Article Image
gande tull Fanamanasets forsvar. RIKSDAGEN Rikets Ständer hafva i dag sitt första gemensamma semmanträde till öfverläggning om statsutskottets betänkande ijernvägsfrå gan. De talare, som dervid på förmiddager yttrat sig i ämnet, äro grefve A. E.; von Rosen, statsrådet Gripenstedt, Peter Jönsson från Jönköpings län, grossha :dlaren Muren och prosten Berlin. Grefve von Rosen talade så väl emot anta gandet öfverhufvud af ett atatsbanesystern i den nu föreslagna stora utsträcknisgen, som emot den af statsutskottet förordade riktningen af den vestra stambanan, mot Upsala Sala-vägen med dess fortsättningar, och moi det Ericsonska förslaget till bangård vid Klars sjö och jernvägarnes sammanbindning genom hufvudstaden. Varnade för det vådliga korruptionsmedel, som skapandet af en här af tusentals nya tjenstemän skulle lemna iregeringens hand, och slutade med att för märmast förestående statsregleringsperiod förorda beviljande för statens jernvägsbygnader a! högst en summa af omkring 18 millioner rd: rmt. Statsrådet Gripenstedt undvek att inlåts sig i frågan om systemet eller om banornas riktningar, och inskränkte: sig att uti ett föredrag, som upptog nära två timmar, söka .undanrödja de farhågor, som uttalats emot statens skuldsättande i och för jernvägsbygnader, hvarvid talaren sökte med anförande af åtekilliga statistiska uppgifter visa, att en skuldsättning för detta ändamål till ett belopp af 110 millioner rår, som ungefärligen vore nödiga för det nu föreslagna systemets utförande, alldeles icke borde innebära något afskräckande i betraktande af andra staters vida större skuldsättning och landets blomstrande tillstånd. Petter Jönsson från Träslända i Jönköpings län hade ingen annan anmärkning emot statsutskottets förslag än att utskottet icke hade tillstyrkt anslag äfven till den föreslagna jernvägen emellan Jönköping och Falköping, yrkade att ingen afprutning måtte göras på hvad öfverste Erioson och den kungliga propositionen hade föreslagit, förtröstade i afseende på vådorna af skuldsättningen på Guds försyn, som hittills hade bevarat Sverge och väl äfven framdeles skulle göra det, samt begärde att våtminstone anslag till den nämda jernvägen från Jösköping måtte beviljas. Såväl statsrådet Gripenstedt som Petter Jönsson helsades med bravorop af en del riddarhusledamöter. Hr Muren uppträdde för att såsom ledamot af statsutskottet och dess riksgäldsafdelning öfvertaga sin andel i försvaret af de beslut, i bvilka utskottet stannat, sökande dervid att genmäla de inkast, som blifvit gjorda mot systemet, -mot den stora skuldsättningen och mot arbetets företagande på flera olika banor på en gång, hvarjemte han försvarade vestra banans sträckning söder om Mälaren samt den norra banans anläggning i den riktning, som i öfverste Ericsons förslag och den kongl. propositionen anty-ts. Slutligen yttrade sig prosten Berlin, likaledes till försvar för utskottets förslag, hvilket han förordade till antagande, ; ehuru han ej ville motsätta sig några mindre modifikationer deraf, vare sig i afseende på inskränkning af arbetet i vissa delar eller dess ytterligare utsträckning, t.ex. så, att. anslag beviljades äfven till JönköpingFalköping-banan, förordande dock framför allt ett raskt tillvägagående vid arbetets utförande. Sammankomsten, som fortsättes i afton kl. 6, -afbröts först efter kl. 3.e. m., och den långt framskridna tiden nödgar oss således att.till i morgon uppskjuta en utförligare redogörelse för de yttranden, hvilkas bufvudriktning vi här antydt;

4 juni 1857, sida 3

Thumbnail