och blomsterrabatter, nemligen känslan för det skickliga vid ett-stort tillfälle. Och äfven dessa rabatter skulle. med en ringa möda och omtanka kunnat: skyddas genom den enkla utvägen att-besätta ingångarne och de-omgifvande staketen med vakt. Då hade aftäckandet i alla fall blifvit synligt från torget, bron. de omgifvande husen samt från fartyg och båtari hamnen. Vi kunna således icke erkänna något antagligt skäl till försvar för en anordning, som ieke lärer lända dess upphofsmän till synnerlig ära. En insändare, hvars artikel vi på ett annat ställe i bladet meddela, har mindre riktat sina anmärkningar emot hvad vi här ogillat än emot den kostym man här gifvit Berzelius. Ehuru det visserligen icke är oss obekant, huru man bland konstnärer på senare tider ofta hört förordas det noggrannaste återgifvande af orginalets drägt äfven i afseende på skulpturporträtter, måste vi likväl för vår del gifva ins. rätt i det hufvudsakligaste, helst då frågan är om en monumentalbild af en man, som mindre tillhört det enskilta sällskapslifvet och nutiden än efterverlden. Och likasom man i bygnadskonsten ansett taken böra vara så litet synliga som möjligt, torde väl inom skulptu rens område den regel, som bjuder ju mindre kostym desto bättre! få ega vitsord; en regel, som och alltid af grekerna iakttogs. I en bild, som är ämnad för efterverlden, är det väl för öfrigt den store mannens anlete, denns själens spegel, som bör porträtteras, icke det ombhölje af kläder han i lifstiden. bars Ock likasom fru Stael till. Napoleon yttrade, at! snillet icke har: något kön, så torde man här med ännu mera skäl kunna säga, att der för efterverldens ögon uppstälda minnesbilder af-en stor vetenskapsman väl kunnat undva en fullständig garderob. Vi medgifva för ö rigt, att manteln skyler det mesta af den moderna kostymen, äfvensom vi här icke tillåt: oss något omdöme öfver den i våra ögon väl träffade och utmärkt sköna statyn.