Article Image
hafva påbörjats genom planering och: stai tionshusens uppförande, neriligen vid Stensftorp, 1,33 mil norr om Falköping, vid Wäring 17, mil och Moholm 2V, mil norr om I Sköfde. Sistnämnde station, den närmaste Mariestad, ligger 1, mil från denna I ! a i kas lägen redan under 1857 blefvo bestämda, stad. För banans inhägnad äro ytterligare 31,000 längdfot stängsel af trä uppsatta. . Å sträckan emellan Göta kanal och Nerilänegräns har linien blifvit definitivt utad; provisionella bygnader, såsom mindre förrådshus och smedjor, äro påbörjade samt några förberedande arbeten vidtagna. Arbetsstyrkan, hvars helsotillstånd varit godt, J utgjorde under Juni månad, då den var störst, omkring 1350 man privata arbetare. Vestra stambanan från Stockholm. Arbetenu mellan Stockholm och Södertelje. Vid dessa arbeten hafva under sistförflutna qvartal 20,277 kubikfamnar jord blifvit utgräfda och i bankar upplagda sämt 1927 kubikfamnar bergsprängning verkställts. Planering af bangårdsplanet vid Fatbursjön är påbörjad medelst framförande af ballastgrus och sten till täckta diken. I Årstaviken äro ytterligare 3600 kubikfamnar grus och sten ut:yllda. Sistnämnde arbete var vid Juni månads utgång så framskridet, att den lösa dyjorden, som med ett ända till 50 fot mäktigt jösare lager betäcker den fasta botten längs hela den utfyllda banken, blifvit, efter flera föregående sjunkningar, at grusfyllningen undanpressad, så att denna fyllning slutligen blifvit hvilande på fast grund. Bankens höjd från öfverkanten till fast botten uppgår på högsta stället ända till 80 fot... Från arbetets början äro här 15.600 kubikfamnar grus uti fyllda af de beräknade 24.300, och det synes redan att den utfyllda qvantiteten, tillsammans med hvad som ännu återstår att utfylla, komI ner att öfverensstämma med de från början I 2jorda och på förutsedda sjunkningar stödda veräkningarne. Vid bankens södra ända, el-l ler vid Liljeholmslandet, pågår grundläggningen för en svängbro. Underbygnaden för denna bro utgöres af tvenne landfästen och en midtelpelare för brons svängning. Broöppningens bredd rättas efter dimensionerna å Stockholms sluss och biir således 32 fot) Öfverbygnaden, af valsadt och smidt jern, är beställd vid Motala mekaniska verkstad att tevereras under instundande höst, och sedan densamma hunnit uppsättas, kommer en del af den ur tunneln under Nyboda backe och sprängningarne vid Liljeholmen uttagna sten ) att medelst lokomotiv föras till Fatbursjön å Södermalm, för att i denna sjö utfyllas. Tunneln under Nyboda backe var vid Juni månads utgång till halfva höjden utsprängd på en längd af 732 fot af 932, som utgöra hela längden, och utsprängningen af den nedre hälften påbörjad. Bergsprängningar och jordgräfningar från tunneln till Brännkyrka äro fortsatt med en arbetsstyrka af 350 man, samt förbi Elfsjö till Huddinge kyrka med nära dubbelt denna styrka. De svåraste l arbeten å nämnde vägstycken äro bankarne öfver Westbergaängen och-.den såkallade Djupåsmyran, der fyllningarne, i mån som de sjunka, måste fortsättas, tills fast grund påträffas. Detta bygnadssätt är emellertid både säkrare och här. i landet mindre dyrt, särdeles med afseende å den framtida underhållskostnaden, än att uppföra broar eler viaduc-Å ter öfver så långa sträckor. Fyllningen öfver Tullipgesjön, en ibland de högsta bankfyll-Å vingar, som finnas i Europa, och i hvilken 17,940 kubikfamnar grus sedan arbetets bör-Å jan utförts, har oafbrutet fortgått utan sätt-Å ning under sednaste tiden, eburu en ytterligare sättning kan förväntas emot vestra stranI den. Mellan Tumba och Södertelje hafva terrasseringsarbetena; med en arbetsstyrka af) mer än 850 man, kunnat så fortskyndas, att) hela: denna sträcka, med undantag af någon mindre sprängning, innan årets utgång hinner tärdigterrasseras. Arbetena mellan Södertelje och Catrineholm. Vid Södertelje fortgå grundläggningsarbetena för bron öfver kanalen. Vid Bränninge käro sprängningarne framför den tunnel. som der måste öppnas, nära fullbordade. Bankfyllningen öfver Gliasjön är under arbete, och jordgräfningarne för banken vid Mölnbol, nära Wårdinge, samt förberedelserna till brobygsaden derstädes fortsättas. Jordarbetena vid Wisbohammar äro i det närmaste afslutade, och fyllningen öfver den närliggande Frösjön pågår. De stora jordgräfningsoch berg-1 sprängningsarbetena vid Stjernhof fortsättas I med en arbetsstyrka af omkring 220 man. l De höga bankarne utmed Kyrksjön och nära Fastmyra egendom: äro utan betydliga sättdingar uppförda till full höjd. Grundens beI redning medelst pålning och fachinmattor för banken öfver Sparreholmsvikarne är till en del fullbordad och jordfyllningen deröfver) påbörjad, hvarjemte grundläggningen för en stenbro under den blifvande banken fulländats samt murningen af samma bro fortskridit till navalffoten. För transport af bygnadsmäteriaier har en längd af 1689 fot provisionel sernväg vid sistnämnde arbetsställe blifvit utlagd. Deimin föregående rapport omnämnda stora jordarbetena vid Oppäng, norr om HålSonäs, och vid Strökärr, norr om Ramsta sästgifvaregård hafva oafbrutet fortsatts, och hela den färdigterrasserade banan mellan Sötertelje och Catrineholm hade vid Juni måsads utgång hunnit en sammanräknad längd f omkring 143 mil. Härvid bör ihågkomnas, att i denna längd ingå de på ifrågavarande sträcka förefallande svåraste arbetena, å att de arbeten å vestra stambanan, som mm Skanne4? nät Fllhardå esllan AST I Res

15 september 1859, sida 3

Thumbnail