Article Image
STOCKHOLM den 12 Aug. En man, som med vidsträckt erfarenhet både vid jernvägars byggande och af trafikens behof i olika delar af fäderneslandet förenar en fullkomligt partifri ställning till frågan, har tillsändt oss nedanstående af honom författade artikel, åtföljd af en karta, med anhållan om införande i Aftonbladet före den förestående voteringen i förstärkt statsutskott; Då: vi efterkomma denna önskan, ehuru den största och vigtigaste delen af artikeln först i dag kommit oss till handa, och derföre lemna andra artiklar för dagen å sido. sker detta icke i någon sangvinisk förhoppning att numera kunna rubba öfvertygelserna eller afsigterna hos dem, som i morgon komma att bära det omedelbara ansvaret för utgången af denna omröstning, den vigtigaste som någonsin egt rum i svenskt statsutskott. Icke heller tilltro vi oss i afseende på ett förelag af denna beskaffenhet, innebärande ett helt och i vissa delar alldeles nytt jernvägssystem, och minst efter blott några ögonblicks kännedom deraf, att derom våga uttala något bestämdt omdöme. Mea vi offentliggöra artikeln såsom i flera afseenden utgörande ett nytt stöd för den öfvertygelse vi flera gånger uttalat om orådligheten att blott efter de bristfälliga undersökningar, som hittills egt rum, antaga något helt system af statsbanor, följaktligen äfven någon så beskaffad del af ett sådant, som vore egnad att inleda antag:ndet af just det s stem, som rikets ständer likväl redan förkastat. — Vi låta insändarens ar:ikel följa: Bidrag till jernvägsfrågans lösning. Det vigtiga ögonblick nalkas, då förstärkta statsutskottet, måhända med en enda rösts öfvervigt, öfvertygadt eller öfvertaladt, upplyst eller fördt bakom ljuset; skall gifva form åt detsvenska komunikationssystemst: gillande en, förkastande en annan jernvägsbit — allt utan sammanhang. Ochresuitstet af årslånga öfverläggningar bestämmes, icke på grund af en noggrann utredning af alla dithörande förhållanden, utan planlöst genom slumpen, Huru denna industriens lifsfråga ifrån att, enligt sin nåtur, vara rent statsekonomisk, nednedsjunkit till en hätsk partifråga, är smärtsamt för den; som på afstånd följt behandlingen och dervid icke eger annat intresse, ej heller annat inflytande, än fosterlandskärlekens. En komite har visserligen varit nedsatt; men den riöga tid och de få krafter, densamma disponerade för det vidtomatande uppdraget, satte den icke i tillfälle att åstadkomma nöjaktig utredning; dess arbete kunde icke heller vinna den allmänna meningen redan af det skäl, att det icke blef kändt, innan man redan på samma gång erfor, att det blifvit förkastadt på högsta ort, hvares! deremot chefens för jernvägsarbetena betänkande, genom dessa stora ord och djerfva omskapningar, öfverröstade allt annat och dertill bedåfade hvar och en, som utan kännedom om trafikens behof blott kastade en blick på kartan,. Men i sin ordning föll äfven detta jernvägssystem inför den allmänna opinionens dom; och ehuru det blef särdeles väl omhuldadt af statsutskottetå majoritet, sönderplockades dock, bit för bit, dess dyrbara maskor,, då frågan kom till riksstånden. Dock, till följd af behandlingssättet, är det icke omöjligt, att statsmedel till ett och annat fragment af de storartade utkasten, vid den slutliga omröstningen, kunna blifva anslagna och händerna derigenom burdna för framtiden. Derföre må de varnande rösterna icke tystna. De stridande hafva ordnat sig på tvenne sidor, den ena för, den andra emot det Ericsonska systemet; de förre yrka på blind auktoritetstro, skyndsamt beslut och rask handling; de senare åtnöja sig att fordra lugn besinning och grundlig undersökning, vissa om att just derigenom vinna det för landet gagpeligaste. De förre förråda, genom anförandet af vissa provinsers anspråk och vissa liniers utläggning för att icke dela ojemt, att de äro färdiga att för enskilta intressen uppoffra det allmännas. Dö senare deremot försmå till och med de jernvägslockbitar, sora motsidan utlagt förbi deras egna dörrar, på det att sans och urskilning först och främst må göra sig gällande, Under sådana förhållanden, och då en stor del af de ifrigt förespråkade jernvägarne aldrig blifvit undersökt, än mindre några alternativer uppstälda, och för öfrigt all statsekonomisk utredning af frågan saknas, — hvad är enklare, hvad är klokare, billigare, rättvisare och mera tillfredsställande, än att rikets ständer för närvarande inkränka sig till att för instundande statsregleringsperiod anslå 10 å 15 millioner för fortsättande och begynnande af sådana jernvägar, om hvilkas riktning tankarne icke äro delade, och dertill begära nedsättande af en ny jernvägskomite, bestående af 10 å 12 insigtsfulla opartiska män, till hvars förfogande ställas rikliga medel, jemte en särskilt ingeniörkår, och till hvars bedömande alla hittills uppgjorda, värderika förslag till fraktleder hänskjutas, då äfvem de af enskilta personer förskjutna undersökningskostnaderna kunde efter pröfning ersättas. Denna komitå skulle, så fort sig göra lät, utarbeta ett fullständigt system för ordnandet af hela rikets kommunikationsväsende, till lands och vatten, stödt på de statsekonomiska, kommersiella, industriella, strategiska, topografiska och tekniska uppgifter, som stå tillbuds. På en sådan Möärd skulle blott de förlora, som, i

12 augusti 1857, sida 2

Thumbnail