lång interimsregering, skola, utan föranledande från konungens sida, gripa initiativet och bsstämma om riksstyrelsen, utan att Jikvä! derigenom är dem 1rnedgifvet att egenmäktigt upphäiva eller öfverträda någon del af des konstitutionella rätten. Grunhdlagsstiftarne ha betraktat regeringens förande genom statsrådet, och riksakten har i öfverensstämmelse bärmed betraktat interimsregeringen -såsom ec nödfallsutväg förriksärendenas oafbrutna gång. De ha cbestämt ett-år sågom den:längsta tid en sådan rege. ing lagligen kan föra styrelsen. Skulle någotdera at de båda fall, då en interimsregering skall föra styrelsen, nemligen konungens vistende å utrikes ort eller sådan hans sjuklighet, som Hindrar honom satt regeringsärendena vårda, ha förfarande egt rum öfver ett år, då och först då inträder rikets ständers rätt och plikt att taga någon annsn författning med;rikets styrelse änden som enlighet med 39 eller 40 SS regeringsformen redan förut biifvit tagen, Vi vilja här icke särskilt uppeheslla oss vid det besynnerliga och orimliga uti att vilja p: förHand bestämma; hurulänge en könung ska. vara, sjuk; äfven om en förklaring nu afgifves. derom, att iH: M. Konungen på de närmast följande tolf månaderna icke kan befatta sig med regeringsärendena, så vinnes derigenom icke .den. .singaste skymt af.berättigande at: anse städgandet i 926 Regeringsformen ru vara tillämpligt. Våre sig att den nuvarande regeringen framlägger ett .på en sådan. argumentation grundadtförslag eller :en .möjligen: ssmmantridande interimsregering kommer med en dylik hemställan, ihnan densamma funge-, rat tolf -månader, göra.de: sig skyldiga till och ansvariga för n grof förvrängning af grund lagen. ; Insändaren i Dagbladet frestar en annan advokatyr, i det han genom en den besyn nerligaste v idning af riksakten vill finna någon tillstymmelse af lagligt -berättigande för a ifrågasatta. statskuppen. Hen yttrar nem igen: , Debt riksakt stadgar i 6 S, att om konungen dör, medan tronföljaren ännu är omyndig, skall norska ochysvenska statsrådet gemensamt, utfärda kallelse, till ;riksdag i-Sverge och-storthing i: Norges och skall, enligt 7 S, intilldessbegge rikenasrepresentanter äro. samlade: och! hafva förordnät om regeringen under ko. ungens minderårig het, styrelsen föras af tio svenska och tio norska stuätsråd o. s. v., hvarefter tillägges: att vid alla de tillfällen, då, efter Srverges och Norges grundlagar, rikets styrelse föres äf statsrådet, begge. rikenas statsrad skola till nyss-nämde antal. sammanträda. Hur skall nu detta förnuftigtvis tydas? om ej att interimsregeringen. förutsättes.: fungera endast intilldess begge rikenas:ire presentånter-hinna: församlas och:då sjelfva kuona anordna om styrelsen. --Och-följer icke. häraf att, när begge rikenas representänter redan äro församlade (och således ej behöfva sammankallas), dem -företrädesvis . tillkomer atv taga den befattning om rikets styrelse, den de nyttigast finna? Hvar och en. vet, att grundlagen skall tol-. kas efter! ordalydelsen och att hvarj: mer eller mindre långdragen slntkonst rörande en förmo ad andemening, stridande mot ordalydelsen, sålunda.är alldeles cotillständig. Men äfven om så icke vorej månne det då ens i aflägsraste mån kan göra anspråk på att vara em förnuftig. tydning, när:man företager sig att tillämpa -hvad-som särskilt finnes stadgadt för det fall, då konung dör och tronföljare ännu är omyndig, .på ett helt. annat, olikartadt fall, för -hvilket andra bestämda k nstitutionella stadganden förefinnas? : Vi ha; såsom vi-redan förut antydt, ingen förkärlek för en-interimsrsgering, vianee densamma tili och med i likhet med Dagbladsförfattaren, icke vara Önskvärd eller ens rimlig atinörlunda än i-yttersta nödfall -och-då iogen annan. utväg finnes: Den hufvudsakliga skilnaden mellan ..oss är, att vi. anse nödfäallet-nu ega rum ochatt.vi icke kunna godkänna olagliga utvägår. Om en interinig rerering är någonting ondt, så äro dock statskuppersoch brott emot grundlagarne, när nå: trädt, någonting efter vår åsigt tusenfalt värre.