on rådande tro sigX kanske just derigenom hafva: uppnått hvad som i deras föreställning borde sökas. . D2 kunna dock icke önska detta utan att helt och å: hål!et förneka, att upplysningar framdeles kunna erI hållas, som visa det systemet i större eller mindre mån är oriktigt. Då de likväl tillstyrkt anvisandej fd del för sådana undersökningar, hafva de der4: i brutit stafven både öfver sitt system och öfverl: d.u eoda förotsättning af dess fullkomlighet och I ofelbarhet, hvarpå hela frågan om ett systems fasiställande ytterst beror. i Den måbända största af de olägenheter ett systems fastställande framkallar är och blir den, a:t: jernvägsarbetets utförande derigenom påskyndas mera än en riktig uppskattning af statsverkets tillgångar och ett klokt afseende på dess finansiela ställning medgifva, samt att denna senare bringas i äfventyr jemte det landets alla näringsförhållanden hotas till sitt bestånd och sin utveckliog. På hvarje rad cf utskottets betänkande läser man redan nu, hurnledes de olika anspråkens tillfredsställande fört utskottet framåt, så väl i fråga om systemets omfattning, on ock vid. bestämmande af arbetet för den närma t kommande tiden. Om man nu genast gifver vika för dessa anspråk; om sjelfva systemet visar sig uigå från förutsättniogen af deras behörighet och giltighet; och om jJessa anspråk och deras tillfred ställande i sjelfva verket karakterisera bela systemet och utgöra på en gång grunden för allt det väsentligaste inaehållet deraf, huru skall man då tilliro kommande ständer att vid det vidare utförandet framgå med den besinniog, som blifver nödvändiga re i den mån man utsträcker arbetet pu i de:s början? Det är naturligt, att ett system, ju mera omfattande det är, skall beröra, i sig upptaga och tillfredsställa en större mängd olika intressen; och det är dessas rätt att göra sig gällande, under vil kor, att de icke inkräkta på det allmänna och ge mensamma ; men de skola i allmänhet icke nöj: sg dermed, utan de skola fordra systemets snara tilämpning och verkliggörande, och de skola yrka ai arbetet fortgår med den största skyndsamhet och, hvad än värre är, att det börjas på alla banor och i olika sträckningar. Denva deras fordran skall blifva mera högljudd och pockande, i den mån de tro sig beroende af ögonblickets hänförelse ellir frukta att deras anspråk icke äro af beskaffenbe:, att de vid närmare und.rsökning och mognare be grundning kunna komma till erkärnande. Så vidt systemet går till mötes anspråk af pyssnämde beskalfenhet, blir frågan om medlen, sättet och tiden för anläggningarnes utförande beroende af det understöd sjelfva systemet af dylika anledningar erhållit; och de förhållanden; som i sagde hänseenden bor och böra verka bestämmande, blifva utan behörig inflytande. Hvarje misstag, som förelöper vid systemets uppgörande, inskränker således icke sin verkan till den olägenhet, som en oriktig bansträckning i och för sig sjelf kan medföra, utan ökar den finan siela vådan i en oberäknelig grad. På detta sät skola fosterlaudets stora och allmänna intressen sättas på spel och upplösas i en mängd små intressen, hvilka dock icke ens förenade bilda det gemensamma För anvisande af anslag till utförande af jernvägsanläggningar erfordras ej heller att ett system fast ställes, eburu det är nödigt att man undersöker de vägsträckningar, som företrädesvis kunna fylla hvaå som bör fordras af en stambans, bekostad af allmänna medel, och att man beräknar sträckningarnes olika verkan samt jemför dem till vigt och betydelse så väl i och för sig sjelfva som i förening med andra varande eller tillämnade; och all den utredning i topografiskt, statistiskt samt statsoch national ekonomiskt hänseende, som för ett sådant bestämmande och för en dylik jemförelse är nödig, bör hafva skett och vara vid pröfningen tillgänglig, så att man i iogen måtto förfar planlöst. Men icke följer deraf, att man skall för framtiden fastställa annat eller mera än hvad man bestgmmer till utförande, om än de vidare åtgärder, som framdeler må blifva följder af beslutet, erhålla en grund, hvars tillämplighet dock alltid är underkastad en kommande tids mognare erfarenhet. Då man inskräcker sig till de beslut, om hvilkas omedelbara verkställighet man på samma gång förfogar, och dervid bereder sig enahanda upplysningar, som erfordras för pröfningen af ett system, förfar man minst lika noggrant som de, hvilka på en gåvg vilja fastställa ett helt system för hela landet, men man blottställer icke enskilte och statsverket för de olägenheter, som här ofvan blifvit antydda. Så gick man ock till väga vid föregående riksdag; och om man då tilltrodde sig att anslå medel till vissa banors påbörjande utan närmare undersökningar, så var det derföre, att meningarne icke voro delade om lämpligheten af dessa bansträckningar, om än olika åsigter bide då förefunnos och nu sökt göra sig gällande om ändamålsenligheten af jernvärsarbetets begynnelse i nämnde riktningar. Jag har vidare ansett, att likasom grundliga och fullständiga undersökningar i topografiskt och statsekonomiskt hänseende erfordras, då fråga uppstår om jernbansarbetets utsträckning till linier, om hvilkas lämphbghet tvekan eger rum, så äro dylika undersökningar af äpnu större vigt och nödvändighet, då det gäller att på en gång fastställa ett belt system afl: banor. Dessa undersökningar äro nödiga, för att söka de vägar, der trafik företrädesvis är att piräkna; för att icke bringa finanserna i våda; för att inskrän: ka till behöriga dimensioner tvisterna om bansträck: ningarne och att förekomma försök att upphäfva i: hvad som blifvit till utförande beslutadt; men fram-: för allt behöfvas de, för att bestämma hvad som ut; gör landets allmänna och gemensamma fördel. Vid : sista. riksdagen begärde ock ständerna, att dylika j: undersökningar måtte ega rum. Hafva nu dessa un-! j ; j dersökningar skett till erforderlig och påyrkad fullständighet? Utskottet medgifver sjelft, att de i statistiskt hänseende saknas; och detta är likaledes bändelsen hvad angår det statsekonomiska och det derunder inbegripna nationalekonomiska området. Detl: uppdrag jernvägskomiten erhöll afsåg icke, såsom l! vederborde, undersökningar i sistnämde hänseenden, : oaktadt rikets ständer sådant uttryckligen begärt. . Denna brist bör vara tillräcklig anledning för, den : samvetsgransa pröfningen att uppskjuta med sitt om: döme, der detta icke kan grunda sig på en allmän :j och enhällig uppfattning; och man må icke bedraga : sig sjelf dermed, att frågan om systemet inskränkes i till bestämmande af banornas ändpunkter och del: landsorter, dem de skola genomgå, då man har för i ögonen att i vissa fall icke ens ändpunkterna kunnat i verkligheten bestämmas; att, der detta varit möjÄ ligt, tvist likväl uppstått om de landskaper banorna j böra genomlöpa, såsom i fråga om Stockholmsbanor1 nä: och att, huru långt sjelförtroendet än sträckt : sig, man funnit sig nödsakad. påkalla vidare underi sökningar äfven för bestämmande af fortsättningen : åf de banor, om hvilkas påbörjande man förfogat. ! Detta visar, att undersökningarne äro nödiga fört fortsättande äfven af banornas riktningar inom de: särskilta landskapen, och att man icke kan hänvisa !1l utredningen af sakförhållandena att ske i samman1 bang med arbetets utförande, derför särskilta underHk —— CENT SME ERSTA fruarne. Efter en flyktig, å deras sidas med1 återhållet löje hycklad -herdestund börja de en 11 så häftig ringdans med den tjocke riddaren, ll