Article Image
vore blott ett skrämskott; dermed. vore ej så farligt, pressen må derom, predika häru mycket som helst. Det vore att börja med ej fråga om mer än 30 millioner, och det vore ej ineningen ått kasta dein i sjön, utan ätt använda dem till jernvägar af 30 millioners värde. Öch jernvägarne utgjorde en -sparbössa för.staten. Österrikes exempel visade detta, och de sven ska jernvägarne skulle lika litet som de österrikiska sakna köpare, om de behöfde afyttras. Hyste alltsi inga betänkligheter vid att bifalla utskottets förslag. ty tillgångar till ränteliqviderna funnes, och de från Stockholm utgående banorna skulle dessutom redar från början bära sig, synnerligast som korta banor alltid lemna proportionsvis bättre resultater än långa. Blefve man för öfrigt .en gång ense om sträckningen norr eller söder om Mälaren, finge --man nog se dan opåtaldt bygga; ty först med anledning af tvisten i deita hänseende hade hela skriket uppkommit. Prosten Berlin talade för vestra banans ledande. söder om Mälaren, hvilket äfven öfverensstämde med grefve Rosens första förslag och erbjöde den fördel, att dyraste och svåraste delen af södra banan dermed på samma gång vore fullbordad. :Försvarade arbetets samtidiga bedrifvande på flera ställen med öf verste Ericsons argumenter i afseende på arbetsstyrkans fördelning och penningetillgångarnes jemnare utspridande, Man visade äfven derigenom alla pro vinser, att man hade allvar med avläggningarne. Ville man vinna sympati för jernvägarne finge man ej visa sig styfmöderlig mot någon prövins. Försvarade särskilt den norska banan och ansåg finansmiaisterns redogörelse för den finansiella ställningen betryggande i fråga om skuldsättningen. Skulle jernvägar byggas, kunde man ej gå nog raskt till väga, och då det vore afgjordt, att staten skulle bekosta dem, funnes ingen annan utväg än att låna. Det vore en stor misshushällning att bygga långsamt. Arbetet blefve dyrare och afkomsten senare. Till styrkande hufvudsakligen statsutskottets utlåtande, bade talaren ingenting emot om medel beviljas, äfven till Jönköping-Falköping-banan; eller om å andras sidan något mindre skulle komma till utförande än hvad utshottet föreslagit. Hvad den tryckta penningeställniogen anginge, vore det en fördel, ej en olägenhet, om genom jernvägslånen penningar inkomme landet. i — I referatet i gårdagsbladet för ridd. och ad-slns aftonplenum i förgår glömde vi att nämna, att mot utskottets förslag om testamentsfriheten talade her Guyl

5 juni 1857, sida 3

Thumbnail