tjening och biträden, dels ock om sättet för beredande af medel till bygnadernas fullbordande, inköp af erforderliga apparater och materialier m. m. Valordningsfrågan. Enligt oss på eftermiddagen tillhandakommet telegram har Landskrona borgerskap i dag med 60 å-90 rösters pluralitet antagit omröstning per capita. Jernbangården i Stockholm. Drätselkommissionens af magistratens och borgerskapets femtio äldste i fredags bifallna utlåtande rörande denna fråga är af följande lydelse: Till Stockholms stads magistrats och borgerskaps herrar Aldste. Sedan arbetet å jernvägen mellan Stockholm och Göteborg, eller den s: k. vestra stambanan, numera äfven här vid hufvudstaden tagit sin början, samt K. M:t före slutligt bestämmande af den plats, som bör till bangård härstädes inrättas, i nådigt bref af den 5 sistlidne Februari till chefen för statens jernvägsbygnader, hr öfversten och komm. N. Ericson, anbefalt honom att å karta utlägga och å marken utstaka hela det för den förslagsvis afsedda bangården i trakten af Fatburssjön å Södermalm samt jernvägen derifrån till Ährstavikens strand erforderliga jordutrymme och deraf gifva öfverståthållareembetet del, på det bemälde embete måtte, i öfverensstämmelse med K. M:ts nådiga bref den 2 Oktober sistlidne år, blifva i tillfälle inhemta och till K. M:t inkomma med vederbörandes yttrande angående upplåtelse af plats för nämde bangård och det bidrag i öfrigt, som till företagets verkställande vore att af Stockholms stad påräkna, har, efter det sådant blifvit af bemälde hr öfverste fullgjordt, drätselkommissionen, som af kartan erhållit del samt å stället tagit den skedda utstakningen i betraktande, deraf inhemtat, att för sjelfva bangården ett jordutrymme af 5,29 tunnland och för banan derifrån till Åhrstaviken 7,93 tunnland eller tillsammans 13,12 tunnland blifva behöfliga; att för inträdet till bangården, öfver tomten till Katarina fattighus, erfordras en gata eller nedkörsväg, af 50 fots bredd, på hvardera sidan af fattighusets åt Götgatan belägna hufvudbygning; att följaktligen de portar och mindre bygnader, som inom denna bredd finnas på begge sidor om nämde hufvudbygning, böra undanrödjas; att på tomten n:r 1i qvarteret Nederland, å kartan utmärkt med siffran X, .ett af sten uppfördt hus likaledes bör undanrödjas eller flyttas ur linien för bangården, äfvensom å tomten n:r 4 i qvarteret Dykärret större, betecknad med siffran XIV, en bygnad helt och hållet samt en till hälften antingen borttagas eller flyttas ur linien, hvarförutan slutligen vid Ahrstavikens strand jernbanan kommer att skära tvenne för garfveriet derstädes uppförda hus af bräder, hvilka af sådan orsak måste flyttas några alnar norr om jernvägen. Efter det drätselkommissionen sålunda blifvit satt i tillfälle att inhemta vidden och beskaffenheten at det företag, hvarom fråga är, har till stadens vederbörande myndighet blifvit hemstäldt huruvida staden åtager sig att 1:o expropriera det jordutrymme; som för bangården och banan erfordras; 2:0 inlösa de bygnader på begge sidor om Katarina fattighus, hvilka, efter den föreslagna formen för bangård och utgången derifrån till Götgatan, böra undanrödjas ; 3:0 flytta eller inlösa de öfriga här ofvan uppgifna trenne husbygnader å norra sidan af bangården, samt de tvenne vid Ahrstaviken belägna garfveriet derstädes tillhörande brädhus; samt 4:0 under hvad vilkor staden kan lemna Katharina fattighus till jernbanans disposition, då detsamma, efter några förändringar kunde lämpas till stationshus och bostad för rörelsens och bangårdens tjenstemän. Särskilt har hr öfversten Ericson härvid anmärkt, bland annat, att frågan om Katarina fattighus kunde, utan hinder för öfriga verkställighetsåtgärder, tills vidare uppskjutas, men att om framdeles detta hus ej gjordes för jernvägens behof disponibelt, utan nytt stationshushus borde inne å bangården uppföras, måste så stor del af den föreslagna bangårdens östra ända aftagas, att de.för fattighuset behöfliga uthus dels kunde qvarstå dels något flyttas samt utkörnin-: gen från ett nytt stationshus till Götgatan derefter rättas. För besvarandet af dessa framställningar torde tvenne omständigheter böra tagas i hufvudsakligt öfvervägande, nemligen först huruvida staden må vara förbunden att på sin bekostnad vidtaga de -åtgärder, hvarom fråga sålunda blifvit väckt, samt i sådant fall, på hvad sätt kostnaderna i detta afseende lämpligast böra af staden bestridas. Den förra frågan kan anses redan hafva utgjort föremål för magistratens och herrar äldstes bepröfvande och blifvit afgjord genom det magistraten och herrar äldste, i deras vid början af år 1855 till K. M:t aflåtna underd. petition om en jernvägsanläggning från hufvudstaden, förklarat, att tillräcklig och tjenlig plats för den bangård, som i hufvudstaden borde anläggas, äfvensom den tomtareal, hvaröfver jernvägen komme att inom stadens område utsträckas, skulle af stadens förvaltande myndigheter kostnadsfritt åt K. M:t och kronan upplåtas, ehuru härvid är att bemärka, att med afseende å jernvägens önskade och förutsatta sträckning norr om Mälaren helt annat, för staden lättare åtkomligt och i dess ego till en del redan befintligt utrymme för bangård coh bansträckning då var i fråga. Beträffande derefter sättet huru staden må -lämpligast fullgöra den förbindelse, som uti ifrågavarande afseende densamma åligger, torde, i betraktande dels deraf att kostnaderna desto mindre kunna på förhand beräknas, som största delen af den jord, som för ändamålet erfordras, sannolikt måste genom expropriation förvärfvas, dels ock att stadskassans ställning icke medgifver att densamma belastas med nya utgifter, till så föga begränsade belopp, det böra anses rådligast att staden, heldre än att sjelf om åtgärdernas verkställighet besörja, eller åtaga sig de kostnader, hvartill sådan af chefen för statens jernvägsbygnader föranstaltad verkställighet må föranleda. anslår en viss summa till de kostnader, hvari staden, efter sitt förut gjorda åtagande, numera hvarken ka eller bör undandraga sig att efter förmåga taga del. Men innan drätselkommissionen går att föreslå den summa, som i detta afseende må skäligen ifrågakomma, anser sig kommisslonen böra vidröra ett imne, som med det nu förevarande eger ett af omständigheterna påkalladt. nära sammanhang. Bansården är nemligen afsedd att till någon del anlägsas på en blifvande utfyllning i Fatburssjön, och som lenna sjö, hvars fyllning i flera år fortgått utan innan kostnad för staden, än arfvoden åt tillsyningsnännen, således måste, åtminstone till så stor del om för bangården erfordras, till fast mark nu skyndamt förvandlas, vore det, enligt dvätselkommissionens anke, för staden, synnerligast i sanitärt hänseende, f ostor vigt, om igenfyllningen af den återstående, etydligaste delen af sjön kunde på samma gång erkställas, helst, efter det jernvägsanläggningen hunit fortskrida, sådant kunde, medelst begagnande af enna transportväg för grus och andra tjenliga fylladsämnen, i betydlig mån underlättas, och torde, om öretaget utföres i sammanhang med Jernvägsarbetet ch dervid förekommande afschaktningar, detsamma unna, med ringa tillökning i kostnaderna för sjelfva ernvägsarbetet, verkställas, js Under förutsättning således ait chefen för statens å. ernvägsbygnader 18 er Fatburssjön i sinfhelhot och D