Article Image
vär dessa för faderneslandet så betydliga anläggningar, känna aflemna en 24 mil lång dels i Skåne dels i Westergötland till de svåraste: delarne redan fullbordad och för trafiken öppnad bana, och till andra delar önder arbete, vid detta års slut uppgående i Kostnad till omkring sju millioner femhundra tusen riksdaler ,bänkö, utan flera för staten kostsammare experimenter och misstag än hittills inträffat, så lyckönskar jag både mig sjelf och det allmänna. — Slutligen anser jag mig böra upplysa, att genom de arbeten, som blifvit nedlagda och fullbordade i sjövikarne mellan Jonsered och Alingsås samt mina fortsatta bemödanden att öfvervinna det ringa, som för jernvägsliniens fullbordande öfver dessa vikar ännu återstår, äro, i jemförelse till den kostnad, som för liniens framdragande inuti landet innanför dessa vikar uppstått, för ståtsverket besparade flera hundra tusen riksdsler babko. Dessa arbeten hafva på tiden för banans fullbordan och trafikens öppnande mellan Göteborg och Alingsås icke haft den ringaste inflytelse, då desamma blifva färdige liktidigt, om icke tidigare än andra arbeten å denna sträcka. Föreställningen att arbetena i de oftanämde vikarne skulle hafva medfört en större kostnad, än om banan blifvit anlagd genom de bakom vikarne belägna bergsoch jordhöjder, är således oriktig. Göteborg och jernvägsbyrån den 25 Juli 1857. N. Ericson. — Öfverste Erieson har äfven för några dagar sedan till givildepartementet inkommit med en framställning om anvisande, för jernvägsarbetenas å vestra stambanan skyndsammeare fortsättning, af 400,000 rdr bko utöfver de för ändamålet redan anvisade medel, hvilken framställnitig vi här meddela: En för jeravägsarbetenas fortsättning särdeles gynsam väderlek, i förening med en öfver all förväntan rik tillgång på private arbetare, har fortskyndat nämda arbeten långt utöfver beräkning vid arbetsplanens uppställning för året. Den senare delen af Juni och undef den första af innevarande Juli har den privata arbetspersoönalen vid vestra stambanan uppgått till öfver 7700 man, öch vid den södra till 1400 man; således till 4100 utöfver de 5000 private arbetare, som blifvit beräknade för bela landet, om jeravägsbygnaderna i sin kelhet, i öfverensstämmelse med K. M:ts nådiga proposition, blifvit lagda under arbete. Mer än 9000 private arbetare hafva således sysselsatts sid ifrågavarande anläggningar. Denna personal har vid vestra stambanan instält sig utan någon, från chefen för arbeiena utfärdad kungörelse, och ehuru det till en början medförde någon svårighet att anskaffa verktyg för det så opåräknadt stora antal arvetare, hafva desamma för öfrigt med det ingeniörsbefäl, som varit att tillgå, så ändamålsenligt kunnat användas, att hela det för året påräknade arbete mellan södra gränsen af Skaraborgs län och Göta kanal på omkring 8 mils längd med innevaraude månads ingång är mer än utgjordt och de derför beräknade penningar med detsamma använde. Jemte underdånig rapport om detta för jernvägsbygnadernas fortsättning så tillfredsstäillande resultat vågar jag i underdånighet tillstyrka, att E. K. M;t täckes bereda tillgångar för en oafbruten fortsättning af årets-arbeten så länge årstid och väderlek medgifva. Jag avser mig hafva desto större skäl ait fästa E. K. M:ts nådiga uppmärksamhet på vigten häraf, som jag, utan att begå något misstag, tror mig kunna försäkra, att, derest arbetena nu oafbrutet få fortgå under återstående delen af sommaren, skall hela jernvägslinien mellan Göteborg och Falköping, omkring 11 mil, kunna öppnas för trafiten redan vid slutet af nästa år, eller 1858, och hela linien från Göteborg till och förbi Göta kanal året derpå, eller 1859, i stället för 1860, såsom både i generalplanen och detta ärs detaljförslag är beräknadt,och antaget. För en sådan framflyttning af arbetena och deras oafbrutna fortsättning ionevarände år erfordras, att en summa af 400,000 rdr bko blifver utöfver redan beviljade anslag att efter behof tillgå under tiden från medlet af Augusti till årets slut. Denna summa är ingen tillökning i kostnad, den är blott eit förskott på det anslag, som för vestra stambanans fullbordan från Göteborg til och förbi Göta kanal erfordras och redan är beräknsdt. Beviljandet af detta tillökade anslag för äret medför säledes det vigtiga resultat, att vestra stambanan ti:l och förbi Göta kanal blir färdig ett år tidigare, än man hittills vågat kalkylera, och ati fördelaroe af trafikens öppnande således komma det allmänna till godo ett är förr; att det ingeniörsbefal, de handtyerkare och de instrumentalier, som nu användas, blifva ett helt år tidigare att tillgå för arbetenas fortsättniog i en större skala än annars, samt att en någorlunda tillförlitlig beräkning i afseende både på jernvägars ko tnad och trafiken å desamma vid nästa ständers ordinarie sammanträde, såsom ledning för ytterligare anslags beviljande till dessa företag, då kan framläggas. Den redan öppnade trafiken såväl. å södra, som å vestra stambanorna ger tyaligen tillkänna, att Sverges jernvägar komma att så väl anlitas för en ganska stor godstrafik, som äfven att befaras af ett stort antal allmoge. Med avledning häraf bar också, utöfver den redan anskaffade materielen, en beställniog af 15 stycken tredje klassens passagerarevagnar och 40 öppna godsvagnar måst göras, för hvilkas liqviderande, derest det nu ifrågasatta ytterligare anslaget icke beviljas, en minskniog i tillgångarne för sjelfva arbetet uppstår. Af hvad jag sålunda i underdånighet haft nåden anföra, behagar E. K. M:t inhemta, att, derest ökadt anslag för årets jernvägsarbeten icke Kan erhållas, måste jag med snaraste förafskeda en stor del afarbetarne och sålunda nu inställa ett arbete, som med ökad kostnad och tidsförlust nästa år måste utföras, då extra utgifter, tjenstemäns aflöning m. m. blifva desamma, antingen arbetet drifves i nu antagna eller en förminskad skala. Göteborg och jernvägsbyrån den 20 Juli 1857. N. Ericson. I anledning af denna framställning har kongl. regeringen, berättar Svenska Tidningen, anbefalt statskontoret att inkomma med yts trande, huruvida det begärda förskottet må kunna af statskontorets under händer hafvande medel utgifvas i den mån förskottet, efter hvad öfverste Ericson uppgifvit, för jernvägsarbetena på vestra stambanan erfordras. Verse —— vv Tauntk dan nm Aad marAlla nee

1 augusti 1857, sida 2

Thumbnail