Studiet-af de moderna språken. (Forts. från n:o 18.) Kapten v. Kremer anmärkte det besynnerliga förbiseendet vid ordnandet af undervisningen i de moderna språken (hvilka han i förbigående ansåg böra taga sin början någorlunda samtidigt) att danskan blifvit helt och hållet uteglömd. Vid den närmare beröring, hvari Skandinaviens folk kommit med hvarandra, borde danskan och den bildade talnorskan ej vara så främmande för oss som de i allmänhet äro. Undervisningen deri borde dock ej förekomma i skolans begynnelse, utan först högre upp i densamma, och åtminstone ett par timmar i veckan anslås deråt. FaKyrkoherden Frykstedt instämde med lektor Elfving i afseende på tyskans lämplighet såsom det första främmande språket i skolan, hufvudsakligast af det skäl, att intet annat. modernt språk är till formen så bestämdt utprägladt. som. det tyska. Franskan är visserligen hela den bildade verldens språk; men som begynnelsespråk i skolan betraktadt, när ej det bästa, som är latinet, kan fås, vore tyskan, justi följd af sin större bestämdhet, att föredraga.! Franskan torde dock i komitens förslag vara för långt framskjuten och som! nu. böra förekomma i andra klassen. Härigenom vunnes äfven den fördel, ratt de gossar som, efter genomgåendet af de båda lägsta klasserna, lemna skolan, kunde lära något deraf, ty de stanna vanligen i dessa klasser en vida längre tid än skollagen upptager. Talaren ville således, att tyskan skulleförekomma näst efter modersmålet iförsta klassen och-franskan i den andra. f Rektor Siljeström hade, då han ur den praktiska nyttans synpunkt gifvit engelskan och franskan företrädet framför tyskan, egentligen afsett de blifvande handtverkarnes behof. Hvad handeln beträffade egde tyskan visserligen ännu, tyvärr, på många ställen i landet sin praktiska vigt, då en stor del af vår handel knappast är något annat än ett kommissionärskap åt de tyska husen i Hamburg. På vestra kusten deremot är förhållandet ett helt annat, och skulle göteborgarne få bestämma hvilket främmande språk som först skall läras i skolorna, skulle.de säkert ge företrädet åt engelskan — För att motvaga den uteslutande förkärlek för tysk litteratur, som en längre tids sysselsättning endast med detta språk skulle ingifva, hade en talare sagt, att läraren skulle vid