Article Image
leder ejmindre till antalet, och böra ega så mycket större bevisande kraft, som man här finner jernvägar ej blott utmed kanaler och segelbara strömmer, utan äfven invid stranden af de stora insjöar, som till en del bilda gränsen emellan Englands koloni Kanada och de Förenta Staterna. Hvad först beträffar Kanada, hvilket, som bekant, i afseende på klimat, produkter och befolkningens spridning haren stor likhet med vårt eget land, har det dels redan färdig, dels under bygnad en oafbruten jernvägssträcka, som ifrån Montreal går utmed 5. Lorenz till dess utflöde ur Ontario vid Kingston och sedermera alldeles utmed norra och sydvestra stranden af denna sjö fortlöper till Niagara. Från denna stora bana utgrena sig bibanor till de i norr belägna, glest befolkade bergsoch skogstrakterna, de s. k. Backwoodg, som på dessa bibanor finna de naturliga deboucheerna för sina varor. Någon så beskaffad tvärbana, som, i likhet med den Ericsonska Sala-Frövi-banan, skulle anläggas tvärs öfver höjder och dalar, för att sammanbinda dessa trakter med sin tunnsådda befolkning, har det ej fallit någon kanadensisk jernvägsbyggare in att föreslå, Öfvergå vi till Förenta Staterna, finna vi der exempel i mängd på jernvägar vid alla de fyra omförmälda slagen af vattenleder, utmed kansler, utmed segelbara strömmar, utmed insjöar och utmed hafvet. Så gå de stora Hudsn-River: och Newyork-centralbanorna, med en sammanlagd längd af 699 engelska eller mer än 16 svenska mil, alldeles utmed den stora pulsådern för staten Newyorks inre trafik, -den af fartyg hvimlande Hudson och den :ej mindre lifligt trafikerade stora Eriekanalen fiån Troy vid Hudson till Buffalo vid Eriesjön. Från Buffilo -fortgår vidare utmed sydöstra och södra stranden af sistnämde sjö en oafbruten jernvägsförbindelse till Toledo i Ohio, medelst banorna BuffaloErie, Erie-Cleveland, Cleveland-Toledo, tillsammans nära 70 svenska mil. Lägges härtill, att äfven på Kanadasidan af Erie, ehuru här till en del på något större afstånd från kusten, en jernvög -konkurrerar med segelleden, så finner man både Erie och Ontario inneslutna på alla sidor af en ram af jernbanor. Detsamma blir otvifvelaktigt inom några få år förhållandet äfven med Michigan, som redan från staden af samma namn vid dess sydöstra hörn, öfver Chicago i Illinois. ända till Milwaukee i Wisconsin, har en dylik infattning alldeles utmed sin strand. Under allt detta bör man ej glömma den jättelika utveckling sjöfarten -på dessa sjöar under de senare åren tagit genom -den ofantliga spanmålsexport, som från spanmålsstaterna i vestern pågår ej blott : till .de amerikanska hamnarne vid Atlantiska hafvet, utan äfven direkte till England och Europa. Jernvägar utmed-hafskusten äro i Förenta Staterna ej mindre allmänna än i England. Och de påträffas företrädesvis just der den lifligaste kustfarten -eger rum. Sålunda går från: Bath i Maine till Plymouth i Massachusetts en banlinie alldeles utmed hafvet. RhodeIslands, Connecticuts, Newyorks och Marylands kuster hafva att uppvisa enahanda förhållande: Och öfverallt är det framkalladt af samma orsak: den kraftiga vexelverkan, som eger rum emellan industrien och kommunikationsanstalterna, när de begge få utveckla sig på ett fritt och naturenligt sätt, Af allt detta framgår tydligt, att engelsmännen och amerikanarne, långt ifrån att hafva till rang, heder och värdighet af grundsats upphöjt åsigten om jernbanors hållande på afstånd från segelleder samt -skipande af en sådan topografisk rättvisa, som, blott för rättvisans skull, vill skänka jernvägar åt orter, der ingen eller högst ringa trafik kan uppstå, tvärtom gjort sig skyldiga till den brist på aktning för alla teorier, att de ej blott hopat jernvägar i de bördigaste och idogaste delarne af sitt land, utan äfven framdragit sådana på så långa sträckor utmed segelleder. att det får starkt utseende, om ej af en erkänd grundsats, åtminstone af-en insedd fördel. Men också hafva de ej på förhand uppgjort något så kalladt system, utan låtit de naturliga förhållandena och en redan befintlig trafiks behof af lättnad vara de enda bestämmande i sfseende på jernbanors anläggning. SR oMet han cant DA attt såm oc NR

4 juni 1857, sida 2

Thumbnail