ganska betänklig art för en bangärdsanläggning vid Röda Bodarae, invid och uti Klara sjö, anläggningen må blifva gemensam eller enstaka. 1:o; Första volägenheten möter i def ganska väl bekanta grunden, på hvilken man icke kan byg a utan snart sagdt äfventyrliga pålningar -ellerbäddläggniagar i den nuvsrande sumpiga marken och de blifvande utfyllningarne i sjön. --Och för att få tillräckligt utrymme måste man inköpa en mängd dyrbära tomter, dels bebygda, dels obebygda, äfven ifell -man — hvad -som -vore högst olämpligt — kringginge gasbolagets änlöggningar, hvilka dessutom, -enligt nyligen fattadt beslut, snart komma att utvidgas, och inneslöte dem izom bångårdens område. Och deras expropriation, ensamt den skulle föranleda en kolossal utgift. Dessa omständighet ter måste man hafva noga. i minnet,antingen nu ifrågavarande ) bölsgs anliggningar skola inköpas och borttagas eller qvarstå inom eller tätt. inpå bangården såsom en vådlig anledning till Mången orcdå, ja, verkliga faror. Bäöträffande grunden för de qvärblifvande husen i g-annskapet af bangården, en grund redan nu äfventyrlig, -blefve den-utan tvifvel försatt i ett högst; vådligtrskiok; man finge nog. se det ena huset. efter. det andra spricka eller . remna genom den enorma tryckning, som de unga bangårdsanläggningarne skulle utöfvar pås trakten. Ett exempel härpå har man i Bondeska huset vid Rosenbad, som fick ohjelpliga sprickor endast genom den jernställning, som i grannskapet uppfördes för hr Owens tilltänkta hängbro öfver Norrström. 2:0. Äfven här, genom en bangård .vid Röda Bodarne, blefve en pulsåder för trafiken afskuren, och kommunikationen mellan de särskilta stadsdelarne hämmad på 7 ett högst betänkligt sätt; Först skulle en stockning uppstå i rörelsen icke allenast framför: KungsHolmsbron, utan ock på desammas midt, hvar:genom fartyg passera, en stockning för s-väl sjukbårar som gående och åkande så mycket äfventyrligare som trafiken mellan staden och Kungsholmen genom bangårdsstationen blefve vida lifligare än den nu är. Vidare har man att förutse en lika stark trängsel vid de andra avenyerna. Nedra delen af Drottninggatan, d. v. 8 från Fredsgatan uppåt Klara kyrka, hvilkendel redan nu är ovanligt freqventerad) skulle med sina till och ifrån bangården ledande gränder blifva i högsta grad svår att passera. Man betänke blott hvilken tillökning 1 trängsel skulle uppkomma genom den från allä håll och synnerligast från Norrtull och Roslagssidan tillströmmnde allmogen, som då med sina varor och produkter icke stannade ensamt på Hötorget. Slutligen skulle spårledningen från denna bangård till saltsjön någorstädes korsa hufvudstadens betydliga tråfik på: eller i trakten af Gustaf Adolfs och Carl XIII:s:torg, en omständighet af så kinkig beskaffenhet i afseende på såväl dess fysiska möjlighet som kostnaden och obeqvämligheten, att-hela planen endast derföre tycks böra förkastas, : 4, De särsklilta bangårdarne vid-saltsjösidan. Om rikets ständer antoge för sin del det nu i korthet belysta förslaget att samman binda södra och norra banorna i en gemensam bangård... vid och i Klara sjö, så skule de göra sig sjelfva skyldige till den förebiåelse, som redan en och annan representant ibland dem jemte hela pressen uttalat i afseende på bygnadsföretagen i allmänhet inom hufvudstaden. Man ser Stockholm till sina inre elar allt mer och mer ihopgyttras till det ena hindret efter det andra vid kommande utvidgning af lokalerna för handeln och trafiken; man klagar med skäl öfver de naturliga vattendragens igenfyllande — i ut landet är man särdeles mån om att hålla dem öppna och fria — och klagar öfver den osunda luft, som deraf uppstår och genom bygnadernas ihopgyttring blir qvardröjande i brist af tillträde för de friska vindarne; man klagar vidare öfver de vackra utsigternas tillstängande och fruktar att den gamla Bi-gerstaden snart nog icke kan göra skäl för sitt häfdvänna sykte såzom en af de skönaste i Europa, om intrång vidare göres på dess strömdrag, dess vikar och dess vatten i allmänhet. Om statsutskottets förslag verkstäldes — verkstäldes genom den konstgjorda sammanbindsingen för bangården vid Klara Bjö — blefve detta ett icke obetydligt plus till ofvannämde ganska betänkliga olägenheter. Emellertid tycke naturen. sjelf hafva anvisat andra hufvudpunkter för jernvägs:örelsen inom hufvudstaden. Och genast uppfattande dessa punkter, har den sf K. M:t nedsatta komiten förordat och tillstyrkt desamma såsom fullt lämpliga för ändamå:et. Den för Södes malm rerxast sf komiiga förordade bargårien är plstsen vid Barnängen nära Danvikstull (alternativt och slutligen föreslagen i stället förden vit Fatburssjön): Man har numera funnit banan kända utan svkixI he: framdragas ifrån tavikensatrand, förbi i Grundsborg. och utefter .Hsmmarbysjöa till nätade plats, Barnängen. (För att deremot komma till Fatburssjön har man högst svåra naturhinder att besegra, först i afseeade på passagen öfver vattnet vid Lilj-holmen och sedan i den långa joördgräfningen från Jakobs: berg fram till Fatburstrakten,;, som måste af-gräfvas i ganska stor skala.) Vid Barnängen finnes godt utrymme för bangård och på faät mark. Dessutom vunne man vid denna plats ett par högst väsentliga förmåner, den era i att lätt kunna erhålla en direkt förbindelse med den stora trafiken i. Saltsjön förmedelst en sluss vid Danviksqvarnar (om oirka 20 fot): genom den skulle de största koffe:difarjtyg kunna gå upp till bangården ach de: 1o.sa j och lasta —: en högst Hvärderlig förming den andra i, den nära väg mån hade. från. de-sannohkt blifvande jernvägsmsgatinerna vil Dans viken till destors magasinerna Vid Six 1rgåf des, då spärledningen utefter. .dessadött kunde. fortsättas ända fram raot Mälaren vid Söder!