Article Image
3, Den gemensamma bangården vid Röda bodarne. Eno gemensam bangård inom hufvudstaden, der banorna söderoch norrifrån skulle sammanlöpa, är från början ensamt hr Ericsons id. Som skäl för densamma Har han bland annat anfört den härigenom lättade tränsitofarten. Detta är också nära nog den enda fördel, som kan åberopas. Men icke är dån så gärdeles stor, då, enligt hvad man nu har för ögonen och allmänt kan för framtiden antagas, någon betydligare genomfari öfver Stockhol.n emellan södra och norra orterna svårligen kommer att ega rum. Cm så inträffade i fullständigare skala; blefve detta, såsom en författare i Aftonbladet riktigt anmärkt, ovilkorligen: hufvudstadens dödsdomn. De flesta varor komma väl antivgen att inom Stockholm förbrukas eller ock härifrån utskeppas; och hvad pagsagerarne beträffar, är det icke gerna tänkbart, att. de, som utan att uppebålla sig måste fortsätta resan genom hufvudstsden, blifva särdeles många, och att dess: få icke skulle kunna uppoffrarden ungefär en timmas tid, som kan åtgå för färdandet emellan de föreslagna tvenne bangårdarne, ett ungefärligt tidsuppehåll för öfrigt — att döma efter förhål:andena utrikes. — alltid erforders ligt vid en vigtigare anslutningspunkt på jernbana, äfven om den utgjorde gemenssm ban-j gård. Eget nog-är det ock st man i utlänt dets större städer helt och hållet förbisett denna så kallade och af hr Ericson framhållna stora fördel, och det till och ed i sådana städer som tt. cx.. Berlin, Leipzig , Briissel, m, fl. der inga de ringaste hinder mött för verkställigheien deraf och der likväl den lifligaste transitofart eger rum mellan främmande länder. Att man sedermera sammanbundit flere bangårdar vid nämde städer

10 juni 1857, sida 5

Thumbnail