åt ÅR I a Ir SS ära TE rn TR RN re Eat NARE alltid i godt och brukbart stånd, af hvilka en skall vara lifbergningsbåt gjord af metall, och således eldhärdig, samt för öfrigt i allo en god, stark och säker sjöbåt, som förmår inoch utvändigt bära femtio personer, och vara försedd med liflinor, på lämpligt sätt fästade vid båtens sidor. Ångfartyg öfver 800 tons I drägtighet skola hafva tre, öfver 800 till 1500 tons Åfyra, och öfver 1500 tons sex lifbergningsbåtar, alla väl försedda med åror och andra nödiga inventarier. ogfartyg, som begagnas endast för fart å strömmar, kunna af besigtningsmännan befrias från skyldigheten att hafva mer än en lifbergningsbåt af passande dimensioner, gjord af metall, och försedd med alla nödiga inventarier för begagnande och säkerhet. Sådana fartyg böra tillika hafva andra lämpliga räddniogsanstalter, att nyttjas i händelse af eldsfara eller aonan olycka.v — Sec. 5 stadgar: att hvarje ångfartyg, som fortskaffar passagerare, skall jemväl vara försedt med lifbergningsanstalt, gjord af tjenligt material, eller ett efter ändamålet afpassadt flöte, ett för hvarje passagerare, hvilka lifbergningsanstalter eller flöten alltid skola förvaras på passande och tillgängliga ställen å fartygen, samt hållas i beredskap att af passagerarne begagnas. De uti ofvanberörde förfat:ning omnämda lifbergningsbåtarne byggas nu i Amerika af galvaniserade, det är med zink öfverdragoa jernplåtar, efter Josej Francis system, hvilket är antaget äfven i Eoglard och Frankrike ). De plåtar, som skola bilda båtens sidor, formas medelst en hydraulisk press, som, enligt uppgift, hsr 4800 skeppunds tryckkraft och bestär af fyra i linie efter hvarandra uppstälda stora cylindrar, matade med vatten förmedelst pumpar, satta i rörelse af en ångmaskin. Under denna pressning formas plåtarne i släta ytor, afdelade gerom paraltelt liggande, utböjda kanter, så att det hela bildar afsatser, liknande det yttre af en båt bygd på klink. Af flere sålunda pressade plåtar sammansättes båten. Den är i öfrigt försedd med flere luftlådor, förfärdi gade af samma slags galvaniserad jernplåt som sjelfva båtens, och inredd med tofter på vanligt sätt. Omkring sidorna är ett efter båtens storlek afpassadt antal liflinor anbragt. Eno sädan båt är ovanligt lätt, säker, samt länsas och fortskaffas äfven då den Ågår i marvatten. — De efter Francis system bygda lifbergnivgsbåtarne hafva i England vunnit stort bifall och skola redan der på flere kuststationer begagnas. Fransmännens: kejsare, Napoleon III, har efter noggrann pröfning antagit sådana bätar, konstruerade efter Francis system, så väl med som utan vagnar, — de förstnämda flyttbara på land, — både för armen och fiottan, samt befalt avläggande af en verkstad till förfärdigande af sådana båtar och vagnar. På förenämde sätt af metaliplåtar sammansatta lifbergningsbåtar, hvilka, som man fibner, äfven hafva den fördelen att, i händelse af elds utbrytande i ångfartyget, ej kunna brinns, kan man bär i Sverge icke bygga förr än vid Motala eller några andra af våra mekaniska verkstäder eller skeppsvarf till plåtarnes formning tjenliga bydrauliska pressar blifvit inrättade. Mean våra lifbergningsbåtar kunna tills vidare byggas af trä och förses med luftlådor, sammansatta af galvaniserad jernplåt eller, ännu bättre, af kopparplåtar. Löjtnanten vid konpgl. flottans konstruktionskår br O. Toll, som under sina resor i Eogland och Amerika haft tillfälle taga noga kännedom om lifbergningsbåtarnes form och egenskaper, samt hem fört en modell af jeroplåt till en sådan båt efter Francis princip, tillkännager att han uppgör ritningar till konstruktion af sådana båtar ). Detta förtjenstfulla arbete är redan under utöfning, sedan bemälde hr löjtnant ar tvänne ångfartygarederier erhållit beställning af konstruktionsritningar till en lifbergningsbät åt hvardera, som skall kunna bära 25 man, och oförtöfvadt komma att af trä byggas för dessa rederiers räkning. Man kan ej annat än med rättvist loford omnämna det goda föredöme och den uppmaning till efterföljd, som såluada blifvit gifna, under önskan, att dessa med flere för öfrigt behöfliga räddningsanstalter, på lämpligt sätt ordnade, för hvarje fartyg tillhörande svenska ångflottan snart måtte anskaffas, för att i nödens stund vara till hands. Lifbergningsbåtar af trå byggas äfven i England. Den af James Beeching konstruerade prisbelönta båten var ämnad att byggas på klink af ek samt förspikas med jern En annan 30 fots lifbergningsbåt blef i början af 1850-talet bygd i Woolwich efter J. Peakes ritning. Denna båt,som skall förena alla för ändamålet erforderliga egenskaper, är bygd af alm, diagonalt samt kopparfast. En afbandling införd uti pTidskrift i Sjöväsendet, femtonde årgången 1852, Juli, sid 189—205 med rubrik: Anstalter i England för räddning af skeppsbrutna besättningar, åtföljes af ritning å J. Peakes lifbergningsbåt, som har på botten en fyllning af massiv kork under ett lätt däck och är dessutom försedd med lösa luftlådor, anbragte akter och för samt sträckande sig från däcket till relingen. Denna afbandling förtjenar att beaktas, då antalter i stort vidtagas för skeppsbrutuas räddning. Vid betraktande af de många förslag, som finnas till vanliga af trä bygda båtars inredning eller lättande medelst flöten, synes en redan år 1823 af H. Gordon, kapten i engelska örlogsflottan, uppfunnen anstalt, med hvars anbringande hvarje skeppsbåt kan förvandlas till lifbargningsbåt, vara förtjent ait här närmare beskrifvas. Det stora antal skeppsbrott, som år 1822 inträffat på Englands kuster, och den mängd lik, som sjön i följd deraf dref i land, föranledde bemälde kapten att noga undersöka engelska lifbergningsbåtarne. Han besökte i sådan afsigt de båda hamnarne Bristol och Rye, der man då hadesådana båtar statioherade, och fann dessa båtar vara mycket för tunga. De fordrade för stark bemanning i stormen, och det var alltför farligt att vid hög sjö med dem närma sig det förolyckade skeppet. Han uttänkte derföre följande anstalt, som då det är nödigt kan anbringas på hvarje båt, och som han sjelf försökte på en sänkt båt, hvilken han dermed bibehöll flytande. Denna anstalt består af en trehörnig boj, sammansatt af 1 fot långa, 6 tum breda och omkring 1!, tum tjocka stycken af massiv kork, som läggas tre på hvarandra och derefter med ända vid ända, till dess de uppnått behörig längd, som för öfversta remsan utgör 9 och för den nedersta 2 fot, och förenas längsefter med små lister af klyfd rotting, hvilka med becktråd sys fast på alla fyra sidorna till en remsa. Hvarje remsa blir alltså 6 tum bred och omkriog 4 tum tjock. Åtta sådana remsor, aftagande i längd med en fot hvardera från 9 till 2 fot, surras ihop med fyra starka tåg, som slingas omkring hvarje remsa. Tågen bilda nedtill en lång, sammanhängande ögla och upptill tvänne något kortare öglor. Då man begagnar dessa bojar fär stas de sålunda parvis, att den ena drages under båtens köl, tills nedersta remsan vidrör densamma; uppdrages derefter utåt t, ex. styrbordssid:n, ont äter onda rr AR re fn Årg for ör rr Ve RN me nm hr AA om vv mv Orr -— pm — --— MO BSS mm ) Det är bekant, att kopparplåtar, fastän dyrare, så väl i anseende till metallens böjlighet som varaktighet och värde, äfven sedan den upphört att i en form vara brukbar, ega företräde till användande vid byggande af s. k. metallbåtar. ) Hr löjtnant Toll har benäget lemnat förf. en i flera afseenden intressant, på amerikanskt sätt sammanfattad, med flera träsnitt illustrerad, år 1853 i Newyork tryckt skrift, med titel: eFrancis Metallic life-boat corporationn, som innehåller flera upplysningar om sådana lifbergnoingsbåtars konstruktion, pytta, begagnande m. m. jemte beskrifning på en 5. k. l fe-corip (tillsluten lifbergningebåt), avt nyttja till passagerares transporterande från strandade fartyg, åkande på en stark tross, som förmedelst en med passande projektil från land till det stranfa dade fartvget utkastad lina blifvit satt ; Sokran-J Pe