lätta många penningtränsäktioner dememellan och tjena som en vigtig länk uti den, som vi hoppas, ej aflägsna politiska union, som dem emellan förestår. -Svenska Tidningen visar sig i dag den-på senaste tiden mot Aftonbladet följda taktiken trogen. Bladet meddelar såsom ledande artikel ett-slags granskning af en skrift, som härvarande: katolske pastorn Bernhard nyligen skall ha utgifvit. Reeensionen af denna skrift, som icke har det ringaste med Aftonbladet att skaffa, utan lärer innehålla fortsättning af ett slags polemik med biskop Fahlcrantz, begynner med orden: Aftonbladet och katolske pastorn Bernhard ge sig ingen rom. Se der ett vigt sätt att en passant utkasta insinuationer; det är så beqvämt att åtrinstone inbilla de tidningsläsare, som endast ytligt ögna på artiklarne, att Aftonbladet och pastor Bernhard ha någonting gemensamt, stå i något slags solidaritet med hvarandra. Och detta sker, oaktadt Svenska Tidningen vet, att det icke finnes någon tidning i Sverge, som så uppriktigt skyr det katolska väsendet som just Aftonbladet, att vi oförtrutet belyst och brännmärkt ultramontanismens sträfvanden att under den efter 1848 inträdda reaktionsperioden i åtskilliga länder förfäa folkmassorna, och: att vi just ifrat för en-sann, uppriktig och konseqvent protestantism, som utsoffrar ur sig de papistiska elementerna, och i stället för att på äkta papistiskt sätt söka värna sig genom intoleransen, kämpa med -de vapen, som ensamma äro förenliga med kristendomens och protestantismens väsende och derigenom ernå verklig. styrka och lifaktighet. I dessa dagar anser sig emellertid Svenska Tidningen icke behöfva göra något afseende på hvad-hon vet och hvad hon måste erkänna. För att kasta smuts och skuggå på Aftonbladet äro alla medel, äfven de lumpnaste, för ögonblicket tilllåtliga och lämpliga. Minst af alla borde Svenska Tidningens ledare uttala så mycken fruktan för ultramontanismens moral; hon utgör sjelf nu för tiden. ett-lefvande vittnesbörd derom, att densamma kan tillämpas på samma gång man föregifver sig kämpa för exklusiv protestantism.