3 (Insändt.) Mera om Boråsbanan. En af de icke minst besynnerliga företeelserna vid denna riksdag är statsutskottets behandling af frågan om låneunderstöd till. föreslagna enskilta jernvägsanläggningar. Blott till tvenne, och dessa af öfvervägande enskilt intresse, beviljades lån af tillsammans 870,000 rdr fmt; alla de öfriga afslogos. Hvad bland dessa Boråsbanan särskilt vidkommer, bifölls det härtill sökta lånet, 1;700,000 rdr rmt utaf ledamöterna af de icke privilegierade stånden, inom hvilka tankarne icke torde vara delade om denna jernvägsanläggnings nytta för staten och nödvändighet för Boråstrakten. en af de tätast befolkade i hela Sverge oeh. såsom fabriksort, hufvudsakligen beroende al snabba och billiga kommunikationer. Trafi ken på Borås uppgår redan till omkring 25.000 sk, och genom dess ledande til! stambanan vunne denna en högst behöflig tillökning i inkomster. Kommer deremot Boråsbanan icke till stånd, går denna stora trafik helt och hållet förlorad för statsbanan af följande skäl. Den punkt, der landsvägen från Borås närmast råkar stambanan, är, på 4, mils afstånd, Alingsås; hvarifrån man per jernväg blott har 47, mil till Göteborg. Hvar och en, som färdats denna väg, vet väl, att man. har svårt att komma fram äfven med lättarc åkdon, hvarföre alla varutransporter till jernvägen skulle komma att gå från Borås 5. mil till Herrjunga, derifrån man har 7 mil jernväg till Göteborg. Hellre, än att först köra ett lass — vi antaga 4 sk — 5!, mil. omlasta och derefter betala 7 mils jernvägstransport med lika många rdr, kommissionsarfvode oberäknadt, låter man naturligtvis köra foran en annan väg öfver Landwetter. då man blott har omkring 7 mil mellan Borås och Göteborg, hvaraf följer, att stambanan går miste om hela denna trafik och Boråsarne. som förut, föra sina varor direkte på Göteborg. Då transito varutrafiken blott kortare tid al året kan blifva af någon synnerlig vigt i ett land, så rikligt försedt med vattenkommunikationer som Sverge, är det i högsta grad oförsvarligt och ren misshushållning att försumma detta tillfälle, att med betydlig vinst. för staten uppmuntra den enskilta industrien. särdeles då man kan vara öfvertygad, att, utan Boråsbanan, staten kommer att förlora på jernvägsdelen mellan Göteborg och Göta kanal. Genom beviljande af det begärda 3-proc. lånet å 1,700,000 rår rmt, utan hvilket, åtminstone i närmaste framtid, ingen bibana från Borås är möjlig, skulle staten efter beräkning af blött 250,000 sk frakt och 10 öres nettovinst per mil, oberäknadt amortering och ränta på lånet, för framtiden kunna påräkna en årlig nettobehållning af 1753;000 rdr, att icke nämna traktens hastigare framåtskridande genom förbättrade kommunikationer. Att, såsom någon föreslagit, minska anläggningskostnaden genom minskad spårvidd, är ingalunda skäl, då bibanan står i direkt förbindelse med stambanan, och dessutom den förra inom kort torde komma att öfver Lidköping utsträckas till Wenern, hvarom förslag redan är å bane. Då denha fråga inom få dagar kommer före i de särskilta stånden, taga vi för afgjordt, att den återremitteras af borgareoch bondestånden. Vi beklaga, att den ej inom de privilegierade stånden funnit en inflytelserik målsman, som besparat den lotteriet i förstärkt statsutskott. H. S: