Article Image
landet vid jemförelsen med de svenska jern vägarne. För öfrigt måste man erinra sig at de jernvägar, som gå till London och hafv sina stationer ända in i hjertat af hufvudsta den, medtagit i expropriationskostnad för d delar, som ligga närmast till och inuti Lon don, så ofantliga summor, att någon jemfö relse mellan dessa och jernvägsanläggningar vårt land icke kan komma i fråga. Men så är ock trafiken i förhållande dertill än me; ojemförlig, och om anläggningskostnaden pi dessa banor äfven är 10 gånger större än hä i Sverge, så turde det icke vara för mycket till. taget att beloppet af gods och passagerare, son transporterats, är 20 gånger mera. Sunda för nuftet ensamt måste ock säga, att äfven mec en mångdubbel anläggningskostnad skall en bana mellan London och Dover eller mellar London, Manchester och Liverpool, eller London och Southampton orzilkorligen lemna större säkerhet att bära sig än en bana emellan Katrineholm och Halsberg. Hvad beträffar invändningen att de engelska jernvägarne i första rummet få betala ränta. på preferanceaktier, och att denna ränta äfven bör räknas såsom tillhörande vinsten, så lär svenska statsverket ieke heller kunna undgå att få betala 5 å 6 procent på de lån detsamma måste upptaga och hvars räntor det skattdragande folket i första rummet får underkasta sig att ansvara för. Om man ville betrakta dessa lån såsom prioriterade eller preferenseaktier, d. v. s. om man uppstälde det anspråket att räntorna derå i främsta rummet skulle betalas af jernvägstrafiken, hur tror väl vår vän i Handelstidningen att det då skulle gå med utsigterna för de svenska jernvägarne öfverhufvud att bära sig? De som något närmare studerat resultaterna af de engelska jernvägarne, hafva dessutom säkert lika med oss iakttagit, att de banor å hvilka godstrafiken inbringat mera eller lika mycket. som passageraretrafiken, i allmänhet gifvit mycket ringa eller ingen utdelning, hvaremot de banor, der passageraretrafiken varit förmånligare, lemnat dubbel och tredubbel afkastning. Exempelvis må nämnas att Belfast och Ballymena-banan, enligt redogörelse i Economist, inbragte på en vecka för passagerare 627 f, men för varor, kreatur, m. m. blott 454 , utdelningen för året var A3, pr. cent. Birkenhead-, Lancashireoch Cheshire-banan deremot hade inkomst af passagerare 1099 , af varor 1481 . Utdelninsen för året var endast 2, pr. cent. Dnudee-, Perthoch Aberdeen-banan, som af passagerare hade, 369 , af gods 683 , lemnade lott 2 7 sh, 6 d. pr hundra. Utan att draga någon ovilkorlig slutsats häraf med afseende på Sverge, der anläggningskostnaden är så mycket billigare, vore det dock dåraktigt att förbise huru mycket mindre Sverge är befolkadt än Storbritannien, och att i följd deraf passageraretrafiken här olifver jemförelsevis obetydlig, synnerligen som vårt land ännu är föga utveckladt i handel och fabriksindustri, hvilka yrken föranleda mera resor än landtbruket gör. Vi skola ej vara vidlyftigare för dagen, för att icke trötta läsaren, men ämnet är så riknaltigt och vidgar sig så under behandlingen, utt vi anhålla att få återkomma dertill i en ller annan följande artikel. na —

31 januari 1859, sida 3

Thumbnail