela den 6, mil långa banan emellan Falköping och Göta kanal öfver 42,, mil komplett fullbordade. För att utan afbrott kunna medelst begagnande af lokomotiv fortgå med nedläggningen af räler söderifrån, eller från Göteborg .och förbi Hornborgaån, bar en. provisionel bro af trä blifvit anlagd öfver denna å för att begagnas under det den permanenta brobygnaden fullbordas. De från England beställda 2200 tons räler ankommo efterhand i tillräckligt god tid till Göteborg eller jernvägsstationen Töreboda vid Göta kaael för att från dessa stationer på jernväg transporteras framåt linierna direkte till ut läggningsställena. Vid Falköping, Sköfde och Töreboda äro stationsbygnaderna under inredning. En större vändskifva är nedlagd vid sistnämnde station. Arbetena å de trenne mindre stationer, hvil

15 september 1859, sida 3

Thumbnail