sOrDenauenR fFaLLIS DEL aLL, I NAHGCISC OIMSLaANUIR NELETRA det medgifva, inom kortare tidrymd få liqvidera de: återstående beloppet; och K. M:t har alltså gifvit si fullmäktig i Köpenhamn härmed öfverensstämmande föreskrifter. Ealigt det stadgande i traktaten, att de blifvande fyratio afbetalningarne skola hvarje gång utgöra lik: stort belopp, kommer, efter verkstäld uträkning oe! med iakttagande af under tidens lopp minskad ränta! antagen till 4 procent, den summa, som halfårsvis tjugo år bör af Sverge till Danmark betalas, att be: löpa sig till 93,524 rdr svenskt riksmynt, som första gången erlägges den 1 Oktober innevarande år, — ; I fråga om medel till de utbetalningar, son sålunda förestå till belopp af 187,048 rdr rm årligen, till dess hela lösningssumman blifvil gulden, har K. M:t i första: rummet varit bc: tänkt på möjligheten, att å handelsoch sjö fartsfonden anvisa dessa utgifter, hvilka afsi att, jemte utplånande af sista spåret efter fördni tideis strider emellan grannländerna, för all framtid befria: Sverges handeloch sjöfart frå ett tryckande -band, samt tillika bereda lin! dring i afgifterna för Sverges transitohandel genom konungens af Danmark besittninga:; och då det : visat sig, att handelsoch sjö fartsfondens tillgångar kunna medgifva att. under. de närmast följande åren eller intill den med år 1858 inträdande nya statsreglet ringsperiods slut; från. nämde fond verkställs! de halfårliga inbetalningarne å lösningssup man för sundska tullen, har K. M:t följakt ligen icke funnit nödigt att af rikets ständet äska beviljande vid denna riksdag af särski! anslag till de betalningar, -:som under nämdi ti rymd böra erläggas. Då emellertid traktaten icke allenast med: för minskning istatsverkets påräknade ordi narie inkomster genom upphörandet af Dan marks ofvannämda bidrag till underbället a svenska fyrar och båkar i Öresund och Kattegatt, utan äfven innebär förbindelse till en pt längre tid utsträckt -betalningsskyldighet, fö: hvars fullgörande, i fall omständigheterna ickt skulle tillåta utgiftens fortfarande anvisandt å händelsoch sjöfartsfond n, andra tillgån: gar tilläfventyrs måste framdeles anslås, har K. M:t funnit sig böra till-rikets ständer öf verlerana att genom deras godkännande be: kräfta de förbihdelser i aseende7å godtgöj relse till Danmark för Öresundstullen, som Kongl. Moj:t genom ifrågavarande traktat sig och Tiket iklädt. : Slutligen och då traktatens bestämmelser angående tullens: upphörande böra träda) kraft från och med den 1Vinstundande April föster K. M:t rikets ktänders uppmärksamhet pe angelägenheten deraf, att rikets ständers eslut i ämnet fattas så skyndsamt -sig görs låter och, om möjhgt, före nyssnämdedag: i hvilket; fall. de olägenheter för svenska sjöfarten undvikas, hvilka måste följa af dens Danmark medgifna rätt att efter berörde tid Reg medelst fordrande af borgen, bit ehålla de afgifter, som enligt traktaten. blif: vit afskaffade. Så långt den kungliga propositionens inne: Att rikets ständer beredvilligt lemna den äskade garantien, och det med den skynd: samhet, att traktatens verkställighet; hvad den svenska handeln och sjöfarten angår, re: dam med den. I April kommeratt inträda, kan icke gerne -betviflas, då den befrielse från af gifterna och trasslet i Öresund, som härige; nom vinnes, icke allenast redån länge varit yrkad af allmänna tänkegättet, och äfven al rikets stinier sjelfva begärd, utan också de här stadgade vilkoren: derför med skäl kunnö anses. såsom sjemförelsevis ganska billiga, i förhållande till tyngden af den börda, från hvilken vår bandel och sjöfart härigenom bli för alltid lättad. Vi erinra i detta hänseende endast, att rikets ständer redansår 1851-upp skattade, de direktaoch: indirekta: utgifter, somrdrabbat vår bandel och sjöfart i och för enomfarten af Öresund och Bälterna, tili 500.000 å 600,000 rdr rga, oberöknadt förlusterna genom förspild tid och fördröjd ankomst till destinationsorten, jemte äfventyret förclast och lif, då Helsingör under storm småsteranlöpas 0. s. v:, huru hela vår östra kust och i sycnerhet de norra provinserna; sredan genom andra på handeln och sjöfarter inverkande förhållanden vanlottade i jemförelse med vår vestra kust, i dubbelt hänseen48 lidit: ytterligare afbräck under sin täflan -råtd denna, både derigenom att allt köpmansgods, kom genom sundet inkommit i våra östersjöbamnar, måste blifva dyrare än det, som införts till de vestra hamnarne, och genom sundställens menliga återverkan på af sättningen och utförseln af de förstnämda provinsernas produkter; :samt slutligen huru man äfven uti Öresundstullen velat finna en af orsakerna till den öfverklagade smyghandel, som med så mycken framgång bedrifvits utefter gränsen från Norge. Om Öresundstullen redan före år 1851 kunde anses drabba vår handel ensamt med kontanta utgifter till ett belopp, öfverstigandeen balf million årligen, oberäknadt alla andra olägenheter, har detta belopp otvifvelaktigt under de senare ären ytterligare: ökats och skulle i framtiden, om tullen. bibehållits, hafva blifvit allt större och större. Att vi kunna köpa oss för alltid fria från denna qväljande och ständigt växande afgift genom en summa af 187,048 rår rmt årligen i 20 år, och dessutom för samma betalning erhålla nedsättning i de: höga, transitoafgifterna för varuförseln genom danska området mellan Hamburg och Lybeck, må väl derföre anses såsom ett billigt pris. Att denna betydliga lättnad. åt vår handel och sjöfart kunnat beredas — såsom rikets ständer i deras underdåniga skrifvelse den 20 Augusti 1851, otvifvelaktigt i enlighet med hela nationens önskan, uttryckligen begärde — utan störande af den vänskap och den grannsämja, hvilka med konungariket lyckligen äro rådande, är en särskilt anledning tillhugnad. Och a tlöseskillingen i förstar hand: utgår från handelsoch sjöfartsfonden är lika sättvist som billigt. Vi meddela slutligen en tabellarisk öfversig af de andetar uti lösesumman, 35 millioner rdr danskt, som enligt de ofvannämdsa grunderna bör betalas iaf hvarjerivörtersjöhandeln