Article Image
Vägoch vattenbygnaderna i riket. Ur styrelsens berättelse för 1857. Trollhätte kanal. Underhållsarbetena vid denna farled, hvilka alltid äro betydliga i anseende till den stora nötning å slussportar; broar m. m.; som eger rum på grund af sjötrafikens liflighet, hafva under nästlidet år varit både kostsammare och vidlyftigare än vanligt, i följd deraf att ett par slussportar uti Brinckebergs kulles slussar blifvit genom-påstötning af ett ångfartyg alldeles söndersplittrade, så att nya portar måste uppsättas. Som denna händelse inträffade under den lifligaste seglationstiden, led trafiken ett icke obetydligt hinder, hvilket äfven inverkade på årets intrader, icke allenast vid Trollhätte, utan äfven, fastän i mindre mån, vid Göta kanal. Genom kanalen och slussarne hafva under år 1857 passerat 6295 ångoch segelfartyg, hvilka varit befraktade hufvudsäkligen med: 42,941 kistor stål och spik, 209,273 sk smidt jern, 280,840 tolfter diverse bräder och sågbakar, -150,671 st. sågblock, Bjelkar och -sparrar; 31,119 tunnor kalk och cement; 68,269 tunnor sill och salt; 175,033 tunnor diverse spanmål; 100,040 famnar ved: samt 34,700 sk diverse köpmansgods. Känaloch slussinkomsterna af denna trafik hafva uppgått till 198;744 rdr: 28 sk. 7 rst. bko, eller 8736 rdr 30 sk.. mindre-än år 1856..—Dennaminskning kan, såsom förut är anfördt, säkerligen tillskrifväs fastar fladnend 52 kkr le ln radda ÄR andr inl 1 Ända Öman ån ge

13 augusti 1858, sida 2

Thumbnail