Article Image
1 acn prydliga Stbationsbygnaden a MHartvaranar Je Bangård. Nya, vackra och ganska beqväma tredje klassvagnar äro anskaffade, och flera redan fullkom ligt färdiga. Med det första komma dessa att-aflösa de till befordrandet af tredje. klassens--passagerare hittills begagnade godsvagnarne: Söhvesborg den 24 Dec. I dag åtta dagar sedan förstördes genom eldsvåda bierbryggeriet i Kåraboda af Jemshögs socken, tillhörigt hemmansegaren Mellander eller, kanske rättare såsom det förmodas, bonden Mattis Pehrsson. Såväl bygnaderne som deri varande lösbo lär vara försäkradt till sitt fulla värde i länets brandstodsbolag. Huru elden uppkommit, är ännu icke med visshet kändt. Ryktet vill derom veta mycket, som icke ännu tål offentlighet. BLANDADE ÄMNEN: En ny ampelväxt. Bland växter, som för första gången blommat i någon europeisk trädgård, kunna vi nämna Chenostoma cordatum Benth., som för aärvarande blommar i Upsala botaniska trädgård. Den är uppdragen af frön, samlade af aflidne studeranden Vietorin vid Kneisna i Södra Afrika, Den assar synnerligt väl till ampelväxt och är mycket äck med sina talrika, små, hvita blommor. Den ortplantas lätt genom sticklingar. — Blommornas drottning, Som bekant är, kan hvarken Victoria regia eller den ännu större blåblomviga Nymphea gigantea göra anspråk på att ega de törsta blömmorna. Äran häraf tillkommer nemligen en på Sumatra växande märkvärdiga parasitväxten Rafflesia Arnoldi, hvilken utan någon stam sitter fästad omedelbart på trädrötterna. Alla försök att odla densamma hafva hittills varit förgäfves, till dess den i år den 9 Febr. utslog sin två fot i diameter stora blomma i botaniska trädgården vid Buitenzorg på Java, dit den blifvit förflyttad af en skicklig hortikultör, hr Teysman. Med tillhjelp af mikroskop uppsökte denne nemligen den gigantiska blommans obetydliga frön och planterade den i en vinstock samt hade slutligen giädjen att se sina bemödanden krönta med lycklig framgång. (Bot. Not.) — Ny bränslebesparande smältugn. Af Fr. och Wilh. Siemens. (Efter Civil Engineer and Arckitecte Journal för Augusti 1856.) Denna inrättning ir isynnerhet brukbar der stor hetta erfordras, ty den åsyftar att tillgodogöra en stor del af det ämne, som vanligen utjagas genom skorstenen. Förbränningsalstren strömma genom en massa genomborrade iegelstenar, hvilka bilda: ett slags reyeneratör, hvilken erbjuder en ansenlig upphettningsyta. Den del af tegelstensmassan, hvarpå hettan först verkar, blir hetast och den följande massan jemförelsevis mindre het, så att strömmen af förbränningsalstren är jemrörelsevis sval när den når skorstenen. : Luftströmmen utifrån får en förändrad riktning hvarannan timma, så att den, innan den når bränslet, måste genomfara den under nästföregående timma upphettade regeneratorn; den upptager då det af denne ar röken uppfångade värmet, och anländer upphettad fall bränslet, som sålunda förbrinner i upphettad luft. Den härigenom ytterligare uppstegrade hettan hos örbränningsalstren måste ännu mera upphetta den egenerator, som den har att genomströmma, och sålunda bilda de begge regeneratorerna gemensamt att slags värmemultiplikator, medelst fortsättningen af luftströmmens och rökströmmens omvändning på passande mellantider, och man kan på detta vis åstadomma de högsta hettgrader och spara bränsle i samma förhållande. En efter denna ide anlagd ugn var de nästföregående tre månaderna i gång hos Marriath 8 Atkinson i Sheffield, till bearbetning af stål och jern; och icke mindre än 79 proc. bränsle besparades derigeom, i förhållande till åtgången vid de vanliga ugnarne. I Boston har samma id efteråt tillimpats för en uddelugn, och bränslebesparingen var densamma som i Sheffield. Vid omförmälandet af detta system i Society of Engineers i Manchester, berättade Atkinson, att han vid ett jemförelseförsök, som började den: 13 Juli och fortsattes hela veckan, använde 1 ton 10 centner stenkol.i den nya ugnen och 7 tons i den gamla, med lika verkan i begge ugnarne; och ändå anses. den nya ugnen kunna härda ut tre gånger så länge. som den gamla, ; s — Praktiska försök istort till bränslebespaing medelst vattenkraf:, Dessa försök anställas ortfarande i Österrike, till besparing af bränslet vid saltsjuderiet i Ebensee, under ledning af P. Rittinger Ok. k. Sectionsrath.), som deröfver afgifvit en offi2iell berättelse, med ritningar, hvilka finnes införd i Dinzlers Jurnal, 1:a Novemberhäftet för i år. Det enda som här kan anföras ur denna vidlyftiga afhandling, är sjelfva idn och resultatet. Medelst vattenkraft hålles en pump i gång, som uppsuger den i en sluten kokkittel bildade ångan, och sammanpressar henne i ett rörsystem, hvilket är anbragt inuti samma panna, och öfverallt omgifves af det sjudande vattnet. Resultatet af de försök, som medhunnits till sistl. Juli, och alltjemt fortsättas till apparaternas fullkomnande, är, att när endast rent vatten kokades i pannan, kunde man afdunsta 13,5 vatten i timman med 1-8 ved, då ångpannan var i gång; hvaremot

30 december 1857, sida 4

Thumbnail