LITTERATUR. Barnens första Bok, Enklaste sättet att utan stafning lära barn läsa. (Med 100 afbildningar.) Man erinrar sig, att för några år sedan numera aflidne rektor Svedbom höll vid pedagogiska föreningens årssammankomst ett föredrag .om de olika. sätten att lära barn läsa, hvilket sedermera äfven blifvit aftrycket utgifvet. I detta föredrag visades på ett slående sätt det oformliga och onaturliga i den gamla lärometoden i-abe, som ock längesedan blifvit utdömd i andra länder, ehuru den ännu hos oss qvarstår, till stort mehn för den första undervisningen. Det lärosätt, som af rektor Svedbom rekommenderades, går ut på att vid undervisningen strängt hålla sig vid bokstäfvernas fonetiska betydelse, att således ifrån början vänja barnet att anse bokstafven ssom tecken för ljud (hvarföre metoden äfven kallas ljudmetod n); äfvensom att genast låta bokstäfverna formera ord, som uttrycka begrepp, i stället för intetsägande stafvelser o. s. v. Genom denna förnuftsenliga lärometod inhbemtas innanläsningskonsten utan jemförelse både hastigare och säkrare, än efter gamla sättet, och utan att, såsom förhållandet gerna är när denna senare användes, trötta och förslöa lärjungen. Närvarande lilla abe-bok är, så: vidt vi hafva oss bekant, det. första försök i Sverge att systematisera ofvan antydda undervisningssätt; och vi kunna icke annat än på det högsta rekommendera den lilla sboken hos föräldrar och barnalärare, som uti densamma skola finna en ganska värderik bjelpreda vid den första undervisningen. Vi hade måhända velat se några flera läseöfningar i progressift system, emedan vi tro att öfvergången från de få enkla och nätta berättelserna till de meddelade utdragen ur bibeln förutsätter ett alltför stort hopp i barnets fattningsförmåga; men detta kan lätt suppleras genom särskilta läseböcker. Boken är försedd med lämpliga äsnilt till förtydligande af orden,och skall säkert äfven hos de små blifva välkommen. Vid bokens slut meddelas nödiga anvisningar till dess ändamålsenliga begagnande.